Toeslag verzenden
Een wijziging of aanvraag vanuit Profit bestaat uit meerdere meldingen (berichten). Eén melding staat gelijk aan één XML-bestand. De status van verzending van XML-bestanden is dus afhankelijk van meerdere XML-bestanden. Dit wijkt af van andere processen binnen Fiscaal, waar elke aangifte uit één XML-bestand bestaat.
Elke melding is van invloed op de situatie van de cliënt. Een inkomenswijziging voor de zorgtoeslag heeft ook betrekking op de huurtoeslag (als de cliënt deze allebei ontvangt).
Let op:
Als er iets fout gaat bij het verzenden, of als de Belastingdienst een melding afkeurt, is het belangrijk dat je alle meldingen zo snel mogelijk goed verstuurt. De Belastingdienst streeft ernaar om de ontvangen meldingen binnen 24 uur af te handelen.
Elk bericht dat je verstuurt, heeft gevolgen voor de cliënt. De intermediair krijgt geen geautomatiseerde feedback. De cliënt moet zelf contact opnemen met de intermediair na een wijziging. Er zijn bijvoorbeeld geen SBA's beschikbaar voor de intermediair.
Voorbeeld:
- Stap 1: Je start het programma toeslagen. Je vraagt zorgtoeslag aan zonder partner en huurtoeslag met partner.
- Stap 2: Bij deze situatie horen vijf Profit meldingen.
- Stap 3: Bij het aanmaken van het elektronisch bericht worden vijf XML-berichten aangemaakt. Deze berichten staan dan klaar om verzonden te worden.
Pas als alle vijf berichten een goedkeuring hebben ontvangen van de Belastingdienst, is de toeslag in zijn geheel goed verstuurd en krijgt deze de status Ontvangen door Belastingdienst. Als de Belastingdienst een melding afkeurt worden de andere meldingen gewoon in behandeling genomen. We raden je daarom aan om in geval van calamiteiten de toeslag ze snel mogelijk vrij te geven, te corrigeren en opnieuw te verzenden. Er worden geen dubbele berichten gegenereerd. In het bovenstaande voorbeeld wordt van de melding Burger meldt inkomenswijziging {M49} één bericht verstuurd.
Toeslag verzenden:
- Klik op: Toeslagen uitwerken.
Profit opent nu de (meest recente) bestaande toeslag van het betreffende aangiftejaar.
- Ga naar: Verificatie en controleer of er geen foutmeldingen en/of waarschuwingen zijn.
- Ga naar: Status en voortgang.
- Vink Gereed voor verzending aan en vul een datum in bij Datum ondertekening.
- Klik rechtsboven op Sluiten.
- Vul de datum in bij Gecontroleerd en akkoord.
- Open Profit.
- Ga naar: Fiscaal / Algemeen / Aanmaken elektronisch bericht.
- Klik op: Voltooien.
- Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen.
- Klik op: Voltooien.
Direct naar |