Geblokkeerde gegevens of functie deblokkeren

Een functie of gegeven kan geblokkeerd zijn, doordat bepaalde processen niet toelaten dat twee of meer gebruikers tegelijkertijd met dat proces bezig zijn, of doordat zich bijvoorbeeld een probleem met een server heeft voorgedaan. Je kunt het gegeven of de functie handmatig deblokkeren.

Inhoud

Deblokkeren functie

Als functies geblokkeerd zijn, kun je deze deblokkeren.

Een functie (of alle functies) deblokkeren:

  1. Ga naar: Algemeen / Inrichting / Blokkeringen / Functie (beheerder).

    Bij de geblokkeerde functies wordt de administratie getoond waarvoor de blokkering geldt. Hierdoor kun je de functies ook per administratie deblokkeren.

  2. Dubbelklik op een regel om de afhankelijke processen te raadplegen.
  3. Klik op de actie:
    • Vrijgeven geselecteerde functies

      Je selecteert de vrij te geven functies en klikt vervolgens op de actie.

    • Alle functies herstellen

      Je geeft in één keer alle geblokkeerde functies vrij. Deze actie gebruik je bijvoorbeeld als het systeem is vastgelopen waardoor alle functies zijn geblokkeerd.

Gegevens vrijgeven

Als een gegeven geblokkeerd is, kan de volgende melding verschijnen: Deze regel is geblokkeerd door gebruiker [gebruikersnaam].

Een gegeven kan geblokkeerd zijn, doordat bepaalde processen niet toelaten dat twee of meer gebruikers tegelijkertijd met dat proces bezig zijn, of doordat zich bijvoorbeeld een probleem met een server heeft voorgedaan. Je kunt het gegeven handmatig deblokkeren.

Als een gebruiker een functie geopend heeft en voor een tweede maal probeert te openen, dan kan bovengenoemde melding ook verschijnen. In dat geval kan de gebruiker het scherm sluiten of via de menubalk de functie aanklikken.

Let op:

Controleer eerst of je een geblokkeerd gegeven kunt vrijgeven door de betreffende Profit-functie af te sluiten, of door Profit af te sluiten. Mocht het probleem daarna nog steeds optreden, gebruik dan de onderstaande procedure.

Je eigen gegevens vrijgeven:

  1. Ga naar: Algemeen / Inrichting / Blokkeringen / Gegevens (gebruiker).

    Je ziet alleen gegevens die je zelf geblokkeerd hebt, niet de geblokkeerde gegevens van andere gebruikers.

  2. Dubbelklik op het type blokkering waarbij je de melding kreeg.
  3. Je hebt nu twee mogelijkheden:
    • Geef alle gegevens vrij
    • Specifieke gegevens vrijgeven

      Activeer eerst de selectiekolom met Ctrl+S. Vink de te deblokkeren regels aan en klik op Geef gegevens vrij.

  4. Bevestig de actie.

Gegevens vrijgeven door de beheerder:

  1. Ga naar: Algemeen / Inrichting / Blokkeringen / Gegevens (beheerder)
  2. Je ziet vrij te geven gegevens van alle gebruikers. De rest van de stappen is hetzelfde als bij de bovenstaande procedure.

Zie ook:

  • Analyse deblokkeren

Deblokkeren boekingsessie

Als een boekingsessie geblokkeerd is, kun je deze deblokkeren via Algemeen / Inrichting / Blokkeringen / Boekingsessie. Selecteer eventueel eerst de juiste administratie deblokkeer dan de boekingsessie via de actie Verwijder sessie.

Direct naar

  1. Applicatiebeheer
  2. Platformondersteuning en productondersteuning
  3. Conversiewerkzaamheden bij een nieuwe Profit-versie
  4. Autorisatie
  5. Licentie
  6. Communicatieservice
  7. Veldinstellingen beheerder
  8. Vrije inrichting
  9. Gegevens importeren in Profit
  10. Geplande taken
  11. AFAS Remote
  12. Blokkeringen