Starten met SB+ (Ondernemer)
Wat leuk dat je aan de slag gaat met SB+. Voordat je de eerste facturen kan vastleggen, moet je een aantal stappen doorlopen. In dit artikel doorloop je stap voor stap de inrichting. In SB+ zijn rondleidingen beschikbaar die je stap voor stap meenemen om alles in te richten, zodat je probleemloos je eerste factuur kan vastleggen.
Ben je een accountant en wil je een administratie aanmaken voor een klant? Neem dan de onderstaande stappen ook door.
Stappenplan Starten met SB+
Stap 1: Maak een keuze voor soort overstap
Voor de overstap op SB+ maak je een keuze uit één van de drie opties: volledige migratie uit Profit, auditfile en starten met beginbalans. Hieronder staan de drie opties uitgelegd.
Optie 1: Volledige migratie uit Profit
Als je de administraties uit Profit wilt migreren naar SB+, dan is dit meest volledige vorm van migreren inclusief historie en bijlagen. Wij bevelen deze vorm van migratie aan omdat:
- De administratie het beste aansluit op wat je in Profit gewend was.
- Je zo min mogelijk zelf nog hoeft in te richten, omdat wij zoveel mogelijk instellingen overnemen.
- Je voor historische gegevens niet in Profit hoeft te kijken.
Migratie kan een proces zijn waar meer tijd in gaat zitten dan in de andere vormen van overstappen Beginbalans en Auditfile. Dit komt met name doordat verschillende processen in SB+ sterker aan elkaar gekoppeld zijn dan in Profit. Hierdoor kunnen in SB+ geen verschillen ontstaan in de cijfers van deze gekoppelde processen.
De bijlagen van het lopend jaar bij de in- en verkoopfacturen komen mee in de migratie. De overige dossieritems en bijlagen zijn het eerste jaar volledig inzichtelijk in de Profit-omgeving waarvandaan gemigreerd is middels een kosteloze inkijklicentie. Daarna wordt deze gearchiveerd en is de data op aanroep te benaderen.
- Kies je deze optie, dan vervolg je het proces op de pagina 'Migratie van Profit naar SB+'. Alle overige stappen op deze pagina zijn dan niet van toepassing.
Optie 2: Auditfile
De Auditfile bevat alle essentiële gegevens over je boekhouding van een bepaald boekjaar. Wij ondersteunen op dit moment het importeren van een Auditfile uit Profit en TwinField. Het importeren van Auditfiles uit andere producten voegen wij op een later moment toe.
- Kies je deze optie, dan ga je verder met stap 2 op deze pagina.
Optie 3: Starten met beginbalansen
Je begint in SB+ met een lege administratie. Dit is de meest eenvoudige variant, zonder historie. Je boekt alleen de saldi van verschillende onderdelen om aan te sluiten op de eindsituatie van het vorige product (zoals TwinField, Exact online, Moneybird, Informer, WeFact en dergelijke).
- Kies je deze optie, dan ga je verder met stap 2 op deze pagina.
Stap 2: Administratie toevoegen
Van AFAS ontvang je een e-mail met als onderwerp 'Toegang tot AFAS SB+'. Met behulp van deze e-mail kun je inloggen. Na het inloggen start automatisch een wizard voor het toevoegen van een administratie.
Lukt het niet om in te loggen? Klik dan hier voor meer informatie.
Stap 3: Beginbalans of auditfile
Heb je voor de overstap op SB+ gekozen voor optie 2: Auditfile importeren.
Heb je voor de overstap op SB+ gekozen voor optie 3: Beginbalans toevoegen
SB+ kan e-mailberichten genereren en versturen. Hierbij maken wij geen gebruik van het op je eigen computer geïnstalleerde e-mailprogramma, maar van een centrale e-mailserver van AFAS of van jezelf. Dit onderwerp beschrijft hoe je SB+ kunt instellen voor het verwerken van e-mailverkeer.
Let op
Alleen gebruikers met de autorisatierol Applicatiebeheerder kunnen deze functie gebruiken.
Ga naar E-mail instellingen.
In dit onderdeel leggen wij uit hoe je in SB+ kunt navigeren tussen functies en gegevens.
Functies starten met de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie).:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4). of druk Ctrl+Spatie (Mac: Cmd+Spatie).
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). verschijnt in beeld.
- Typ de eerste letters van de functie die je zoekt.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). stelt een aantal zoekresultaten voor.
- Klik op de gewenste functie, of druk op Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). onthoudt de laatst gebruikte functies, zodat je deze de volgende keer direct kunt starten.
Door te klikken op het kruisje verwijder je een recent gebruikte functie weer uit de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie)..
Functies starten met het Favorietenmenu:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
Het Favorietenmenu verschijnt in beeld.
- Klik op de categorie waar de functie bij hoort, of druk op Pijl naar Rechts om een categorie te openen.
- Klik op de gewenste functie, of druk Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
Functies starten met het volledige menu :
Gebruik het volledige menu wanneer de gezochte functie niet in het Favorietenmenu staat.
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
- Klik op Toon alles.
- Klik op de gewenste functie onder de bijbehorende categorie, of type de eerste letters van de gewenste functie in het Zoekveld
- Klik op de gewenste functie, of navigeer met de Pijltjestoetsen en druk Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
- Klik op het Menu
- Klik op Wijzigen
(W).
- Selecteer een Aanbieder.
- AFAS voor het verzenden van e-mails via AFAS Online.
Klik hier voor meer informatie.
Wanneer je e-mailverkeer via AFAS Online wilt verwerken moet je de AFAS Online mailserver machtigen om te e-mails te versturen namens jouw domeinnaam. Daarna leg je de instellingen in SB+ vast.
Let op:
Omdat door de AFAS Online mailservers miljoenen e-mails per maand worden verstuurd, gebeurt het helaas relatief snel dat onze mailservers op een denylist komen. Hierdoor wordt de e-mail soms niet bezorgd of in de ongewenste e-mail geplaatst. Dit gebeurt vooral bij grotere gratis maildiensten, zoals Hotmail.com, Outlook.com en Live.com.
Door gebruik te maken van je eigen e-mailserver is de kans dat dit gebeurt kleiner en heb je meer grip op de bezorging van jouw verzonden e-mails.
Machtigen via SPF-Record
Als je gebruik maakt van de AFAS Online mailserver, verzendt AFAS de e-mails namens jullie afzender. Dit zorgt ervoor de ontvangende mailserver het bericht niet valideren en de e-mail kan weigeren.
Dit los je op met een zogenaamd SPF-record. Je machtigt de AFAS Online mailserver om namens jouw domein e-mails te mogen versturen door deze toe te voegen aan het SPF-record van je eigen domein. Hiermee stel je de ontvangende partij op de hoogte, dat een e-mailbericht dat via de AFAS Online mailserver binnenkomt, met jullie als afzender, bij jullie bekend is. Als je geen SPF-record inricht worden uitgaande e-mails niet goed afgeleverd of geblokkeerd.
We gebruiken bij onderstaande uitleg het fictieve domein mijnbedrijf.nl.
- Vraag je systeembeheerder of je provider om wanneer nodig een SPF-record toe te voegen.
Voorbeeld:
Een SPF-record ziet er afhankelijk van de gebruikte mailserver bijvoorbeeld als volgt uit:
Domeinnaam
Type
Record
mijnbedrijf.nl
txt
v=spf1 mx ip4:213.76.258.8 include:spf.protection.outlook.com ~all
- Stel in dit SPF-record de machtiging voor AFAS Online in. Voeg hiervoor spf.afas.online toe.
Voorbeeld:
Na deze wijziging ziet het SPF-record er bijvoorbeeld als volgt uit:
Domeinnaam
Type
Record
mijnbedrijf.nl
txt
v=spf1 mx ip4:213.76.258.8 include:spf.protection.outlook.com include:spf.afas.online ~all
Je hoeft dus alleen het volgende toe te voegen: include:spf.afas.online.
Hieronder zie je de SPF-instructies van de drie grootste hostingproviders van Nederland:
- Hostnet
- GoDaddy
- YourHosting
- Vraag je systeembeheerder of je provider om wanneer nodig een SPF-record toe te voegen.
Beveiliging met DKIM.
Wanneer je gebruik maakt van de mailserver van AFAS Online, dan kun je met DKIM je e-mailverkeer extra beveiligen.
Wanneer je gebruik maakt van deze beveiliging wordt onder de e-mails die jij via de AFAS Online mailserver verstuurt, een DKIM-handtekening geplaatst. Op deze manier is in jouw e-mails altijd te zien dat deze gegarandeerd zijn verstuurd vanuit jouw organisatie.
Activeren DKIM-beveiliging:
- Log in als Beheerder op de AFAS Klantportal.
- Ga op de AFAS Klantportal naar Mijn gegevens / Abonnementen / Mijn abonnement.
- Klik op het abonnement van je SB+-omgeving.
- Klik op DKIM-aanvraag aanmaken.
- Vul DKIM-domein met jouw domeinnaam.
Voorbeeld:
Stel: jouw zakelijk e-mailadres is info@mijnbedrijf.nl.
Jouw domeinnaam is dan mijnbedrijf.nl.
- Voeg in het DNS van jouw domein twee CNAME-records toe.
Vervang hierbij voorbeelddomein.nl met jouw domeinnaam.
- afasonline1._domainkey.voorbeelddomein.nl met verwijzing naar afasonline1.domainkey.afas.online.
- afasonline2._domainkey.voorbeelddomein.nl met verwijzing naar afasonline2.domainkey.afas.online.
AFAS adviseert voor beide CNAME-records een TTL (Time to Live) van 1 uur. Vraag eventueel je systeembeheerder om dit voor jou te doen.
- AFAS stuurt jou een gebruikersnaam en wachtwoord.
Ga naar E-mailinstellingen.
In dit onderdeel leggen wij uit hoe je in SB+ kunt navigeren tussen functies en gegevens.
Functies starten met de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie).:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4). of druk Ctrl+Spatie (Mac: Cmd+Spatie).
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). verschijnt in beeld.
- Typ de eerste letters van de functie die je zoekt.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). stelt een aantal zoekresultaten voor.
- Klik op de gewenste functie, of druk op Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). onthoudt de laatst gebruikte functies, zodat je deze de volgende keer direct kunt starten.
Door te klikken op het kruisje verwijder je een recent gebruikte functie weer uit de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie)..
Functies starten met het Favorietenmenu:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
Het Favorietenmenu verschijnt in beeld.
- Klik op de categorie waar de functie bij hoort, of druk op Pijl naar Rechts om een categorie te openen.
- Klik op de gewenste functie, of druk Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
Functies starten met het volledige menu :
Gebruik het volledige menu wanneer de gezochte functie niet in het Favorietenmenu staat.
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
- Klik op Toon alles.
- Klik op de gewenste functie onder de bijbehorende categorie, of type de eerste letters van de gewenste functie in het Zoekveld
- Klik op de gewenste functie, of navigeer met de Pijltjestoetsen en druk Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
- Klik op het Menu
- Vink DKIM aan.
- Vul Gebruikersnaam en Wachtwoord in.
- Klik op Opslaan (Ctrl+S).
Na deze handelingen zullen jouw e-mailberichten met de DKIM-versleuteling worden verstuurd.
- Google voor alle @gmail.com e-mailadressen.
Klik hier voor meer informatie.
Bij Google is het verplicht om gebruik te maken van. Twee factor authenticatie.
- Ga naar je Google account.
- Klik op Beveiliging.
- Activeer twee factor authenticatie.
- Genereer een App-specifiek wachtwoord.
- Gebruik dit wachtwoord in SB+.
- Microsoft voor alle @outlook.com, @live.com, @live.nl, @hotmail.com e-mailadressen.
Klik hier voor meer informatie.
Voor Microsoft e-mailadressen voeg je jouw live.nl, outlook.com of hotmail.com e-mailadres toe. Bovendien moet je een App specifiek wachtwoord maken om dit e-mailadres te laten werken in SB+.
App specifiek wachtwoord
- Log in op je Microsoft account.
- Ga naar de pagina Grondbeginselen van beveiliging.
- Klik op Geavanceerde beveiligingsopties.
- Klik op Verificatie in twee stappen beheren.
- Ga opnieuw naar de pagina Grondbeginselen van beveiliging.
- Klik op App-wachtwoorden / Maak een nieuw app-wachtwoord.
- Gebruik het gegenereerde App-wachtwoord in SB+.
- Exchange Entra ID.
Klik hier voor meer informatie.
Je kunt gebruik maken van Exchange Entra ID als e-mailserver. Dit moet je eenmalig inrichten op je Azure Portal.
Azure Portal inrichten
- Log in als beheerder op je Azure account.
- Klik op Azure Active Directory.
- Klik op App registrations.
- Klik op New registration.
- Vul een logische naam in, zoals SB+ E-mail.
- Klik op Register.
- Klik op API permissions.
- Klik op Add a permission.
- Klik op Microsoft Graph.
- Klik op Application permissions.
- Vink Mail.ReadWrite en Mail.Send permissions aan.
- Klik op Add permissions.
- Klik op Grant admin consent for ...
- Klik op Certificates & secrets.
- Klik op New secret en geef deze een logische naam en geldigheid.
- Klik op Add en sla de value ergens op.
- Klik op Overview.
- Sla de waarden Directory (tenant) ID en Application (client) ID ergens op.
- Vul de Directory (tenant) ID, Application (client) ID en Secret in SB+ in.
Als het onderstaande scherm getoond wordt, moet je de waarde in het veld Waarde (Value) overnemen als Application Secret in Profit (dus niet de waarde in Geheim-id).
- Andere aanbieder voor alle mailservers van andere aanbieders. Zie hieronder voor informatie over extra in te vullen velden.
Klik hier voor meer informatie over Apple (@icloud.com) e-mailadressen.
Voor Apple e-mailadressen voeg je jouw Apple-Id toe als e-mailadres. Bovendien moet je een App specifiek wachtwoord maken om dit e-mailadres te laten werken in SB+.
E-mail instellingen
- SMTP server: smtp.mail.me.com.
- SMTP TLS poort: 587.
- Gebruikersnaam: jouw icloud e-mailadres.
- Wachtwoord: een gegenereerd app-specifiek wachtwoord (zie hieronder).
App specifiek wachtwoord genereren
- Log in op je Apple ID.
- Klik op Login en beveiliging.
- Klik op App-specifieke wachtwoorden.
- Volg de stappen op het scherm.
- Gebruik dit wachtwoord in SB+.
Klik hier voor meer informatie over overige aanbieders.
Wanneer je e-mailverkeer via een eigen e-mailserver wilt verwerken, dan moet je de volgende extra velden invullen.
- Controleer eerst de verbinding via https://dnschecker.org/smtp-test-tool.php
Zijn de gegevens correct, dan kun je onderstaande invullen. Als de test niet succesvol is, dan controleer je eerst de instellingen voordat je deze invult in SB+.
- Vul bij SMTP-server de naam van jouw eigen e-mailserver in.
- Raadpleeg de documentatie van je provider, bijvoorbeeld: smtp.mijnbedrijf.nl
- Vul de SMTP-poort in.
- Raadpleeg de documentatie van je provider, bijvoorbeeld 587.
- Gebruik alleen TLS beveiliging. Wij ondersteunen geen SSL of onbeveiligde verbindingen. Wellicht moet jouw provider dit nog activeren.
- Vul bij SMTP-gebruikersnaam jouw gebruikersnaam op je e-mailserver in, bijvoorbeeld info@mijnbedrijf.nl.
- Vul bij SMTP-wachtwoord jouw wachtwoord op je eigen e-mailserver in, bijvoorbeeld P@ssword.
- Als je een eigen mailserver gebruikt kan het zijn dat hiervoor een IP-restrictie bestaat. Als dat het geval is moet je het IP-adres van AFAS (51.144.189.102) toevoegen aan de allowlist, zodat wij een verbinding kunnen maken met deze mailservers.
- AFAS voor het verzenden van e-mails via AFAS Online.
- Vul de Naam afzender in.
Gebruik hier een naam die je wilt gebruiken voor het veld Van in het e-mailprogramma van de ontvanger.
- Vul het E-mailadres afzender in.
Gebruik hier een e-mailadres dat gebruikt moet worden, wanneer een ontvanger jouw e-mail beantwoordt, bijvoorbeeld info@mijnbedrijf.nl
Let op: deze Naam en E-mailadres worden gebruikt als afzender zo lang geen afwijkende afzender is gekozen bij een bepaalde administratie.
Klik hier voor meer informatie over een afwijkende afzender per administratie.
Wanneer je werkt met meerdere administraties in SB+, dan heeft ieder van deze administraties vaak een eigen e-mailadres dat je wilt gebruiken als afzender van begeleidende e-mailberichten bij bijvoorbeeld Offertes, Verkoopfacturen en Aanmaningen. Dit onderwerp beschrijft hoe je een afzender e-mailadres per administratie instelt.
E-mail afzender per administratie instellen:
Ga naar de administratie-instellingen van de betreffende administratie.
In dit onderdeel leggen wij uit hoe je in SB+ kunt navigeren tussen functies en gegevens.
Functies starten met de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie).:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4). of druk Ctrl+Spatie (Mac: Cmd+Spatie).
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). verschijnt in beeld.
- Typ de eerste letters van de functie die je zoekt.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). stelt een aantal zoekresultaten voor.
- Klik op de gewenste functie, of druk op Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). onthoudt de laatst gebruikte functies, zodat je deze de volgende keer direct kunt starten.
Door te klikken op het kruisje verwijder je een recent gebruikte functie weer uit de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie)..
Functies starten met het Favorietenmenu:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
Het Favorietenmenu verschijnt in beeld.
- Klik op de categorie waar de functie bij hoort, of druk op Pijl naar Rechts om een categorie te openen.
- Klik op de gewenste functie, of druk Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
Functies starten met het volledige menu :
Gebruik het volledige menu wanneer de gezochte functie niet in het Favorietenmenu staat.
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
- Klik op Toon alles.
- Klik op de gewenste functie onder de bijbehorende categorie, of type de eerste letters van de gewenste functie in het Zoekveld
- Klik op de gewenste functie, of navigeer met de Pijltjestoetsen en druk Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
- Klik op het Menu
- Ga naar het onderdeel Instellingen / Verkoop.
- Selecteer een Afzender of voeg een afzender toe.
Het e-mailadres moet kunnen e-mailen volgens de instellingen in de omgeving.
- Opslaan (Ctrl+S)
- Klik op Opslaan (Ctrl+S).
Tijdens het opslaan controleren wij of de instellingen geldig zijn.
Stap 5: Huisstijl instellen voor de facturen
Voordat je een eerste Offerte, Verkoopfactuur of Aanmaning toevoegt is het belangrijk om je huisstijl eenmalig in te stellen. Het is mogelijk om de kleuren van deze huisstijl te baseren op jouw bedrijfslogo.
- Open de gewenste Administratie door in de Administratiekiezer te klikken op het tandwieltje
.
- Klik op de inhoudsopgave Huisstijl.
- Start de rondleiding.
Stap 6: Verkoopfacturering inrichten
Voordat je de eerste verkoopfactuur toevoegt is het belangrijk om je werkwijze voor dit proces in te stellen. Dit maakt het proces veel efficiënter, omdat je bij het toevoegen niet meer na hoeft te denken over zaken die altijd of over het algemeen van toepassing zijn.
Werkwijze
- Betaalvoorwaarde
- Betaalwijze
- Teller
- Leveradres
- Prijzen
- Factuur- , regel- en betalingskorting
- Artikelen of diensten als verkoopproduct toevoegen
Zie ook
Stap 7: Inkoopfacturering inrichten
Voordat je de eerste inkoopfactuur toevoegt is het belangrijk om je werkwijze voor dit proces in te stellen. Dit maakt het proces veel efficiënter, omdat je bij het toevoegen niet meer na hoeft te denken over zaken die altijd of over het algemeen van toepassing zijn.
Het is mogelijk om in SB+ bankafschriften met bankmutaties automatisch in te lezen via de Bank Integratie Service (BIS). Dit noemen wij de bankkoppeling of bankintegratie. Deze service is beschikbaar voor bankrekeningen bij de volgende banken. Klik op de linkjes voor meer informatie.
Voor andere banken is het mogelijk om bankmutaties handmatig te importeren.
Voordat je gebruik kunt maken van betalen stel je de gewenste werkwijze in.
Stap 10: Btw-aangifte / opgaaf ICP
Voordat je de eerste Btw-aangifte of Opgaaf ICP verzendt is het belangrijk om éénmalig je werkwijze in te stellen.
Het wijzigen van sommige btw-instellingen heeft grotere gevolgen voor een administratie dan andere. Het gaat hier met name om het wijzigen van Type btw-plicht (Btw-plichtig of Vrijgesteld), het Omzetbelastingnummer en het Tijdvak btw-aangifte. Deze instellingen hebben wij daarom in een aparte functie verzameld. Hiermee wordt het voor voor jou een bewustere keuze om deze te wijzigen en voor ons eenvoudiger om alle wijzigingen goed door te voeren.
Ga naar Btw instellingen wijzigen.
In dit onderdeel leggen wij uit hoe je in SB+ kunt navigeren tussen functies en gegevens.
Functies starten met de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie).:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4). of druk Ctrl+Spatie (Mac: Cmd+Spatie).
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). verschijnt in beeld.
- Typ de eerste letters van de functie die je zoekt.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). stelt een aantal zoekresultaten voor.
- Klik op de gewenste functie, of druk op Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). onthoudt de laatst gebruikte functies, zodat je deze de volgende keer direct kunt starten.
Door te klikken op het kruisje verwijder je een recent gebruikte functie weer uit de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie)..
Functies starten met het Favorietenmenu:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
Het Favorietenmenu verschijnt in beeld.
- Klik op de categorie waar de functie bij hoort, of druk op Pijl naar Rechts om een categorie te openen.
- Klik op de gewenste functie, of druk Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
Functies starten met het volledige menu :
Gebruik het volledige menu wanneer de gezochte functie niet in het Favorietenmenu staat.
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
- Klik op Toon alles.
- Klik op de gewenste functie onder de bijbehorende categorie, of type de eerste letters van de gewenste functie in het Zoekveld
- Klik op de gewenste functie, of navigeer met de Pijltjestoetsen en druk Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
- Klik op het Menu
- Selecteer een Type btw-plicht.
- Vul indien Btw-plichtig jouw Omzetbelastingnummer in.
Vul indien Btw-vrijgesteld een Reden vrijstelling in.
Btw-vrijgesteld zorgt ervoor dat eventueel geboekte btw op inkoopfacturen niet meegenomen wordt naar de btw-aangifte. Inkoopfacturen krijg je van een ander en als zij btw-plichtig zijn, staat op de factuur btw die je kunt overnemen tijdens het vastleggen. Bijvoorbeeld via de Scanbox.
Als je zelf vrijgesteld bent, maakt SB+ automatisch de juiste journaalpost en wordt er niets meegenomen naar een btw-aangifte.
- Selecteer de reden van btw-vrijstelling:
- Kleineondernemersregeling.
Kies deze waarde wanneer je bij de Belastingdienst hebt aangegeven gebruik te willen maken van de KOR en derhalve over de eerste € 20.000 omzet geen btw-aangifte hoeft te doen.
- Vrijgestelde activiteiten
Kies deze waarde wanneer je vanwege de rechtsvorm van jouw onderneming geen btw hoeft af te dragen.
- Kleineondernemersregeling.
- Klik op Btw-aangifte.
Als je Btw-vrijgesteld hebt gekozen, klik dan direct op Voltooien.
Als je Btw-plichtig hebt gekozen, ga dan hieronder verder.
- Selecteer eventueel een andere Contactsoort voor Belastingdienst.
- Belastingplichtige: jijzelf doet de aangifte als ondernemer.
- Intermediair: jouw accountant of administrateur doet de aangifte.
- Selecteer eventueel een andere Contactpersoon tof voeg iemand toe.
- Heb je Intermediair gekozen? Vul dan een Beconnummer in.
Wanneer dit beconnummer door jouw accountant ingesteld is in het zogenaamde Admin Center, dan is dit al automatisch ingevuld.
- Selecteer eventueel een ander Tijdvak btw-aangifte.
- Klik op Voltooien.
Vervaltermijn btw-aangifte:
SB+ berekent de vervaltermijn voor de btw-aangifte automatisch, deze hoef je daarom niet in te stellen.
Inrichten btw verkoop:
Open de gewenste Administratie.
- Open de gewenste Administratie door in de Administratiekiezer te klikken op het tandwieltje
.
- Open de gewenste Administratie door in de Administratiekiezer te klikken op het tandwieltje
- Klik op de inhoudsopgave Instellingen.
- Open Verkoop / Verkoopfactuur of Verkoop / Verkoopjournaalpost.
- Start de rondleiding.
Inrichten btw inkoop:
Open de gewenste Administratie.
- Open de gewenste Administratie door in de Administratiekiezer te klikken op het tandwieltje
.
- Open de gewenste Administratie door in de Administratiekiezer te klikken op het tandwieltje
- Klik op de inhoudsopgave Instellingen.
- Open Inkoop / Inkoopfactuur.
- Selecteer een Btw-belasting.
- Selecteer een Type btw-plicht.
Raadpleeg eventueel de veldtips voor meer informatie.
- Klik op Opslaan (Ctrl+S).
Productinrichting Opgaaf ICP
De Opgaaf ICP maakt onderscheid tussen diensten en goederen. SB+ maakt dit onderscheid op basis van diensten en artikelen. Voor een juiste Opgaaf ICP is het daarom van groot belang om je verkoopproducten te baseren op een dienst of artikel.
Vragen
Heb je vragen tijdens het proces van inrichten: heel veel vragen voorkomen we met rondleidingen en helpartikelen. De rondleidingen nemen je stap voor stap mee in de functionaliteit. Hoe je een rondleiding start, vind je hier.
Mocht je toch geen antwoord vinden, dan kun je een incident insturen bij AFAS Support.
Rechtsvorm
De volgende inrichting is noodzakelijk bij een bepaalde rechtsvorm:
- Eenmanszaken:
Je voegt een ondernemer toe voor overboekingen tussen zakelijke en privé bankrekeningen of kassen.
Hoe je dat doet, lees je hier.
Je voegt een ondernemer toe om jou als privé persoon vast te leggen in SB+. De ondernemer wordt gebruikt om privé betalingen en overschrijvingen tussen de zakelijke en privé bankrekeningen af te handelen.
Ondernemer toevoegen:
- Open de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie)..
- Typ Ondernemers.
- Klik op Nieuw (N).
- Vul jouw
Naam in.
Type een volledige naam. SB+ zal deze opknippen in afzonderlijke onderdelen.
- Vul jouw Rekeningnummer in.
SB+ controleert een IBAN op geldigheid en vult automatisch het veld Bank en Land.
Het eerste rekeningnummer dat je toevoegt zal als voorkeur worden gebruikt voor het verwerken van betalingen van en naar deze bankrekening.
- BV's:
Je voegt een groepsmaatschappij en een aandeelhouder toe:
Groepsmaatschappij toevoegen).
Vanaf Om de rekening-courant groepsmaatschappij te kunnen gebruiken moet je eenmalig de werkwijze instellen.
Aandeelhouder toevoegen
Ga naar een Organisatie.
In dit onderdeel leggen wij uit hoe je in SB+ kunt navigeren tussen functies en gegevens.
Functies starten met de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie).:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4). of druk Ctrl+Spatie (Mac: Cmd+Spatie).
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). verschijnt in beeld.
- Typ de eerste letters van de functie die je zoekt.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). stelt een aantal zoekresultaten voor.
- Klik op de gewenste functie, of druk op Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). onthoudt de laatst gebruikte functies, zodat je deze de volgende keer direct kunt starten.
Door te klikken op het kruisje verwijder je een recent gebruikte functie weer uit de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie)..
Functies starten met het Favorietenmenu:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
Het Favorietenmenu verschijnt in beeld.
- Klik op de categorie waar de functie bij hoort, of druk op Pijl naar Rechts om een categorie te openen.
- Klik op de gewenste functie, of druk Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
Functies starten met het volledige menu :
Gebruik het volledige menu wanneer de gezochte functie niet in het Favorietenmenu staat.
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
- Klik op Toon alles.
- Klik op de gewenste functie onder de bijbehorende categorie, of type de eerste letters van de gewenste functie in het Zoekveld
- Klik op de gewenste functie, of navigeer met de Pijltjestoetsen en druk Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
- Klik op het Menu
- Klik op Wijzigen
(W).
- Vink Groepsmaatschappij aan.
- Klik op Opslaan (Ctrl+S).
Herhaal deze stappen voor alle groepsmaatschappijen in jouw BV of NV.
Werkwijze financiële verwerking instellen
Ga naar een Groepsmaatschappij.
In dit onderdeel leggen wij uit hoe je in SB+ kunt navigeren tussen functies en gegevens.
Functies starten met de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie).:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4). of druk Ctrl+Spatie (Mac: Cmd+Spatie).
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). verschijnt in beeld.
- Typ de eerste letters van de functie die je zoekt.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). stelt een aantal zoekresultaten voor.
- Klik op de gewenste functie, of druk op Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). onthoudt de laatst gebruikte functies, zodat je deze de volgende keer direct kunt starten.
Door te klikken op het kruisje verwijder je een recent gebruikte functie weer uit de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie)..
Functies starten met het Favorietenmenu:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
Het Favorietenmenu verschijnt in beeld.
- Klik op de categorie waar de functie bij hoort, of druk op Pijl naar Rechts om een categorie te openen.
- Klik op de gewenste functie, of druk Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
Functies starten met het volledige menu :
Gebruik het volledige menu wanneer de gezochte functie niet in het Favorietenmenu staat.
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
- Klik op Toon alles.
- Klik op de gewenste functie onder de bijbehorende categorie, of type de eerste letters van de gewenste functie in het Zoekveld
- Klik op de gewenste functie, of navigeer met de Pijltjestoetsen en druk Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
- Klik op het Menu
- Klik op Wijzigen
(W).
- Klik op de inhoudsopgave Instellingen.
- Klik op Algemene werkwijze.
- Klik op Wijzigen
(W).
- Open de verldgroep Financiële inrichting.
- Selecteer een grootboekrekening bij Grootboekrekening rekening-courant groepsmaatschappij.
Wij leveren momenteel vijf grootboekrekeningen mee voor deze rekening-courant. Hiermee is met mogelijk om de transacties van vijf verschillende groepsmaatschappijen op verschillende rekeningen-courant te registreren.
Zie ook
Om de functionaliteit voor Rekening-courant aandeelhouder te kunnen gebruiken voor betalingen van en naar aandeelhouders en groepsmaatschappijen moet je éénmalig de werkwijze instellen.
Aandeelhouder toevoegen
Ga naar een Organisatie of Persoon.
In dit onderdeel leggen wij uit hoe je in SB+ kunt navigeren tussen functies en gegevens.
Functies starten met de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie).:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4). of druk Ctrl+Spatie (Mac: Cmd+Spatie).
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). verschijnt in beeld.
- Typ de eerste letters van de functie die je zoekt.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). stelt een aantal zoekresultaten voor.
- Klik op de gewenste functie, of druk op Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). onthoudt de laatst gebruikte functies, zodat je deze de volgende keer direct kunt starten.
Door te klikken op het kruisje verwijder je een recent gebruikte functie weer uit de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie)..
Functies starten met het Favorietenmenu:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
Het Favorietenmenu verschijnt in beeld.
- Klik op de categorie waar de functie bij hoort, of druk op Pijl naar Rechts om een categorie te openen.
- Klik op de gewenste functie, of druk Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
Functies starten met het volledige menu :
Gebruik het volledige menu wanneer de gezochte functie niet in het Favorietenmenu staat.
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
- Klik op Toon alles.
- Klik op de gewenste functie onder de bijbehorende categorie, of type de eerste letters van de gewenste functie in het Zoekveld
- Klik op de gewenste functie, of navigeer met de Pijltjestoetsen en druk Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
- Klik op het Menu
- Klik op Wijzigen
(W).
- Vink Aandeelhouder aan.
- Klik op Opslaan (Ctrl+S).
Herhaal deze stappen voor alle aandeelhouders in jouw BV of NV.
Werkwijze financiële verwerking instellen
Ga naar een Aandeelhouder.
In dit onderdeel leggen wij uit hoe je in SB+ kunt navigeren tussen functies en gegevens.
Functies starten met de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie).:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4). of druk Ctrl+Spatie (Mac: Cmd+Spatie).
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). verschijnt in beeld.
- Typ de eerste letters van de functie die je zoekt.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). stelt een aantal zoekresultaten voor.
- Klik op de gewenste functie, of druk op Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). onthoudt de laatst gebruikte functies, zodat je deze de volgende keer direct kunt starten.
Door te klikken op het kruisje verwijder je een recent gebruikte functie weer uit de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie)..
Functies starten met het Favorietenmenu:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
Het Favorietenmenu verschijnt in beeld.
- Klik op de categorie waar de functie bij hoort, of druk op Pijl naar Rechts om een categorie te openen.
- Klik op de gewenste functie, of druk Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
Functies starten met het volledige menu :
Gebruik het volledige menu wanneer de gezochte functie niet in het Favorietenmenu staat.
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
- Klik op Toon alles.
- Klik op de gewenste functie onder de bijbehorende categorie, of type de eerste letters van de gewenste functie in het Zoekveld
- Klik op de gewenste functie, of navigeer met de Pijltjestoetsen en druk Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
- Klik op het Menu
- Klik op Wijzigen
(W).
- Klik op de inhoudsopgave Instellingen.
- Klik op Algemene werkwijze.
- Klik op Wijzigen
(W).
- Open de verldgroep Financiële inrichting.
- Selecteer een grootboekrekening bij Grootboekrekening rekening-courant aandeelhouder.
Wij leveren momenteel vijf grootboekrekeningen mee voor deze rekening-courant. Hiermee is met mogelijk om de transacties van vijf verschillende aandeelhouders op verschillende rekeningen-courant te registreren.
Zie ook
Boekhoudtermen
Wat is btw? Wat is liquiditeit? Antwoord op deze vragen en veel meer boekhoudtermen, vind je terug in onze SB+ Kennisbank. In deze kennisbank leggen wij allerlei basis boekhoudtermen uit.