Bijtelling voor leaseauto's (korting is toch verlengd) (Basis CAO)

Per 1 januari 2026 zouden de verlaagde bijtellingspercentages voor privégebruik van auto’s zonder CO2-uitstoot vervallen. Bij de behandeling van het Belastingplan 2026 is dit veranderd.

Voor leaseauto’s zonder CO2-uitstoot geldt ook in 2026 en 2027 een lager percentage bijtelling over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde. Dit lagere percentage wordt wel verhoogd van 17% naar 18%. Over bedragen boven de grens van 30.000 euro geldt net zoals in 2025 het standaardtarief van 22%.

Dit betekent dat je in het wagenpark bij nieuwe auto's ook in 2026 30.000 euro als grensbedrag aangeeft, maar nu met een bijtellingspercentage van 18%. Alleen voor auto’s op waterstof en voor auto’s die volledig worden aangedreven door geïntegreerde zonnecellen geldt een bijtellingspercentage van 18% over de gehele cataloguswaarde.

Het bijtellingspercentage zoals is vastgesteld bij de eerste tenaamstelling blijft ook na 2026 voor een maximale periode van 60 maanden van toepassing.

Vanaf 2027 geldt ook nog een lager percentage bijtelling over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde. Dit lagere percentage wordt dan wederom verhoogd, ditmaal van 18% naar 20%. Over bedragen boven de grens van 30.000 euro geldt dan het standaardtarief van 22%.

Vanaf 2028 geldt voor alle auto’s met een eerste tenaamstelling in 2028 of later het reguliere bijtellingspercentage van 22%.

Als je geen wagenpark gebruikt, maak je gebruik van looncomponent 100.007.007 'Bijtelling privé gebruik auto'. Daar moet je sinds 2020 per auto zelf het grensbedrag vastleggen.

Sinds 2020 wordt het percentage verlaagde bijtelling stapsgewijs verhoogd. Let daarom ook op de parameter 'Percentage bijtelling': je moet op medewerkerniveau het juiste percentage toepassen volgens de regels van de Belastingdienst.

Meer informatie over de werking is te vinden in de toelichting van de betreffende looncomponent.

Het advies is dan ook: heb je leaseauto's in beheer, gebruik dan het onderdeel Mobiliteit .