Mijn Profit-tegel (Citrix) start niet. Wat kan ik doen?
Als je tegel niet opstart, ligt dit aan de instellingen op je eigen computer. Er zijn meerdere oorzaken mogelijk. De meest voorkomende oorzaken en oplossingen zijn hieronder beschreven. Heb je de verschillende opties doorlopen en speelt het probleem nog steeds? Neem dan dit artikel door, eventueel samen met je systeembeheerder.
Gebruik de toetsencombinatie CTRL + F5
Start je Profit-tegel niet? Dan kan het zijn dat er een fout zit in de caching van de gebruikte browser. Gebruik de toetsencombinatie CTRL + F5 om de pagina én de caching te verversen. Klik hierna nogmaals op de tegel. Opent de tegel nog niet? Verwijder je cookies en tijdelijke internetbestanden.
Controleer of Profit al/nog open staat
Als Profit nog open staat, is het niet mogelijk om Profit nogmaals te openen door op de Profit-tegel te klikken. Je controleert of Profit nog open staat door in je taakbalk te zoeken naar het Profit-teken.
Beëindig Citrix
- Open de verborgen pictogrammen via het dakje in je taakbalk.
- Klik met de rechtermuisknop op Citrix Workspace.
- Klik op Connection Center.
- Klik op het XENAPP mapje en daarna op Log Off of Afmelden.
Sluit Citrix af via taakbeheer
- Klik op het Windows-teken op je toetsenbord en zoek op 'Taakbeheer'.
- Beëindig in taakbeheer de taak Citrix HDX Engine en Citrix Workspace.
Gebruik na het afsluiten van Profit/Citrix nogmaals de toetsencombinatie CTRL + F5 en probeer Profit opnieuw op te starten.
Controleer je Citrix-versie
Controleer of je gebruikt van de juiste versie van Citrix. Raadpleeg hiervoor het artikel Welke versie van Citrix Workspace heb ik nodig?
Bepaal of het aan het netwerk of de computer ligt
Start je tegel na bovenstaande acties nog niet? Bepaal eerst of het aan het netwerk of de computer(s) ligt.
- Controleer of een collega vanuit huis of vanuit een andere locatie wel Profit kan openen via Citrix.
- Controleer of het openen van Profit via 4G of via een ander netwerk wel lukt.
Als het openen van Profit vanuit een andere locatie wel lukt, ligt het probleem aan het netwerk. Neem in dat geval samen met je systeembeheerder de systeemeisen door. Werkt het bij minstens één computer op hetzelfde netwerk wel? Doorloop de volgende stappen op je computer.
Werk je op een Apple Mac? Controleer hier of je de juiste versie hebt.
Schoon je Citrix installatie op en installeer Citrix opnieuw
Soms raakt een bestand beschadigd of kan het gebeuren dat een bestand bij het opnieuw installeren niet goed wordt vervangen door Windows.
Citrix heeft hiervoor een 'forceinstall' optie, daarbij worden bestanden van oude Citrix-installaties opgeschoond.
Je hebt twee manieren om /forceinstall toe te passen:
- Eindgebruikers
Gebruik het installatiebestand dat wordt aangeboden via de AFAS Klantportal. Dit bevat standaard de optie /forceinstall.
- Systeembeheerders
- Download van de website van Citrix de Citrix-versie die je wilt installeren.
- Maak een commandline met daarin /forceinstall om Citrix Workspace te installeren.
Gebruik de toetsencombinatie CTRL + Shift + i
Gebruik de toetsencombinatie CTRL + Shift + i. Hiermee activeer je de ICA download modus. Door hierna op de Profit tegel te klikken, wordt deze in beeld gedownload. Door op het gedownloade bestand te klikken, open je Profit.
Als het op deze manier wel lukt om Profit te openen zit het probleem in je browser.
- Werk je in Internet Explorer? Gebruik dan Google Chrome. Internet Explorer wordt niet meer ondersteund.
- Laat je systeembeheerder het volgende document doornemen: https://support.citrix.com/article/CTX804493.
Opent je Profit-tegel na bovenstaande stappen nog niet?