Nieuwe & geoptimalisateerde Payroll Audits (Basis CAO)

1) Audit: Code Zvw mag niet K zijn bij niet verzekerde DGA
De volgende audit wordt toegevoegd en geactiveerd vanaf 1 juli 2024:
  • LC 100.009.494 'Audit: Code Zvw mag niet K zijn bij niet verzekerde DGA'


  • Deze audit signaleert dat een onjuiste code Zvw is gekozen voor een niet verzekerde directeur-grootaandeelhouder van een nv of bv.

    2) Audit: Rooster met minder dan 1 dag per week
    Looncomponent 100.009.495 'Audit: Rooster met minder dan 1 dag per week' is toegevoegd en geactiveerd per 1 juli 2024. Deze audit signaleert als sprake is van een rooster met meer dan 0 uren per week, terwijl er minder dan 1 dag per week is gevuld in het rooster en het rooster wordt toegepast in payroll. In dat geval moet het aantal dagen per week worden gewijzigd naar minstens 1.
    Meer informatie vind je in de toelichting van de audit.

    3) Prognose jaarloon tbv audit Percentage bijzonder tarief
    Wanneer je de medewerker tijdens de periode in dienst meldde, dan werd voor de toekomstige periodes in het jaar met een geprognosticeerd loon gerekend dat naar rato was. Dat is natuurlijk niet gewenst, dus daarom is de formule van looncomponent 100.019.516 'Prognose jaarloon tbv audit Percentage bijzonder tarief' aangepast. Dit zorgt weer voor een betere signalering via audit 100.009.490 'Audit: Percentage bijzonder tarief is laag'.
    Let op! Deze wijziging veroorzaakt geen automatische TWK.

    4) Opting in: Audit: witte tabel zonder werknemersverzekering(en)
    Looncomponent 100.009.353 'Audit: witte tabel zonder werknemersverzekering(en)' wordt vanaf nu niet meer berekend voor medewerkers met code aard arbeidsverhouding 79 'Opting-in regeling'. Pseudo-medewerkers met opting-in zijn namelijk niet verzekerd voor de werknemersverzekeringen.

    5) Audit: Uurloon gedaald (_uitleg over minimumloon_)
    Door de recente wijziging in de manier waarop de overheid het minimumloon bepaalt (_een wettelijk minimumloon per uur, vertaald naar een maandloon obv 262 dagen in 2024)_ kan er een opmerkelijke situatie ontstaan wanneer je iemand precies het minimumloon per maand betaalt, terwijl je de periode daarvoor (iets) boven het dan geldende minimumloon betaalde.

    Voorbeeld:
    Juni 2024: maandloon 2145 euro, uurloon conform cao berekening: 1/156e = 13,75 euro.
    Zowel het maandloon ligt op dat moment boven het minimumloon (2086,05) en ook het uurloon ligt boven het minimum (13,27)

    Juli 2024: het minimumloon stijgt naar 13,68, en daarmee stijgt het minimum maandloon naar 2150,50 euro.

    Als je als werkgever besluit om de medewerker hét minimumloon te geven per juli 2024, dan betekent dit in Profit het volgende:
  • het maandloon = 2150,50
  • het uurloon wordt gelijk gesteld aan het minimumloon per uur: 13,68 in looncomponent 100.009.527 'Minimumuurloon tbv Uurloonberekening')


  • Door deze aanpassing daalt het uurloon van 13,75 in juni naar 13,68 in juli.
    Dit zal in veel gevallen een onbedoeld/ongewenst effect voor de medewerker betekenen, maar dit is een direct gevolg van het feit dat overheid en cao partijen niet dezelfde uurloonberekening hanteren, daar waar het gaat om de absolute ondergrens van het minimumloon.
    Wij kunnen dit niet geautomatiseerd oplossen. Anders zou het betekenen dat wij bij een minimum maandloon van 2150,50 euro een uurloon van 13,79 moeten vaststellen, en dat ligt 11 cent boven het wettelijk minimum uurloon.

    Dus wanneer de medewerker wordt gelijk getrokken naar het nieuwe wettelijk minimumloon per maand, is de directe consequentie dat de overige afhankelijkheden ook worden gelijk getrokken aan het wettelijk minimumloon.  Dit resulteert in een daling van het feitelijk uurloon.

    Dit verklaart de audit, maar wat kun je doen in Profit? Er zijn verschillende manieren om iets te veranderen. Let wel op wat je keuze betekent voor een enkele medewerker, een groep medewerkers of juist voor iedereen:

    Optie 1:
    Geen aanpassing doorvoeren, maar uitleggen geven aan medewerkers over dit bijzondere effect van de rekenregels die de overheid hanteert.

    Optie 2:
    Het minimumloon is in juli 2024 met 3,09% gestegen. Je kunt de medewerker die in juli onder het minimum zit, maar in juni nog erboven, ook een vergelijkbare loonsverhoging geven, dat voorkomt het probleem

    Optie 3:
    Het maandbedrag 1 cent verhogen. Dat verandert de werking van looncomponent 100.009.527 omdat deze looncomponent kijkt naar fulltime salarissen die op de cent nauwkeurig gelijk zijn aan het minimum maandloon.

    Optie 4:
    De werkweek tbv uurloon aanpassen op de arbeidsvoorwaarden naar een factor "werkweek * 262 / 260" (bijvoorbeeld 36 * 262/260 = 36,27692)
    Let op: deze factor geldt dan voor alle medewerkers onder die arbeidsvoorwaarde.

    Optie 5:
    In de meeste looncomponent waar het uurloon wordt gebruikt kun je afwijken. Bijvoorbeeld in looncomponent 100.009.501 'Uurloonberekening verlof' kun je twee opties toepassen: of voor alle medewerkers met een andere werkweek rekenen. Of voor de individuele medewerker in deze situatie een afwijkend uurloon boeken

    Optie 6:
    Een variant van optie 1: voorkomen dat medewerkers het ene half jaar net boven het minimum zitten, en het volgende half jaar op precies het minimum zitten. Dus of medewerkers conform minimum (blijven) verlonen, of medewerkers structureel (iets) meer dan het minimumloon (blijven) verlonen.