Vrij algemeen bestand

Een 'Vrij algemeen bestand' is een tabel die niet aan een andere tabel in Accountancy Lite gekoppeld is. Je bepaalt zelf welke velden deze tabel bevat. Je kunt een 'Vrij algemeen bestand' bijvoorbeeld gebruiken voor een lijst van in de organisatie aanwezige publicaties, het schoonmaakschema van het pand, het updateschema van Accountancy Lite, etc.

Inhoud

Vrij bestand activeren

Als je een vrij algemeen bestand in gebruik wilt nemen, moet je dit eerst activeren.

Vrij algemeen bestand activeren:

  1. Ga naar: Algemeen / Omgeving / Beheer / Eigenschappen.
  2. Ga naar het tabblad: Vrije bestanden.
  3. Open de eigenschappen van het vrije bestand dat je in gebruik wilt nemen.
  4. Vink In gebruik aan.
  5. Vul de omschrijving in.
  6. Vink Datum gebruiken aan als je het standaard datum veld van het vrije bestand wilt gebruiken.
  7. Vink Volgnr. tonen aan als je het standaard volgnummer voor de records in het bestand wilt zien.

  8. Klik op: OK.

Inrichten

Je voegt tabbladen en velden toe aan het vrije bestand.

Velden en tabbladen toevoegen:

  1. Ga naar: Algemeen / Beheer / Management tool.
  2. Dubbelklik op de functiegroep Vrije bestanden.
  3. Klik op: Ja om door te gaan, als Accountancy Lite meldt dat andere gebruikers de geselecteerde tabel niet mogen gebruiken.

    Accountancy Lite toont de geactiveerde vrije algemene bestanden.

  4. Selecteer het bestand.

    Accountancy Lite toont de velden die automatisch zijn toegevoegd.

  5. Klik op: Nieuw op het tabblad Velden om een veld toe te voegen.

Vrij tabblad toevoegen:

  1. Ga naar het tabblad: Tabbladen.
  2. Klik op: Nieuw.
  3. Vul de naam van het tabblad in en verplaats de velden naar het rechtervak.

    Klik op: OK. Accountancy Lite opent de Autorisatie tool.

  4. Selecteer de groep gebruikersgroep en deel autorisatie uit op het tabblad.

  5. Sluit de Autorisatie tool.
  6. Sluit de Management tool.

Gegevens aan vrij bestand toevoegen

Je vult een vrij algemeen bestand met een aparte functie.

Gegevens aan vrij algemeen bestand toevoegen:

  1. Ga naar: Startmenu / Algemeen / Inrichting / Vrij bestand.
  2. Klik op: het vrije bestand.

    Accountancy Lite opent een lege weergave.

    Het toevoegen van gegevens verloopt verder zoals je in andere functies gewend bent. In de Nieuw-wizard kun je achtereenvolgens alle tabbladen vullen.

  3. Gebruik de regelactie Nieuw op basis van geselecteerde regel om een vrije bestandsregel te kopiƫren.