- HelpLoonstroken inrichtenJe kunt in Profit de inrichting van loonstroken aanpassen. Beschrijving In Profit levert AFAS standaard rapporten mee voor de loonstrook. Als je een wijziging wilt doorvoeren in een standaard rapport, dan kopieer je dit rapport. In de kopie kun je de aanpassing doorvoeren. Het nieuwe rapport van de loonstrook koppel je vervolgens aan de werkgever. Profit kan loonstroken en jaaropgaven afdrukken, per e-mail verzenden en/of toevoegen aan het dossier van de medewerker of werkgever. Je bepaalt hiervoor per werkgever en medewerker de instellingen. Per werkgever bepaal je ook de voorkeursinstellingen voor het genereren van de loonstrook: Soort loonstrookJe kunt per werkgever voorkeursinstellingen vastleggen voor het genereren van de loonstroken. Je bepaalt de soort loonstrook die Profit per geselecteerde periode genereert. TWK-loonstrookJe bepaalt in Profit of je de TWK-loonstroken niet afdrukt of dat Profit deze onder een bepaald bedrag niet afdrukt. Verlofsaldo op loonstrook Als je het saldo van het verlof wilt tonen op de loonstrook, kun je gebruik maken van het rapport Digitale loonstrook inclusief verlofsaldi (Profit) . Je kunt dit rapport naar eigen inzicht aanpassen, door deze te kopiëren. Als je niet met de verlofmodule binnen Profit werkt, maar het verlof bijhoudt via looncomponenten of nacalculatie, dan kun je dit zelf toevoegen aan het rapport van de loonstrook met behulp van lijstbegrippen. Een vergelijkbare werkwijze hiervoor is de vakantietoeslag op de loonstrook . Werkwijze E-mailen of InSite inrichten Looninrichting wijzigen voor loonstrook AFAS logo verplaatsen op loonstrook Looninrichting Pensioen wijzigen voor Digitale jaaropgave Voorkeursinstellingen loonstroken Taal van loonstrook inrichten Volgorde van looncomponenten op de loonstrook aanpassen Aantal en Basis op de loonstrook
- HelpIn- en uitloggen op de AFAS Klantportal met twee-factorauthenticatieJe logt in op de AFAS Klantportal met je e-mailadres en wachtwoord. Daarna moet je het inloggen bevestigen via je smartphone (twee-factorauthenticatie). Inhoud Inloggen Activeren twee-factorauthenticatie met smartphone Activeren twee-factorauthenticatie met browserextensie Methode twee-factorauthenticatie wijzigen Informatie voor beheerders Twee-factorauthenticatie wissen (resetten) Inloggen Het wachtwoord van de AFAS Klantportal en AFAS Kennisportal is een ander wachtwoord dan het wachtwoord dan je gebruikt om in te loggen op AFAS Online (je eigen omgeving/administratie). Inloggen op de AFAS Klantportal en AFAS Kennisportal geldt alleen voor contactpersonen van AFAS. Inloggen op de AFAS Klantportal en AFAS Kennisportal. Ga naar: klant.afas.nl of kennis.afas.nl Log in met je e-mailadres (dit is je gebruikersnaam) en je wachtwoord.Let op: De volgende stappen gelden alleen als je twee-factorauthenticatie al geactiveerd hebt. Heb je AFAS Pocket gekoppeld dan bevestig je het inloggen met de Pocket app op je smartphone. Heb je een andere authenticator-app gekoppeld? Open de app op je telefoon en neem de verificatiecode over. Inloggen bij meerdere organisaties Als je e-mailadres bij meerdere organisaties bekend is, selecteer je na het inloggen de gewenste organisatie. Als je al ingelogd bent, klik eerst op je naam (rechtsboven). Klik dan op Organisatie kiezen . Uitloggen: Klik op: de naam (rechtsboven). Klik op: Uitloggen . Activeren twee-factorauthenticatie met smartphone Vanaf 28 juli 2021 log je verplicht in met twee-factorauthenticatie op de AFAS Klantportal en AFAS Kennisportal. Je kan kiezen om met AFAS Pocket in te loggen of een andere Authenticator app. Kan/mag je door principiële of gezondheidsredenen geen smartphone gebruiken? Dan kan je inloggen via een TOTP Add-on . We adviseren je om in te loggen met een smartphone omdat de tweede factor hierbij op een ander apparaat wordt goedgekeurd. Voorbereidingen Je hebt een smartphone nodig, houd deze bij de hand. Op je mobiele telefoon moet een authenticator-app geïnstalleerd zijn: AFAS Pocket, versie 1.6.78 of hoger. Hiermee kun je bevestigen met één druk op de knop. Externe authenticator-app, zoals: Duo Mobile, Google Authenticator of Microsoft Authenticator. Bij het inloggen geeft de app je een code die je moet overtypen op de AFAS Klantportal en AFAS Kennisportal. Inloggen op de AFAS Klantportal en AFAS Kennisportal Ga naar: klant.afas.nl of naar kennis.afas.nl Log in met je e-mailadres en wachtwoord. Je krijgt een melding met het verzoek een methode voor het inloggen met twee-factorauthenticatie te kiezen. Klik op OK. Kies welke methode je wilt gebruiken. Methode 1: Inloggen met één druk op de knop met AFAS Pocket Klik op: Inloggen met één druk op de knop met AFAS Pocket . Het volgende scherm verschijnt. Open AFAS Pocket op je smartphone en geef toestemming voor het gebruik van de camera. Scan de QR-code. De koppeling is gelukt als je in AFAS Pocket een scherm ziet met een 6-cijferige code. Verwijder deze code niet. Heb je AFAS Pocket al gekoppeld? Tik op het schildje bovenaan. Mocht dit niet getoond worden, ga dan naar Instellingen / Twee-factorauthenticatie . Druk op + om een account toe te voegen. Scan de QR-code. De koppeling is gelukt als je in AFAS Pocket een scherm ziet met een 6-cijferige code. Verwijder deze code niet.Let op: Het installeren van de app en het scannen van de QR-code is voldoende als je de app alleen gebruikt voor het inloggen met twee-factorauthenticatie. Koppeling met AFAS Pocket gelukt De koppeling met AFAS Pocket is gelukt als je onderstaand scherm te zien krijgt. Je komt bij dit scherm door in AFAS Pocket op het schildje bovenaan te klikken. Mocht dit niet getoond worden, ga dan naar Instellingen / Twee-factorauthenticatie . Met deze codes kun je inloggen op de AFAS Klantportal of op AFAS Online als je geen automatisch inlogverzoek krijgt. Verwijder de accounts die hier staan niet. Methode 2: Inloggen met verificatiecode Je gebruikt een eigen authenticator-app. Klik op: Inloggen met verificatiecode . Open de app op je telefoon (bijvoorbeeld Duo Mobile, Google Authenticator of Microsoft Authenticator). Scan de QR-code op het scherm. De app geeft je een code van zes cijfers. Typ deze over op je scherm en klik op Activeren . Lukt het activeren van twee-factorauthenticatie niet met een andere authenticator app? Bekijk deze video . Kom je er nog niet uit? Helaas kunnen wij je niet ondersteunen bij het activeren van een externe app. Activeren twee-factorauthenticatie met browserextensie Wij adviseren je om in te loggen met een smartphone, omdat de tweede factor hierbij op een ander apparaat wordt goedgekeurd. Kan/mag je door principiële of gezondheidsredenen geen smartphone gebruiken? Dan kan je inloggen via een veilige TOTP Add-on. Deze kun je vinden door in je browser te zoeken naar 'TOTP Authenticator'. Je kunt ook op AFAS Online inloggen met een browserextensie. We raden deze methode echter af. Hierbij is de tweede factor namelijk aanwezig in je browser, waardoor de beveiliging van twee-factorauthenticatie ondergraven wordt. Hieronder een paar voorbeelden. Let op: Support geeft hier geen ondersteuning op. Kom je er met behulp van onderstaande stappen niet uit, neem dan contact op met je eigen systeembeheerder. TOTP Authenticator installeren: Zoek in Google op 'TOTP Authenticator'. Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van deze gratis authenticator van Google Chrome of deze gratis authenticator van Mozilla Firefox. Log in op de AFAS Klantportal of AFAS Kennisportal en stel twee-factorauthenticatie in via de methode: Inloggen met verificatiecode . Klik op de extensie van je Authenticator en klik op het vierkante vakje om de QR-code te zoeken (zie afbeelding), of volg de instructies op deze pagina. Selecteer de QR-code op de AFAS Klantportal door met je muis er een vak omheen te slepen. Vul vervolgens de 6-cijferige code in het veld Verificatiecode op de AFAS Klantportal of de AFAS Kennisportal in. Browserextensie LastPass installeren Heb je nog geen LastPass? Maak dan eerst een account aan via: https://www.lastpass.com/nl/ . Zorg er daarnaast voor dat je de browserextensie van LastPass installeert. Let op: Deze mogelijkheid is alleen beschikbaar bij een betaald LastPass abonnement. Twee-factorauthenticatie via browserextensie koppelen Ga naar: klant.afas.nl of kennis.afas.nl Log in met je e-mailadres en wachtwoord. Klik op je naam / Account-beveiliging . Klik op Twee-factorauthenticatie . Klik op: Activeren . Vul je wachtwoord in en klik op Verifiëren . Klik op: Inloggen met verificatiecode . Ga naar je LastPass extensie en kies voor Toevoegen / Wachtwoord . Vul vervolgens de velden in. In de velden Gebruikersnaam en Wachtwoord voor site vul je het e-mailadres en wachtwoord in waarmee je inlogt op de AFAS Klantportal en AFAS Kennisportal. Klik vervolgens op Voer uw geheime sleutel in . Vul hier de code in die onder de QR-code staat op de AFAS Klantportal en AFAS Kennisportal (zie afbeelding) en klik op Activeren en vervolgens op Opslaan . Open opnieuw je LastPass extensie en kopieer de eenmalige code door op TOTP kopiëren te klikken. Plak deze code in het veld Verificatiecode op de AFAS Klantportal en AFAS Kennisportal. Hierna is het koppelen van LastPass aan het inloggen gelukt. Inloggen na activeren Ga naar: klant.afas.nl en kennis.afas.nl . Log in met je e-mailadres en wachtwoord. Open je LastPass extensie en klik op TOTP kopiëren . Gebruik deze code om te loggen op de AFAS Klantportal of AFAS Kennisportal. Methode twee-factorauthenticatie wijzigen Wil je gebruik maken van een andere methode voor het inloggen op de AFAS Klantportal? Je kan de inlogmethode zelf wijzigen via de volgende stappen. Inloggen op de AFAS Klantportal en AFAS Kennisporta Ga naar: klant.afas.nl of kennis.afas.nl Log in met je e-mailadres en wachtwoord.Heb je AFAS Pocket gekoppeld dan bevestig je het inloggen met de Pocket app op je smartphone. Heb je een andere authenticator-app gekoppeld? Open de app op je telefoon en neem de verificatiecode over. Klik op je naam / Account-beveiliging . Klik op Twee-factorauthenticatie . Klik op: Aanpassen . Vul je Wachtwoord in en klik op Verifiëren . Klik op de methode die je wilt gebruiken voor twee-factorauthenticatie. De stappen per methode zijn hierboven beschreven. Informatie voor beheerders AFAS verzendt om veiligheidsredenen nooit wachtwoorden aan derden en zal deze ook nooit aan je vragen. Een gebruiker heeft toegang tot de AFAS Klantportal onder twee voorwaarden: De beheerder in de organisatie heeft de gebruikersgegevens vastgelegd in de AFAS Klantportal. Je huidige e-mailadres is vastgelegd in de AFAS Klantportal. Als de gebruiker je niet bekend is als contactpersoon, dan kan je beheerder de gebruiker toevoegen. Twee-factorauthenticatie wissen (resetten) Het kan voorkomen dat een contactpersoon (collega) in de organisatie niet meer kan inloggen met twee-factorauthenticatie op de AFAS Klantportal, omdat hij/zij geen inlogverzoek ontvangt. Redenen hiervoor kunnen zijn: De collega heeft een nieuwe telefoon. De collega heeft de AFAS Pocket app verwijderd. De collega heeft de 6-cijferige code in AFAS Pocket verwijderd. Een beheerder (in je eigen organisatie!) kan de twee-factorauthenticatie van een contactpersoon wissen op de AFAS Klantportal. Hierna kan de contactpersoon zich opnieuw aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord. Vervolgens moet twee-factorauthenticatie opnieuw geactiveerd worden. Beheerders kunnen ook bij elkaar de twee-factorauthenticatie wissen. Als er geen beheerder beschikbaar is om de twee-factorauthenticatie te wissen, kun je contact opnemen met AFAS Support. Let op: Zorg dat er meerdere gebruikers in de organisatie zijn aangesteld als AFAS beheerder , zodat er altijd een beheerder aanwezig is. Hoe controleer ik wie de Klantportalbeheerders zijn? Het is belangrijk om te weten wie er binnen je organisatie de AFAS Klantportalbeheerders zijn. Weet je dit niet? Dan kun jij, of je collega (als je niet meer kan inloggen) dat op de volgende manier controleren: Log in op de AFAS Klantportal . Ga naar Mijn gegevens / Contactpersonen . Je ziet een weergave met alle contactpersonen. Mijn gegevens / Contactpersonen. Filter in de kolom Beheerder op J of Ja om te controleren wie er binnen je organisatie Klantportalbeheerder is. Zie je deze kolom niet? Dan staat deze kolom op een andere plek in de weergave. Scroll met de scrollbalk naar rechts om de overige kolommen te raadplegen (zie afbeelding). Twee-factorauthenticatie wissen: De beheerders van de AFAS Klantportal kunnen de twee-factorauthenticatie wissen via de volgende stappen: Ga naar de weergave met alle contactpersonen via: Mijn gegevens / Contactpersonen (zie hierboven). Klik op de contactpersoon waar de twee-factorauthenticatie voor gereset moet worden. Klik vervolgens op de actie: Twee-factorauthenticatie wissen (zie afbeelding).Na het wissen van de twee-factorauthenticatie kan de contactpersoon opnieuw inloggen met wachtwoord en gebruikersnaam. Vervolgens start automatisch het proces voor het opnieuw instellen van twee-factorauthenticatie.
- Vraag/AntwoordIk kan geen bestanden opslaan, omdat mijn schijfletters niet zichtbaar zijn. Wat kan ik doen?Als je geen bestanden kan opslaan, omdat je eigen schijfletters niet zichtbaar zijn dan kan dit een aantal redenen hebben. Ook toegang tot je printers kan door dezelfde instellingen beperkt zijn. Neem onderstaande mogelijke oorzaken door om ervoor te zorgen dat je de bestanden wel kan opslaan. Inhoud De schijfletter was eerder wel zichtbaar Citrix lees en schrijf rechten geven Je werkt in de webversie van Profit Bestanden opslaan via de T-schijf Windows terminal server Citrix Server SharePoint, OneDrive, Google Drive of Dropbox bestanden Apple Mac aandachtspunten Windows cannot access \\Client\H$ (of \\Client\C$) De schijfletter was eerder wel zichtbaar Zijn je schijfletters eerder wel zichtbaar geweest? Sluit Profit geforceerd af en open je Profit opnieuw. Kijk of je in de Citrix client of in de webversie werkt. Werk je in de Citrix Client Je sluit Profit geforceerd af via de toetsencombinatie CTRL + F1 . Kies vervolgens voor Afmelden of Sign out. Nadat Profit is afgesloten, open je Profit opnieuw. Je wordt nu aangemeld op een andere server, waardoor je weer zonder problemen verder kunt werken. Kan je niet uitloggen via de toetsencombinatie? Log dan uit via onderstaande stappen: Open de verborgen pictogrammen via het dakje in je taakbalk. Klik met de rechtermuisknop op Citrix Workspace . Klik op Connection Center . Klik op het XENAPP mapje en daarna op Log Off of Afmelden . Heb je geen toegang tot het Citrix Connection Center en heeft CTRL + F1 niet het juiste effect? Wissel naar de webversie en lees hieronder hoe je Profit afsluit. Werk je in de webversie van Profit? Dan log je uit door bovenin naar het icoontje met de drie puntjes te gaan en te kiezen voor Log Off of Afmelden (zie afbeelding). Mocht dit niet werken, klik dan op Ctrl+Alt+Del . Citrix lees en schrijf rechten geven Geef Citrix de juiste rechten via de volgende stappen: Ga naar het Connection Center. Open hiervoor de verborgen pictogrammen via het dakje in je taakbalk en klik met je rechtermuisknop op Citrix Workspace / Connection Center . Klik op Voorkeuren . Vink hier de optie Lezen en schrijven aan en klik op OK ( zie afbeelding). Je werkt in de webversie van Profit Als je geen bestanden kan opslaan, omdat je eigen schijfletters niet zichtbaar zijn, kan dit komen doordat je in de webversie van Profit werkt. Profit draait dan in de browser. Hierbij is het niet mogelijk om rechtstreeks bestanden op te slaan op je lokale schijf. Wil je switchen naar Citrix Receiver? Installeer dan eerst Citrix en verwijder vervolgens je voorkeurinstelling . Bestanden opslaan via de T-schijf Als je Citrix Receiver niet mag of kan installeren, kun je in de webversie bestanden opslaan via de T-schijf (TempDrive). Dit is een tijdelijke schijf die alleen bestanden toont die je tijdens je huidige sessie opslaat. Hoe kan ik bestanden uploaden/downloaden via de T-schijf Klik bovenaan op de knop waarmee de knoppenbalk verschijnt. Gebruik de download-knop om bestanden lokaal op te slaan. Wil je een bestand toevoegen in Profit? Zet het bestand eerst op de T-schijf. Vervolgens kun je het bestand vanuit de T-schijf via de upload-knop toevoegen in Profit. Let op: Het kan voorkomen dat bij het downloaden van bestanden je verkenner opent achter Profit. Verklein dan het Profit-scherm via de knop rechtsboven in Profit. Sluit Profit niet af via het kruisje (x), want dan sluit je de huidige sessie af. Windows terminal server Als je inlogt via een Windows terminal server moet je mogelijk nog een instelling vastleggen om je schijfletters en printers beschikbaar te stellen binnen de Citrix-sessie van AFAS Online. Installeer de Citrix Receiver op de terminal server en zorg dat die vanuit de aanwezige browser(s) gestart mag worden. Meer informatie Meer informatie staat op de site van Citrix: https://www.citrix.com/downloads/citrix-receiver/windows-ltsr/ (klik op de laatste versie en lees onderaan de pagina de tekst bij het kopje 'Downloads for admins (Deployment tools)' Citrix Server Als je inlogt via een Citrix terminal server moet je mogelijk nog een instelling vastleggen om je schijfletters en printers beschikbaar te stellen binnen de Citrix-sessie van AFAS Online. Deze instelling bepaalt ook welke printerdrivers beschikbaar zijn. Dit kan dus ook de oplossing zijn als je vanaf een Citrix server op AFAS Online inlogt en daarbij printers mist of bepaalde (driver-)opties mist bij het printen. Deze stappen zijn bedoeld voor de Systeembeheerder/ IT-specialist en voer je uit op de Citrix Terminal Server. Native drive mapping inschakelen Om voor de AFAS Online (Citrix) sessie binnen jullie eigen Citrix je eigen schijven beschikbaar te krijgen moet je mogelijk in de het register de optie 'NativeDriveMapping' aanzetten. Ook de printers worden dan beschikbaar. Stappen voor een 64-bits Windows versie: Open de Registry editor Ga naar de locatie:HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Citrix\ICA Client\Engine\Configuration\Advanced\Modules\ClientDrive Zet de waarde van "FALSE" naar "TRUE" Stappen voor een 32-bits Windows versie: Open de Registry editor Ga naar de locatie:HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Citrix\ICA Client\Engine\Configuration\Advanced\Modules\ClientDrive Zet de waarde van "FALSE" naar "TRUE" Vervolgens kan je er in het register via de 'DisableDrives' kiezen welke (door 'NativeDriveMapping' zichtbaar geworden schijfletters) niet toegankelijk moeten zijn. Zie https://support.citrix.com/article/CTX135999 Werkt het niet na de bovenstaande stappen. Controleer dan de volgende Citrix Group Policy .Open de Citrix Drive Policy. Controleer de instellingen. SharePoint, OneDrive, Google Drive of Dropbox bestanden Citrix kan bij het starten van een AFAS Online-sessie alleen locaties met een schijfletter benaderen (bijv: C-schijf). Daardoor worden de 'speciale mappen' van bijvoorbeeld Dropbox, Onedrive en SharePoint standaard niet getoond in Profit. Hoe je deze mappen zichtbaar kan krijgen, lees je in het artikel Dropbox, SharePoint en OneDrive benaderen. Apple Mac aandachtspunten Als je je bestanden niet kunt benaderen, controleer dan of Citrix Receiver de juiste rechten op jouw Mac heeft. File Access inschakelen op Apple Mac Klik rechtsboven in je scherm op Citrix Workspace. Kies voor Preferences. Ga naar het tabblad File access en zorg dat deze op Read & Write staat. Wil je bestanden opslaan vanuit Profit, schakel dan je lokale opslagmedium in via 'bestandsdeling'. Meer informatie hierover lees je in het artikel Apple Mac aandachtspunten. Windows cannot access \\Client\H$ (of \\Client\C$) De schijfletters zijn wel zichtbaar, maar de volgende melding verschijnt: Windows cannot access \\Client\H$ (of \\Client\C$). Oplossing Open Citrix Workspace / Connection Center. Selecteer XENAPPxxxxx server. Kies Voorkeuren (Preferences) Op het tabblad Bestandstoegang zet je 'Lezen - schrijven' aan (read - write op het tabblad 'file access').
- Vraag/AntwoordOnderhandelaarsakkoord VVT: hoe verwerk ik BalansBudget en stoppen met werken na 45 jaar?In dit artikel nemen we je mee in hoe je deze wijzigingen verwerkt in Profit. Er is hiervoor geen update nodig van de Profit CAO VVT. Stoppen met werken na 45 jaar Per 1 september 2021 is het voor medewerkers mogelijk om na 45 jaar te hebben gewerkt in zorg/welzijn hun carrière af te sluiten. Dit is mogelijk door de landelijke Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU). De volgende looncomponenten zijn in januari 2021 niet geactiveerd toegevoegd: 100.001.250 'RVU periodieke uitkering' 100.005.552 'RVU periodiek: aantal periodes' 100.005.553 'RVU periodiek: drempel per maand' 100.005.554 'RVU periodiek: drempel schatting' 100.005.555 'RVU periodiek: aantal maanden' 100.005.556 'RVU periodiek: cumulatieve drempel' 100.005.557 'RVU periodiek: cumulatieve uitkering' 100.007.026 'RVU eindheffing periodieke uitkering' Speelt het uitbetalen van de RVU regeling dan activeer en journaliseer je deze looncomponenten. Je maakt voor het uitbetalen van de RVU regeling een nieuw dienstverband aan volgens de groene tabel. Let hierbij erop dat als 'Soort inkomstenverhouding' gekozen wordt voor 53, in de eigenschappen van de medewerker bij instantie Belastingdienst. Nieuw dienstverband of nieuwe medewerker? De RVU regeling moet op een nieuw dienstverband (nieuw nummer inkomstenverhouding) worden uitbetaald. Met de activering Meerdere dienstverbanden (standaard actief in de Zorg en Onderwijs template/omgevingen), hoef je de medewerker niet uit dienst te melden om vervolgens een nieuwe medewerker aan te maken. Het toevoegen van een nieuw dienstverband kan ook door het huidige dienstverband af te sluiten en een nieuw nevendienstverband te maken onder de huidige medewerkercode. Dit kan zowel via Profit als via InSite . Deze werkwijze geldt bijvoorbeeld ook voor doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd. Zonder de activering Meerdere dienstverbanden meld je de medewerker uit dienst en weer in dienst. Dit kan niet halverwege de periode. Voeg in dat geval een nieuwe medewerker toe en hoog het nummer inkomstenverhouding handmatig op. BalansBudget Het BalansBudget is een regeling voor verlofsparen, waarmee de medewerker vanaf 1 september 2021 maximaal 100 weken verlof kan sparen. Alle medewerkers kunnen ervoor kiezen om een gedeelte van hun salaris, of andere arbeidsvoorwaarden te sparen tot aan het fiscaal maximum van 100 maal de arbeidsduur per week. Vanaf 1 januari 2020 mochten medewerkers van 60 jaar en ouder al vooruitlopend op de invoering van het Balansbudget beginnen met sparen. De werkgever draagt zorg voor de kosten van de indexatie van de opgebouwde uren van het BalansBudget. Omdat het BalansBudget een saldo in uren is, kan hiervoor een verlofsoort worden ingericht in Profit of in het roosterpakket. Om vervolgens op deze verlofsoort uren te sparen zijn meerdere opties denkbaar: Overhevelen van verlof via Insite/Profit. Bijvoorbeeld bij inzet van tijd-voor-tijd, PBL-uren of bovenwettelijk verlof kan dit gedaan worden door middel van een verlofcorrectie via InSite of Profit. Je kunt hierbij werken met Keuzemodel. Inzetten van een eenmalige bron.Als de medewerker een eenmalige bron zoals vakantietoeslag of eindejaarsuitkering wil inzetten voor het verlof, dan kun je in de periode van uitbetaling van deze bronnen gebruik maken van het kopen van verlofuren. Zie hiervoor het artikel Verlof kopen en verkopen InSite inrichten . Inzetten van een variabele bron.Op dit moment is het niet mogelijk om maandelijks een wisselend bedrag aan ORT in te zetten voor het kopen van verlof t.b.v. het BalansBudget. Als de medewerker een variabele bron als ORT wil inzetten, dan kun je ervoor kiezen om een maandelijkse inhouding te doen, ter hoogte van de gemiddelde ORT, en de waarde van deze ORT in te zetten als een verlofcorrectie. Via het roosterpakket.Er zijn roosterpakketten waarmee je kunt regelen dat de medewerker in plaats van ORT krijgt uitbetaald, de waarde van deze ORT omzet in verlof.Mutaties kunnen dan in Profit of in het roosterpakket worden ingevoerd als verlofcorrecties op de verlofsoort voor het BalansBudget. Door het bijhouden van het BalansBudget in Profit is het eventueel mogelijk om de waarde van het verlofrecht te journaliseren, zodat dit in de financiële rapportage kan worden opgenomen. Het is niet mogelijk een maximum in te stellen op een verlofsoort. Hulp nodig? Wil je dit laten inrichten of loop je vast bij de inrichting? Schakel dan Servicemanagement in. Klik hier om een aanvraag te starten.
- Vraag/AntwoordWaarom krijg ik een foutmelding bij het inloggen op de AFAS Online Portal?Als je tijdens het inloggen op AFAS Online tegen een foutmelding aanloopt, komt dit meestal doordat de inlogpagina tijdens het aanmeldproces is opgeslagen als snelkoppeling of bookmark. Na het aanmelden verwijst de snelkoppeling dan naar een pagina die niet meer relevant is. Hierdoor krijg je een foutmelding. Verwijder de bestaande snelkoppeling en log direct in via de URL/ link www.afasonline.nl . Maak na het inloggen een nieuwe snelkoppeling aan. Verwijder ook alle cookies en tijdelijke internetbestanden. Foutmeldingen inloggen AFAS Online en InSite 1. Fout :( Er is iets misgegaan tijdens het weergeven van deze pagina. Laad de pagina opnieuw of ga naar een andere pagina om door te gaan Je krijgt deze melding bij het openen van een pagina op InSite of OutSite. Oorzaak Deze melding krijg je als je gebruik maakt van de browser Internet Explorer. Deze browser wordt niet meer ondersteund. We adviseren je gebruik te maken van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Safari. Maak je al gebruik van één van deze browsers? Dan helpt het om de site opnieuw te publiceren. Speelt de melding hierna nog steeds? Dit is een algemene foutmelding. De achterliggende melding is uitgebreider. Om de volledige melding te raadplegen zoekt de AFAS Beheerder de Foutreferentie op in het logboek. Hoe je een foutmelding leest en oplost, lees je in het artikel Hoe lees ik een foutmelding? Cookies verwijderen Verwijder als eerst de cookies in de browser. Lost dat de melding niet op? Probeer dan de oplossingen hieronder. InSite opnieuw publiceren Speelt de melding nog steeds in een andere browser? Publiceer je site dan opnieuw via de volgende stappen: Let op: Voer onderstaande stappen uit op een rustig moment. Het opnieuw publiceren van de site kan enige tijd in beslag nemen. Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Site en open de betreffende site. Ga naar het tabblad: Publiceren en kies bij Weblocatie voor (Geen locatie). Sla de wijziging op met Opslaan en sluiten . Open de eigenschappen van de site opnieuw en koppel bij Weblocatie weer de juiste InSite. Je InSite wordt nu opnieuw gepubliceerd. Achterliggende foutmelding opzoeken Helpt het opnieuw publiceren van de site niet? Zoek de achterliggende foutmelding op in het logboek via de volgende stappen: Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Site . Open de eigenschappen van de site en ga naar het tabblad Logboek . Zoek de foutreferentie op in de kolom Referentie .Word de foutreferentie nog niet gevonden, nadat je op F5 (verversen) hebt gedrukt? Dan wordt het logboek nog gesynchroniseerd. Dubbelklik op de regel om de eigenschappen te openen. Gebruik de actie Rapport om de volledige melding te raadplegen. Foutmelding lezen Lees de omschrijving achter de tekst Description of WARN . Deze tekst geeft je informatie over wat er fout gaat (zie onderstaande afbeelding).Belangrijk: Er kunnen meerdere Description of WARN meldingen in één foutmelding zitten. Vaak staat in de laatste description de reden van de melding. Scroll dus helemaal naar beneden en bekijk de melding die staat achter de laatste Description . Lukt het je niet om met deze informatie het probleem op te lossen? Raadpleeg het artikel Hoe lees ik een foutmelding . Lukt het met behulp van het Help Center ook niet het probleem op te lossen? Kopieer de hele melding en plak deze in een incident (geen schermafdruk). Support kan je alleen verder helpen als ze alle foutdetails hebben. 2. Er is een fout opgetreden. Er is een onverwachte fout opgetreden. Referentie Id: X Je krijgt deze melding tijdens het inloggen op AFAS Online. Het is belangrijk dat je niet via Google inlogt, maar direct gaat naar www.afasonline.nl . Oorzaak Er zijn meerdere oorzaken mogelijk: Je logt in vanaf een verkeerde URL/link. Deze melding kan duiden op een probleem met de cookies en tijdelijke internetbestanden. Oplossing Er zijn meerdere oplossingen mogelijk: Log direct in via de URL/link www.afasonline.nl of gebruik je directe InSite URL. Lost dit het probleem op verwijder dan je bestaande snelkoppeling en maak na het inloggen een nieuwe aan. Benader de inlogpagina in incognitomodus of in een andere browser. Lost dit het probleem op? Verwijder dan alle cookies en tijdelijke internetbestanden. Ververs vervolgens de inlogpagina via CTRL + F5 en log opnieuw in. Raadpleeg Google als je niet weet hoe je cookies verwijderd. Achtergrondinformatie Het inlogproces bestaat uit een aantal technische stappen. Als een gebruiker naar InSite gaat en nog niet is geïdentificeerd, wordt er een ''sessie url'' opgestart waar de authenticatie wordt uitgevoerd. Na authenticatie wordt de gebruiker doorgestuurd naar InSite (bijvoorbeeld https://12345.afasinsite.nl). Maak je een snelkoppeling aan voordat de gebruiker geïdentificeerd is, dan slaat deze dus de sessie-url op. Deze sessie-url is op een later moment niet meer geldig, vandaar de foutmelding. De oplossing is daarom om de snelkoppeling aan te passen of de snelkoppeling pas aan te maken nadat de authenticatie heeft plaatsgevonden. 3. Er is iets fout gegaan met inloggen. Log opnieuw in. Referentie Id: X Je krijgt deze melding tijdens het inloggen op AFAS Online. Het is belangrijk dat je niet via Google inlogt, maar direct gaat naar www.afasonline.nl . Oorzaak Er zijn meerdere oorzaken mogelijk: Je logt in vanaf een verkeerde URL/link. Deze melding kan duiden op een probleem met de cookies en tijdelijke internetbestanden. Oplossing Er zijn meerdere oplossingen mogelijk: Log direct in via de URL/link www.afasonline.nl of gebruik je directe InSite URL. Lost dit het probleem op verwijder dan je bestaande snelkoppeling en maak na het inloggen een nieuwe aan. Benader de inlogpagina in incognitomodus of in een andere browser. Lost dit het probleem op? Verwijder dan alle cookies en tijdelijke internetbestanden. Ververs vervolgens de inlogpagina via CTRL + F5 en log opnieuw in. Raadpleeg Google als je niet weet hoe je cookies verwijderd. Achtergrondinformatie Het inlogproces bestaat uit een aantal technische stappen. Als een gebruiker naar InSite gaat en nog niet is geïdentificeerd, wordt er een ''sessie url'' opgestart waar de authenticatie wordt uitgevoerd. Na authenticatie wordt de gebruiker doorgestuurd naar InSite (bijvoorbeeld https://12345.afasinsite.nl). Maak je een snelkoppeling aan voordat de gebruiker geïdentificeerd is, dan slaat deze dus de sessie-url op. Deze sessie-url is op een later moment niet meer geldig, vandaar de foutmelding. De oplossing is daarom om de snelkoppeling aan te passen of de snelkoppeling pas aan te maken nadat de authenticatie heeft plaatsgevonden. 4. An error has occurred. An unexpected error has occurred. Request Id: X Je krijgt deze melding tijdens het inloggen op AFAS Online. Het is belangrijk dat je niet via Google inlogt, maar direct gaat naar www.afasonline.nl . Oorzaak Er zijn meerdere oorzaken mogelijk: Je logt in vanaf een verkeerde URL/link. Deze melding kan duiden op een probleem met de cookies en tijdelijke internetbestanden. Oplossing Er zijn meerdere oplossingen mogelijk: Log direct in via de URL/link www.afasonline.nl of gebruik je directe InSite URL. Lost dit het probleem op verwijder dan je bestaande snelkoppeling en maak na het inloggen een nieuwe aan. Benader de inlogpagina in incognitomodus of in een andere browser. Lost dit het probleem op? Verwijder dan alle cookies en tijdelijke internetbestanden. Ververs vervolgens de inlogpagina via CTRL + F5 en log opnieuw in. Raadpleeg Google als je niet weet hoe je cookies verwijderd. Achtergrondinformatie Het inlogproces bestaat uit een aantal technische stappen. Als een gebruiker naar InSite gaat en nog niet is geïdentificeerd, wordt er een ''sessie url'' opgestart waar de authenticatie wordt uitgevoerd. Na authenticatie wordt de gebruiker doorgestuurd naar InSite (bijvoorbeeld https://12345.afasinsite.nl). Maak je een snelkoppeling aan voordat de gebruiker geïdentificeerd is, dan slaat deze dus de sessie-url op. Deze sessie-url is op een later moment niet meer geldig, vandaar de foutmelding. De oplossing is daarom om de snelkoppeling aan te passen of de snelkoppeling pas aan te maken nadat de authenticatie heeft plaatsgevonden. 5. Cannot set default contact Je krijgt deze melding bij het inloggen op InSite. Oorzaak Deze melding krijg je als de gebruiker die probeert in te loggen gekoppeld is aan een geblokkeerd persoon in CRM. Oplossing Je lost de melding op door de persoon waar de gebruiker aan gekoppeld is te deblokkeren. Zoek de persoon op in Profit via: CRM / Organisatie/persoon / Organisatie/persoon . Zie je de persoon niet in de weergave?Als een weergave het veld Geblokkeerd bevat, kun je geblokkeerde gegevens tonen of verbergen. Je ziet aan het slotje direct of de weergave geblokkeerde gegevens toont of niet. Als de weergave geblokkeerde gegevens toont, dan hebben deze regels een grijze achtergrond. Klik op het slotje om geblokkeerde gegevens te tonen of te verbergen, of druk op Ctrl+Shift+B. Open de eigenschappen van de persoon en vink het veld Geblokkeerd uit op het tabblad Algemeen . Als de gebruiker gekoppeld is aan een onjuist persoon, kun je een andere persoon koppelen. Hiervoor zet je de Gebruiker om naar Systeemgebruiker . Vervolgens zet je de Systeemgebruiker om naar gewone Gebruiker . Selecteer daarbij de juiste persoon. Meer informatie hierover lees je in het artikel Gebruiker koppelen aan ander Persoon . 6. Profit kan de functie niet starten, omdat de huidige gebruiker een systeemgebruiker is Je krijgt deze melding bij inloggen op InSite. Oorzaak Er zijn meerdere oorzaken mogelijk: Deze melding krijg je als je als systeemgebruiker probeert in te loggen op InSite. Een systeemgebruiker heeft geen toegang tot InSite, omdat een systeemgebruiker niet gekoppeld is aan een persoon/ medewerker. Deze melding krijg je als je inlogt vanaf een verkeerde URL/ link. Je kan maar één InSite-link koppelen aan de InSite-tegel op het inlogportaal. Als jouw organisatie meerdere InSites heeft dan kan je dus maar één InSite hieraan koppelen. Hierdoor kan het zijn dat er een InSite gekoppeld is waar jij geen toegang tot hebt. Oplossing Er zijn meerdere oplossingen mogelijk: Je lost deze melding op door in te loggen met een gewone gebruiker. Zet hiervoor de systeemgebruiker om naar een gewone gebruiker. Hoe je dit doet lees je in het artikel Systeemgebruiker omzetten naar gewone gebruiker. Ben je zowel systeemgebruiker als gewone gebruiker? Controleer dan in de eigenschappen van beide gebruikers welk e-mailadres gekoppeld is. Het e-mailadres dat gekoppeld is aan je normale gebruiker is het e-mailadres waarmee je moet inloggen. Je lost de melding op door direct in te loggen via de URL/ link www.afasonline.nl of gebruik je directe InSite URL. Lost dit het probleem niet op? Benader de inlogpagina in incognitomodus of in een andere browser. Lost dit het probleem wel op? Verwijder dan alle cookies en tijdelijke internetbestanden. Hierna ververs je de inlogpagina via CTRL + F5 en log je opnieuw in. Je lost de melding op door je InSite niet via het inlogportaal (InSite-tegel) te benaderen, maar direct je InSite-URL in je browser in te vullen (bv: 12345.afasinsite.nl). 7. Profit cannot start the function because the current user is a system user Je krijgt deze melding bij inloggen op InSite. Oorzaak Er zijn meerdere oorzaken mogelijk: Deze melding krijg je als je als systeemgebruiker probeert in te loggen op InSite. Een systeemgebruiker heeft geen toegang tot InSite, omdat een systeemgebruiker niet gekoppeld is aan een persoon/ medewerker. Deze melding krijg je als je inlogt vanaf een verkeerde URL/ link. Oplossing Er zijn meerdere oplossingen mogelijk: Je lost deze melding op door in te loggen met een gewone gebruiker. Zet hiervoor de systeemgebruiker om naar een gewone gebruiker. Hoe je dit doet lees je in het artikel Systeemgebruiker omzetten naar gewone gebruiker. Ben je zowel systeemgebruiker als gewone gebruiker? Controleer dan in de eigenschappen van beide gebruikers welk e-mailadres gekoppeld is. Het e-mailadres dat gekoppeld is aan je normale gebruiker is het e-mailadres waarmee je moet inloggen. Je lost de melding op door direct in te loggen via de URL/ link www.afasonline.nl of gebruik je directe InSite URL. Lost dit het probleem niet op? Benader de inlogpagina in incognitomodus of in een andere browser. Lost dit het probleem wel op? Verwijder dan alle cookies en tijdelijke internetbestanden. Hierna ververs je de inlogpagina via CTRL + F5 en log je opnieuw in. 8. Access denied Je krijgt deze melding bij het inloggen op InSite. Oorzaak Er zijn meerdere oorzaken mogelijk: Je werkt in de browser Internet Explorer. Deze browser wordt niet meer ondersteund. Je logt in met een e-mailadres dat gekoppeld is aan een systeemgebruiker. Omdat een systeemgebruiker niet gekoppeld is aan een persoon/ medewerker is het niet mogelijk om hiermee in te loggen op InSite. Je krijgt deze melding als je op een InSite probeert in te loggen die gekoppeld is aan een Accept-omgeving. Je kan dit type herkennen aan de omgevingscode die begint met de letter A. Bijvoorbeeld: A12345AA. Deze melding krijg je als je inlogt met SSO als de UPN van de gebruiker niet goed is vastgelegd. Bijvoorbeeld met een spatie te veel. Hierdoor kan de synchronisatie naar onze STS database niet tot stand worden gebracht. Oplossing Er zijn meerdere oplossingen mogelijk: We adviseren je om gebruik te maken van de browser Google Chrome. Zet de systeemgebruiker om naar gewone gebruiker. Meer informatie hierover lees je in het artikel Systeemgebruiker omzetten naar gewone gebruiker. Als je wilt inloggen op een InSite die gekoppeld is aan een Accept-omgeving dan vink je in de eigenschappen van de gebruiker op het tabblad Algemeen het veld AFAS Accept aan. Controleer of de UPN van de gebruiker correct is ingevuld in de eigenschappen van de gebruiker. Zorg dat er geen onzichtbare spatie's achter staan.
- Vraag/AntwoordHoe wordt het jaarloon BT berekend?Voordat je het nieuwe jaar kunt verlonen, bereken je het jaarloon BT. Alle informatie over hoe de berekening gaat, wat je hiervoor kunt instellen en bijzondere situaties rondom de berekening lees je in het artikel Jaarovergang Payroll . Het is niet mogelijk om tijdens het berekenen van Jaarloon BT andere aanpassingen door te voeren in de medewerker. Als je dat toch doet, kan de volgende foutmelding verschijnen: Op deze datum is reeds een regel aanwezig. Wijzig de begindatum om verder te gaan. Payroll Auditor Elke cao beschikt over een audit voor het percentage bijzonder tarief: 100.009.490 ‘Audit: Percentage bijzonder tarief is laag’Met een geprognotiseerd jaarloon in het jaar berekent Profit een percentage bijzonder tarief. Deze wordt vergeleken met het actuele percentage bijzonder tarief. Als het geprognotiseerde percentage bijzonder tarief lager is dan het actuele, dan verschijnt een melding. Let op: Iedere looncomponent heeft een toelichting waarin de werking van de looncomponent staat uitgelegd. Raadpleeg deze altijd op het tabblad Toelichting in de eigenschappen van de looncomponent in de cao. Als je niet over de looncomponent beschikt, activeer je deze eerst.
- MeldingHet opgegeven e-mailadres kan niet worden gebruikt, omdat deze al door iemand anders wordt gebruikt om in te loggenJe krijgt deze melding bij het aanmaken van een nieuwe gebruiker in de Autorisatie tool of bij het aanmaken van een sollicitant (waarbij automatisch een gebruiker wordt aangemaakt). De volledige melding is: Het opgegeven e-mailadres kan niet worden gebruikt, omdat deze al door iemand anders wordt gebruikt om in te loggen. Controleer in alle omgevingen (inclusief test- en accept-omgevingen) of er een gebruiker actief is met dit e-mailadres. Oorzaak Deze melding krijg je als je bij het aanmaken van een nieuwe gebruiker een e-mailadres koppelt dat al in gebruik is bij een andere gebruiker binnen dezelfde licentie. Het e-mailadres moet voor elke gebruiker uniek zijn. Het e-mailadres mag dus niet al worden gebruikt bij een andere gebruiker. Oplossing Krijg je de melding bij het aanmaken van een sollicitant? Komt de melding bij het aanmaken van een sollicitant en bestaat deze al in Profit (ook als gebruiker)? Kies dan op InSite in de sollicitatie voor Aanpassen en vul in het veld Keuze bestaand persoon de sollicitant die al bestaat. Je kan de sollicitatie alleen aanpassen als het veld Aanpassen bij beoordelen toegestaan in het profiel is aangevinkt. Meer informatie hierover lees je in het artikel Waarom is de actieknop aanpassen niet zichtbaar in een workflow? Krijg je de melding bij het in dienst melden van een medewerker? Als je de melding krijgt bij het in dienst melden van een medewerker, bestaat voor deze medewerker al een gebruiker. Bijvoorbeeld omdat je de medewerker nogmaals moet aanmaken. Je zoekt dan de gebruiker met hetzelfde e-mailadres op. Zie hiervoor de instructies in de tekst hieronder. In de eigenschappen van de gebruiker verwijder je het e-mailadres. Daarna blokkeer je de gebruiker. Je kunt dan verder met het in dienst melden van de medewerker. Wil je de bestaande gebruiker koppelen aan de nieuwe medewerker? Zet de gebruiker dan om naar een systeemgebruiker (zie afbeelding). Daarna zet je de systeemgebruiker om naar een gewone gebruiker en koppel je de nieuwe persoon aan de gebruiker. Doe dit alleen als de al bestaande medewerker niet meer wordt gebruikt (bijvoorbeeld in de situatie dat je een tweede medewerker moet aanmaken omdat de medewerker na het bereiken van de AOW-leeftijd in dienst blijft). Je lost de melding op door in ALLE omgevingen (inclusief test- en Accept-omgevingen) te controleren of er een gebruiker actief is met dit e-mailadres. Test- en Accept-omgevingen benader je via een aparte tegel (zie afbeelding). Het is hierbij belangrijk dat je ook geblokkeerde gebruikers controleert. Zie je geen geblokkeerde regels? Klik op het slotje boven de weergave om geblokkeerde regels te tonen of te verbergen. Controleer daarnaast goed welke weergave je gebruikt. Zorg ervoor dat je een weergave gebruikt die alle gebruikers laat zien. Bijvoorbeeld de weergave Alle gebruikers (incl. portalgebruikers) . Filter vervolgens in de kolom E-mail op het e-mailadres waarop je de melding krijgt. Check dit in ALLE omgevingen. Heb je meerdere omgevingen en wil je niet alle omgevingen één voor één nalopen? Vraag een logingsanalyse op via het toegangslogboek . Komt de gebruiker die je probeert aan te maken al voor in een andere omgeving? Zorg ervoor dat de gebruikerscode bij alle gebruikers hetzelfde is. Wijzig in dat geval één van de gebruikerscodes, zodat de gebruikerscodes in alle omgevingen hetzelfde zijn. Voorbeeld: Je hebt een actieve gebruiker in de omgeving O12345AA die je ook toegang wilt geven tot de omgeving O12345AB voor het inloggen op een OutSite pagina. Bij het verstrekken van de portaltoegang in de AB omgeving krijg je de melding. Hoe los je dit op? - Kijk in de O12345AA omgeving naar de gebruikerscode van de gebruiker.- Ga vervolgens naar de O12345AB omgeving (de omgeving waar je de gebruiker toegang wilt verlenen voor OutSite).- Maak hier een nieuwe systeemgebruiker aan met dezelfde gebruikerscode als in omgeving O12345AA omgeving.- Vervolgens kan je via de eigenschappen van de contactpersoon de gebruiker portaltoegang geven. Meer informatie hierover lees je in het artikel Gebruikerscode wijzigen .
- HelpWeergave exporteren naar ExcelJe kunt een weergave vanuit InSite of vanuit Profit exporteren naar Microsoft Excel. Dit onderwerp heeft alleen betrekking op Profit. Let op: Houdt rekening met het naleven van de AVG, deze stelt strenge regels ten aanzien van het opslaan en gebruik van data. Dit betekent ook dat data niet 'klakkeloos' uit Profit mag worden gehaald. Dit is altijd een aandachtspunt bij het exporteren van gegevens. Loop ook je GetConnectoren na en kijk kritisch naar het doel van de uit Profit geëxporteerde data. Inhoud Beschrijving Weergave exporteren naar Microsoft Excel Exporteren naar Microsoft Excel vanuit InSite Weergave exporteren naar Microsoft Excel (Apple Mac) Beschrijving Je exporteert de gegevens in een weergave naar Microsoft Excel, waardoor je gebruik kunt maken van de uitgebreide mogelijkheden van dit programma. Profit exporteert alle kolommen die in de weergave voorkomen, inclusief eventuele verborgen kolommen. De persoonlijke opmaak van kolommen (vet, kleur) wordt niet geëxporteerd. Profit exporteert de regels die in de weergave staan, na toepassing van een eventueel filter. Uitgefilterde regels worden niet geëxporteerd. Let op: De gegevens in Microsoft Excel zijn niet meer gekoppeld aan Profit. Als je gegevens in Profit wijzigt, zijn deze dus niet zichtbaar in eerder gemaakte exports naar Microsoft Excel. Weergave exporteren naar Microsoft Excel Je exporteert een weergave vanuit Profit naar Microsoft Excel. Gegevens exporteren naar Microsoft Excel: Open de te exporteren weergave.. Pas eventueel een filter toe. Profit exporteert alleen de regels die na het toepassen van het filter getoond worden. Ga via het menu naar Exporteren naar Excel (Ctrl+E). Als je niet beschikt over deze optie, dan ben je niet geautoriseerd . Het exportbestand wordt gegenereerd. Open het exportbestand op één van de volgende manieren:Bestand wordt automatisch geopend Het bestand wordt automatisch geopend. Zorg dat Profit en je systeem correct zijn ingericht, zie Inrichting controleren . Het bestand wordt opgeslagen in de map Downloads op je pc. Je kunt het bestand daarom ook als volgt openen: Start Windows Verkenner en open de volgende map: C:\Users \Jouw gebruikersnaam\Downloads . Je kunt deze map ook openen via %userprofile%\Downloads . Bestand openen via Profit Exportbestand openen via Profit: Zie verder: Bestand openen vanuit Mijn bestanden Bestand openen via InSite Bestand openen via InSite: Start InSite. Klik op: Communication Center . Klik op het bestand. Het bestand wordt op je harde schijf opgeslagen en je opent dit in je lokaal geïnstalleerde versie van Microsoft Excel. Bestanden worden na 48 uur verwijderd uit de weergave Mijn bestanden . Je kunt bestanden zelf verwijderen via Algemeen / Uitvoer / Mijn bestanden in Profit. Let op: Je opent het bestand altijd op je eigen systeem en daarom wordt het bestand ook lokaal opgeslagen in de map Downloads. Controleer na gebruik of het bestand uit de map Downloads verwijderd is, dit is met name belangrijk bij vertrouwelijke informatie. Exporteren naar Microsoft Excel vanuit InSite Je exporteert een weergave vanuit InSite naar Microsoft Excel. De export-knop is alleen zichtbaar als deze is geactiveerd in de eigenschappen van de weergave. Overzicht exporteren naar Microsoft Excel Open een overzicht. Klik op: .Je zie de export-knop alleen als er te exporteren regels zijn. als je een filter hebt toegepast waardoor er geen te exporteren regels zijn, zie je de export-knop ook niet. De export wordt opgeslagen in een Excel-bestand. Weergave exporteren naar Microsoft Excel (Apple Mac) Apple Mac wordt niet ondersteund door AFAS. We vermelden ter informatie deze oplossing. Je exporteert een weergave naar Microsoft Excel. Het exportbestand wordt klaargezet en je kunt dit lokaal opslaan. Je opent het bestand in een op de Apple Mac geïnstalleerd programma. Op een Apple-computer wordt het bestand altijd opgeslagen bestandsnaam.xlsx.tmp. Als je de extensie .tmp weghaalt, dan kun je het bestand openen.
- HelpOverzicht functionaliteit van Profit Communication CenterAlgemeen overzicht van de functionaliteit van het PCC. Inhoud Weergave exporteren Bijlage bij dossieritem vastleggen, bewerken en raadplegen E-mail vastleggen als dossieritem Analyse onderhouden Documentgenerator Fiscale rapportages onderhouden Hyperlink openen, e-mailen en bellen Weergave exporteren Je exporteert een weergave vanuit Profit of InSite naar een Excel-bestand. Profit Export wordt opgeslagen als Excel-bestand. Open het bestand via InSite of Profit. Zie ook: Weergave exporteren InSite Export wordt opgeslagen als Excel-bestand op een lokale schijf. Zie ook: Exporteren naar Microsoft Excel vanuit InSite Bijlage bij dossieritem vastleggen, bewerken en raadplegen Algemeen overzicht van de functionaliteit. Bijlage (Word/Excel/PowerPoint) bij dossieritem vastleggen in Profit Microsoft Excel, Word en PowerPoint Leg de bijlage vast vanuit de Office-applicatie. InSite wordt gestart, vul de gegevens in en leg het dossieritem vast. Zie ook: Dossieritems vastleggen via het PCC Windows Verkenner Leg de bijlage vast vanuit Windows Verkenner. InSite wordt gestart, vul de gegevens in en leg het dossieritem vast. Zie ook: Dossieritems vastleggen via Verkenner Bijlage (Word/Excel/PowerPoint) bij dossieritem bewerken Profit Je start het bewerken in Profit. Bewerk de bijlage via je lokale Office-applicatie en leg deze weer vast in Profit. Zie ook: Bijlage bij dossieritem bewerken InSite Je lokaal geïnstalleerde Microsoft Office-applicatie wordt geopend. Bewerk de bijlage en leg deze weer vast in Profit. Zie ook: Bijlage bij dossieritem bewerken in InSite via PCC Zie ook Voor onderstaande handelingen is het PCC niet nodig. Notitie vastleggen (standaardprocedure) E-mail vastleggen als dossieritem Algemeen overzicht van de functionaliteit. E-mail vastleggen in Profit Outlook E-mailbericht vastleggen in Profit als dossieritem. Zie ook: E-mail vastleggen via het PCC Zie ook Gmail vastleggen E-mail in Outlook365 vastleggen Analyse onderhouden Algemeen overzicht van de functionaliteit. Analyse onderhouden Profit Start het onderhoud in Profit. De analyse wordt klaargezet en je bewerkt deze in InSite via Profit Communication Center / Mijn bestanden . Bewerk de analyse en leg deze weer vast in Profit. Zie ook: Analyse raadplegen Cockpit (analyses) publiceren Analyse opslaan als cockpit (html) Documentgenerator Je genereert samenvoegbrieven met de Documentgenerator. Document genereren Profit (zonder dossier) Je genereert een samenvoegbrief voor organisaties of personen. Het PCC is niet noodzakelijk voor het genereren van documenten. Als je het PCC hebt geïnstalleerd en gekoppeld, kan een document wel automatisch worden geopend op je werkstation. Als je InSite hebt, kun je het document openen via Mijn bestanden . Zie ook: Samenvoegbrieven genereren Profit (met dossier) Je genereert een samenvoegbrief voor organisaties of personen en deze brief wordt per organisatie of persoon in het dossier opgeslagen. Het PCC is niet noodzakelijk voor het genereren van documenten. Als je het PCC hebt geïnstalleerd en gekoppeld, kan een document wel automatisch worden geopend op je werkstation. Als je InSite hebt, kun je het document openen via Mijn bestanden . Zie ook: Correspondentie vastleggen in dossier Documentlay-out onderhouden Profit Start het onderhoud in Profit. Je opent de documentlay-out via het PCC in Microsoft Word op je werkstation. Zie ook: Documenten inrichten Fiscale rapportages onderhouden Je kunt fiscale rapportages aan je eigen wensen aanpassen. Fiscale rapportage onderhouden Profit Start het onderhoud in Profit. Je opent de fiscale rapportage via het PCC in Microsoft Word op je werkstation. Zie ook: Fiscale rapportagetool Hyperlink openen, e-mailen en bellen Als je op een hyperlink klikt, dan zal de website in je lokale browser geopend worden. Bij een e-mailadres zal je lokale e-mailprogramma worden gebruikt voor het verzenden van een e-mailbericht. Het PCC moet geïnstalleerd zijn en gekoppeld zijn aan de omgeving om de onderstaande functionaliteit te kunnen gebruiken. Hyperlink openen, e-mailen en bellen Profit Klik op de knop bij een hyperlink, e-mailadres of telefoonnummer. Zie ook: E-mailen, bellen of een website openen vanuit Profit Bij bepaalde e-mailberichten - bijvoorbeeld bij verstrekkingen - geldt dit niet. Als je bijvoorbeeld een verkoopfactuur e-mailt, gaat dit via het ingebouwde e-mailprogramma van Profit.
- HelpGeplande takenJe kunt per omgeving bepaalde taken inplannen, zodat deze op vaste dagen en op een vast tijdstip worden uitgevoerd. Je plant deze taken zelf in en deze zullen automatisch worden uitgevoerd via de wachtrij. Bekijk hier het overzicht van alle mogelijke taken die je automatisch kunt laten uitvoeren. Inhoud Video Beschrijving Voorbereiding Werkwijze Video Beschrijving Je plant de uit te voeren taken per omgeving in. Taken worden in de wachtrij geplaatst op het moment dat deze moeten worden uitgevoerd. Vervolgens worden de taken uitgevoerd op de volgorde waarin ze in de wachtrij staan. Je kunt in Profit per taak zien of deze succesvol is uitgevoerd. Zo niet, dan kun je nagaan waarom de taak niet is uitgevoerd. Taken worden in de wachtrij geplaatst in de volgorde waarin deze moeten worden uitgevoerd. Uiteraard is het niet bekend hoe lang het duurt voordat een taak daadwerkelijk voltooid is en de volgende gestart wordt. Daarom is er geen garantie dat taken daadwerkelijk worden gestart op de door jou ingeplande tijdstippen. Bij het starten van een geplande taak kunnen er meerdere wachtrijtaken ontstaan. Dit is afhankelijk van het type taak. Als er vanuit één geplande taak meerdere wachtrijtaken ontstaan, dan is het aan te raden om per wachtrijtaak te kijken of er eventueel fouten zijn ontstaan. De wachtrijtaken bieden in deze situatie meer gedetailleerde informatie. Als een taak moet worden uitgevoerd terwijl de omgeving niet beschikbaar is, dan wordt een uur later opnieuw gekeken of de taak kan worden uitgevoerd. Zo niet, dan wordt een uur later opnieuw gekeken of de taak kan worden uitgevoerd, etc. Deze situatie kan zich bijvoorbeeld voordoen als een omgeving tijdelijk niet beschikbaar is omdat er een Update over de omgeving wordt uitgevoerd. Voorbeeld: Je plant de actie Actuele gegevens vernieuwen elke dag direct na middernacht in, om 00.01 uur. Je plant de actie Signalen genereren in op zondag, maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag om 03.00 uur. Hiermee genereer je alle actieve signalen. Er zijn repeterende en eenmalige taken: Repeterende taken worden uitgevoerd volgens een schema. Als een repeterende taak moet worden uitgevoerd, wordt deze in de wachtrij geplaatst. Eenmalige taken worden in de wachtrij geplaatst op een specifieke datum en tijd. Nadat een eenmalige taak uitgevoerd is, wordt deze geblokkeerd. Voorbereiding Menukeuzen wachtrij autoriseren Werkwijze Overzicht van alle taken Geplande taken autoriseren Taken inplannen Taken inplannen voor signalen Taken raadplegen