Dashboard Uitstelregeling

Het dashboard Uitstelregeling geeft inzicht in de status van de aangiften in de uitstelregeling.

Je gebruikt dit dashboard als je de terugkoppeling op uitstelaanvragen via het communicatieprofiel Digipoort ontvangt. Het dashboard Uitstelregeling is gebaseerd op de gegevens die de Belastingdienst terugkoppelt via het Service Bericht Uitstel. De digitale terugkoppeling op uitstelaanvragen vindt wekelijks in het weekend plaats, waardoor je op maandag actueel inzicht hebt. Met het dashboard Uitstelregeling heb je dus inzicht in de recentste uitstelstatussen.

Inhoud

Uitstelregeling - Inrichting

Voordat je het dashboard Uitstelregeling kunt raadplegen, moet (het werken met) de uitstelregeling in Profit zijn ingericht.

Lees hieronder wat je moet doen om het nieuwe dashboard via InSite te raadplegen:

  1. Dashboard activeren

    Je activeert per site de dashboards die je wilt raadplegen. In dit geval activeer je het dashboard Uitstelregeling.

  2. Functionaliteit controleren

    De functionaliteit voor het nieuwe dashboard wordt standaard in Profit meegeleverd. Controleer of de functionaliteit Dashboards Uitstelregeling in de omgeving beschikbaar is. De link naar het artikel verwijst naar Functionaliteit aanpassen, maar in de basis hoef je dit dus alleen te controleren.

  3. Functionaliteit toevoegen aan autorisatierol

    Je voegt de nieuwe functionaliteit zelf toe aan een autorisatierol. Je kunt de nieuwe functionaliteit Dashboards Uitstelregeling alleen toevoegen aan een eigen autorisatierol (en dus niet aan een standaardautorisatierol).

  4. Autorisatie controleren

    Controleer of de gebruiker waarmee je bent ingelogd, geautoriseerd is voor de rol waaraan je de functionaliteit Dashboards Uitstelregeling zojuist hebt toegevoegd.

  5. Dashboard-pagina als menu-item toevoegen in InSite
    Je neemt de dashboard-pagina's op in InSite, zodat de gebruikers het dashboard daar kunnen raadplegen. Plaats het dashboard op je InSite pagina door een nieuw menu-item aan te maken. Verwijs naar de bestaande pagina Dashboard Uitstelregeling.
  6. Taken inplannen

    Tot slot leg je twee geplande taken vast voor het publiceren en vernieuwen van het dashboard.

    Let op:

    'S nachts wordt het dashboard gepubliceerd. Heb je het dashboard vandaag ingericht, dan worden de gegevens vanaf morgen zichtbaar. Tot die tijd zie je de melding: [Dashboard is (nog) niet beschikbaar].

Inleverschema beconuitstel

Dit werkblad geeft inzicht in de status van het Beconuitstel. In de grafiek zie je per inleverperiode hoeveel aangiften je in moet leveren (het inleverschema) en hoeveel je er al ingeleverd hebt. Vanaf fiscaal jaar 2020 stuurt de Belastingdienst niet langer het inleverschema mee in het Service Bericht Uitstel. Op dit werkblad zie je de verwachting van het aantal in te leveren aangiftes, berekend door Profit. Lees hieralles over de uitstelregeling in Profit.

Wat kan je selecteren

Je kunt een keuze maken voor fiscaal jaar, becon, cliëntengroep, ib/vpb, behandelaar, beoordelaar adviseur en vennoot.

De KPI’s

Nog in te leveren t/m …. (570)

Dit zijn de ‘nog in te leveren’ aantallen voor het beconuitstel tot en met de huidige periode. Dit betekent dat er gekeken wordt naar de dag van vandaag:

  • Is ‘vandaag’ kleiner dan de eerste inleverperiode? Dan wordt hier het aantal nog in te leveren t/m de eerste periode weergegeven.
  • Ligt ‘vandaag’ tussen de eerste en laatste inleverperiode in? Dan wordt hier het aantal nog in te leveren t/m de huidige periode weergegeven.
  • Is ‘vandaag’ groter dan de laatste inleverperiode? Dan wordt hier het aantal nog in te leveren t/m de laatste periode weergegeven.

Totaal nog in te leveren (570)

Hier wordt weergegeven wat er in totaal nog ingeleverd moet worden (dus t/m de laatste periode).

Totaal in beconuitstel (3.328)

Hoeveel aangiften er in beconuitstel zitten. Dit moet dus uiteindelijk ook ingeleverd worden voor de laatste inleverperiode. Dubbelklik hierop om naar de details van beconuitstel te gaan.

Totaal in overig uitstel (284)

Dit zijn de aangiften die niet in beconuitstel zitten, maar wel uitstel hebben. Dubbelklik hierop om naar de details van het overig uitstel te gaan.

Inleverschema beconuitstel per doorsnede

De gegevens van het dashboard zijn zo opgebouwd dat het inleverschema overal toepasbaar is. Met andere woorden: er kan op elke dimensie gefilterd worden! Hierdoor is het laagste niveau niet meer de cliëntengroep is, maar de cliënt zelf. Het inleverschema is op alle dimensies zichtbaar te maken. Er is nu gekozen heb voor de doorsnede Worfklowstatus. Dan krijg je per workflowstatus het inleverschema te zien. Het gaat hierbij om cumulatieve waarden, zodat het totaal makkelijk te vergelijken is met het inleverschema op het eerste werkblad.

Wat kan je selecteren

Je kunt een keuze maken voor fiscaal jaar, becon, cliëntengroep, ib/vpb, behandelaar, beoordelaar adviseur en vennoot.

De volgende doorsnedes kunnen gekozen worden:

  1. Behandelaar
  2. Beoordelaar
  3. Adviseur
  4. Vennoot
  5. Accountant
  6. IB/Vpb
  7. Workflowstatus
  8. Becon
  9. Cliëntengroep
  10. Fiscaal jaar
  11. Relatiebeheerder (CRM)
  12. Accountant (CRM)
  13. Assistent accountant (CRM)
  14. Fiscalist (CRM)
  15. Assistent fiscalist (CRM)
  16. Administratief medewerker (CRM)
  17. Loon administrateur 1 (CRM)
  18. Loon administrateur 2 (CRM)

Details beconuitstel

Op dit werkblad staan alle detailgegevens van de beconuitstel. Dubbelklik eventueel op de KPI om weer naar het eerste werkblad te gaan. In de detailtabel zijn ook velden aanwezig om te filteren op Ingeleverd (is de aangifte al ingeleverd voor het beconuitstel) en is deze aangifte dan op tijd ingeleverd (in één van de negen inleverperiodes). Verder zijn alle CRM velden aanwezig (Accountant, Relatiebeheerder, Fiscalist, etc.) maar deze worden alleen getoond als er minimaal één waarde gevuld is. Dus stel dat het veld Accountant (CRM) in zijn geheel niet gebruikt wordt door een klant, dan valt deze kolom automatisch weg in deze tabel.

Wat kan je selecteren

Je kunt een keuze maken voor IB/Vpb, beoordelaar, adviseur, vennoot, behandelaar en accountant.

Details overig uitstel

Op dit werkblad staan alle detailgegevens van het overig uitstel. Dubbelklik eventueel op de KPI om weer naar het eerste werkblad te gaan. In de detailtabel zijn ook velden aanwezig om te filteren op Ingeleverd (is de aangifte al ingeleverd voor het overig uitstel) en is deze aangifte dan op tijd ingeleverd (is de ‘Datum ingeleverd’ kleiner of gelijk aan de datum ‘Uitstel tot’). Verder zijn alle CRM velden aanwezig (Accountant, Relatiebeheerder, Fiscalist, etc.) maar deze worden alleen getoond als er minimaal één waarde gevuld is. Dus stel dat het veld Accountant (CRM) in zijn geheel niet gebruikt wordt door een klant, dan valt deze kolom automatisch weg in deze tabel.

Wat kan je selecteren

Je kunt een keuze maken voor ib/vpb, beoordelaar, adviseur, vennoot, behandelaar en accountant.

Direct naar