Starten met SB+ (Accountant)
Wat leuk dat je aan de slag gaat met SB+. Voordat jouw klanten de eerste facturen kunnen vastleggen, moet je een aantal stappen doorlopen voor het inrichten van het Admin Center. Het Admin Center is bedoeld voor accountants en administratiekantoren. Zij kunnen met deze functie zonder tussenkomst van AFAS:
- Klanten, administraties en gebruikers toevoegen.
- Klanten verdelen over de eigen medewerkers.
- Per klant de werkvoorraad inzien en afhandelen.
In dit artikel doorloop je stap voor stap de inrichting voor het Admin Center. In SB+ zijn rondleidingen beschikbaar die je stap voor stap meenemen om alles in te richten.
Admin Center inrichten
Stap 1: Schrijf je in voor de cursus 'SB+ Accountant/Administrateur'
In deze cursus leer je werken met SB+ en krijg je inzicht in alle functionaliteit. Na deze cursus kun je direct aan de slag met het voeren van administraties voor jouw klanten.
SB+ kan e-mailberichten genereren en versturen. Hierbij maken wij geen gebruik van het op je eigen computer geïnstalleerde e-mailprogramma, maar van een centrale e-mailserver van AFAS of van jezelf. Dit onderwerp beschrijft hoe je SB+ kunt instellen voor het verwerken van e-mailverkeer.
Let op
Alleen gebruikers met de autorisatierol Applicatiebeheerder kunnen deze functie gebruiken.
Ga naar E-mail instellingen.
In dit onderdeel leggen wij uit hoe je in SB+ kunt navigeren tussen functies en gegevens.
Functies starten met de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie).:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4). of druk Ctrl+Spatie (Mac: Cmd+Spatie).
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). verschijnt in beeld.
- Typ de eerste letters van de functie die je zoekt.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). stelt een aantal zoekresultaten voor.
- Klik op de gewenste functie, of druk op Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). onthoudt de laatst gebruikte functies, zodat je deze de volgende keer direct kunt starten.
Door te klikken op het kruisje verwijder je een recent gebruikte functie weer uit de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie)..
Functies starten met het Favorietenmenu:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
Het Favorietenmenu verschijnt in beeld.
- Klik op de categorie waar de functie bij hoort, of druk op Pijl naar Rechts om een categorie te openen.
- Klik op de gewenste functie, of druk Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
Functies starten met het volledige menu :
Gebruik het volledige menu wanneer de gezochte functie niet in het Favorietenmenu staat.
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
- Klik op Toon alles.
- Klik op de gewenste functie onder de bijbehorende categorie, of type de eerste letters van de gewenste functie in het Zoekveld
- Klik op de gewenste functie, of navigeer met de Pijltjestoetsen en druk Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
- Klik op het Menu
- Klik op Wijzigen
(W).
- Selecteer een Aanbieder.
- AFAS voor het verzenden van e-mails via AFAS Online.
Klik hier voor meer informatie.
Wanneer je e-mailverkeer via AFAS Online wilt verwerken moet je de AFAS Online mailserver machtigen om te e-mails te versturen namens jouw domeinnaam. Daarna leg je de instellingen in SB+ vast.
Let op:
Omdat door de AFAS Online mailservers miljoenen e-mails per maand worden verstuurd, gebeurt het helaas relatief snel dat onze mailservers op een denylist komen. Hierdoor wordt de e-mail soms niet bezorgd of in de ongewenste e-mail geplaatst. Dit gebeurt vooral bij grotere gratis maildiensten, zoals Hotmail.com, Outlook.com en Live.com.
Door gebruik te maken van je eigen e-mailserver is de kans dat dit gebeurt kleiner en heb je meer grip op de bezorging van jouw verzonden e-mails.
Machtigen via SPF-Record
Als je gebruik maakt van de AFAS Online mailserver, verzendt AFAS de e-mails namens jullie afzender. Dit zorgt ervoor de ontvangende mailserver het bericht niet valideren en de e-mail kan weigeren.
Dit los je op met een zogenaamd SPF-record. Je machtigt de AFAS Online mailserver om namens jouw domein e-mails te mogen versturen door deze toe te voegen aan het SPF-record van je eigen domein. Hiermee stel je de ontvangende partij op de hoogte, dat een e-mailbericht dat via de AFAS Online mailserver binnenkomt, met jullie als afzender, bij jullie bekend is. Als je geen SPF-record inricht worden uitgaande e-mails niet goed afgeleverd of geblokkeerd.
We gebruiken bij onderstaande uitleg het fictieve domein mijnbedrijf.nl.
- Vraag je systeembeheerder of je provider om wanneer nodig een SPF-record toe te voegen.
Voorbeeld:
Een SPF-record ziet er afhankelijk van de gebruikte mailserver bijvoorbeeld als volgt uit:
Domeinnaam
Type
Record
mijnbedrijf.nl
txt
v=spf1 mx ip4:213.76.258.8 include:spf.protection.outlook.com ~all
- Stel in dit SPF-record de machtiging voor AFAS Online in. Voeg hiervoor spf.afas.online toe.
Voorbeeld:
Na deze wijziging ziet het SPF-record er bijvoorbeeld als volgt uit:
Domeinnaam
Type
Record
mijnbedrijf.nl
txt
v=spf1 mx ip4:213.76.258.8 include:spf.protection.outlook.com include:spf.afas.online ~all
Je hoeft dus alleen het volgende toe te voegen: include:spf.afas.online.
Hieronder zie je de SPF-instructies van de drie grootste hostingproviders van Nederland:
- Hostnet
- GoDaddy
- YourHosting
- Vraag je systeembeheerder of je provider om wanneer nodig een SPF-record toe te voegen.
Beveiliging met DKIM.
Wanneer je gebruik maakt van de mailserver van AFAS Online, dan kun je met DKIM je e-mailverkeer extra beveiligen.
Wanneer je gebruik maakt van deze beveiliging wordt onder de e-mails die jij via de AFAS Online mailserver verstuurt, een DKIM-handtekening geplaatst. Op deze manier is in jouw e-mails altijd te zien dat deze gegarandeerd zijn verstuurd vanuit jouw organisatie.
Activeren DKIM-beveiliging:
- Log in als Beheerder op de AFAS Klantportal.
- Ga op de AFAS Klantportal naar Mijn gegevens / Abonnementen / Mijn abonnement.
- Klik op het abonnement van je SB+-omgeving.
- Klik op DKIM-aanvraag aanmaken.
- Vul DKIM-domein met jouw domeinnaam.
Voorbeeld:
Stel: jouw zakelijk e-mailadres is info@mijnbedrijf.nl.
Jouw domeinnaam is dan mijnbedrijf.nl.
- Voeg in het DNS van jouw domein twee CNAME-records toe.
Vervang hierbij voorbeelddomein.nl met jouw domeinnaam.
- afasonline1._domainkey.voorbeelddomein.nl met verwijzing naar afasonline1.domainkey.afas.online.
- afasonline2._domainkey.voorbeelddomein.nl met verwijzing naar afasonline2.domainkey.afas.online.
AFAS adviseert voor beide CNAME-records een TTL (Time to Live) van 1 uur. Vraag eventueel je systeembeheerder om dit voor jou te doen.
- AFAS stuurt jou een gebruikersnaam en wachtwoord.
Ga naar E-mailinstellingen.
In dit onderdeel leggen wij uit hoe je in SB+ kunt navigeren tussen functies en gegevens.
Functies starten met de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie).:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4). of druk Ctrl+Spatie (Mac: Cmd+Spatie).
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). verschijnt in beeld.
- Typ de eerste letters van de functie die je zoekt.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). stelt een aantal zoekresultaten voor.
- Klik op de gewenste functie, of druk op Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). onthoudt de laatst gebruikte functies, zodat je deze de volgende keer direct kunt starten.
Door te klikken op het kruisje verwijder je een recent gebruikte functie weer uit de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie)..
Functies starten met het Favorietenmenu:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
Het Favorietenmenu verschijnt in beeld.
- Klik op de categorie waar de functie bij hoort, of druk op Pijl naar Rechts om een categorie te openen.
- Klik op de gewenste functie, of druk Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
Functies starten met het volledige menu :
Gebruik het volledige menu wanneer de gezochte functie niet in het Favorietenmenu staat.
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
- Klik op Toon alles.
- Klik op de gewenste functie onder de bijbehorende categorie, of type de eerste letters van de gewenste functie in het Zoekveld
- Klik op de gewenste functie, of navigeer met de Pijltjestoetsen en druk Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
- Klik op het Menu
- Vink DKIM aan.
- Vul Gebruikersnaam en Wachtwoord in.
- Klik op Opslaan (Ctrl+S).
Na deze handelingen zullen jouw e-mailberichten met de DKIM-versleuteling worden verstuurd.
- Google voor alle @gmail.com e-mailadressen.
Klik hier voor meer informatie.
Bij Google is het verplicht om gebruik te maken van. Twee factor authenticatie.
- Ga naar je Google account.
- Klik op Beveiliging.
- Activeer twee factor authenticatie.
- Genereer een App-specifiek wachtwoord.
- Gebruik dit wachtwoord in SB+.
- Microsoft voor alle @outlook.com, @live.com, @live.nl, @hotmail.com e-mailadressen.
Klik hier voor meer informatie.
Voor Microsoft e-mailadressen voeg je jouw live.nl, outlook.com of hotmail.com e-mailadres toe. Bovendien moet je een App specifiek wachtwoord maken om dit e-mailadres te laten werken in SB+.
App specifiek wachtwoord
- Log in op je Microsoft account.
- Ga naar de pagina Grondbeginselen van beveiliging.
- Klik op Geavanceerde beveiligingsopties.
- Klik op Verificatie in twee stappen beheren.
- Ga opnieuw naar de pagina Grondbeginselen van beveiliging.
- Klik op App-wachtwoorden / Maak een nieuw app-wachtwoord.
- Gebruik het gegenereerde App-wachtwoord in SB+.
- Exchange Entra ID.
Klik hier voor meer informatie.
Je kunt gebruik maken van Exchange Entra ID als e-mailserver. Dit moet je eenmalig inrichten op je Azure Portal.
Azure Portal inrichten
- Log in als beheerder op je Azure account.
- Klik op Azure Active Directory.
- Klik op App registrations.
- Klik op New registration.
- Vul een logische naam in, zoals SB+ E-mail.
- Klik op Register.
- Klik op API permissions.
- Klik op Add a permission.
- Klik op Microsoft Graph.
- Klik op Application permissions.
- Vink Mail.ReadWrite en Mail.Send permissions aan.
- Klik op Add permissions.
- Klik op Grant admin consent for ...
- Klik op Certificates & secrets.
- Klik op New secret en geef deze een logische naam en geldigheid.
- Klik op Add en sla de value ergens op.
- Klik op Overview.
- Sla de waarden Directory (tenant) ID en Application (client) ID ergens op.
- Vul de Directory (tenant) ID, Application (client) ID en Secret in SB+ in.
Als het onderstaande scherm getoond wordt, moet je de waarde in het veld Waarde (Value) overnemen als Application Secret in Profit (dus niet de waarde in Geheim-id).
- Andere aanbieder voor alle mailservers van andere aanbieders. Zie hieronder voor informatie over extra in te vullen velden.
Klik hier voor meer informatie over Apple (@icloud.com) e-mailadressen.
Voor Apple e-mailadressen voeg je jouw Apple-Id toe als e-mailadres. Bovendien moet je een App specifiek wachtwoord maken om dit e-mailadres te laten werken in SB+.
E-mail instellingen
- SMTP server: smtp.mail.me.com.
- SMTP TLS poort: 587.
- Gebruikersnaam: jouw icloud e-mailadres.
- Wachtwoord: een gegenereerd app-specifiek wachtwoord (zie hieronder).
App specifiek wachtwoord genereren
- Log in op je Apple ID.
- Klik op Login en beveiliging.
- Klik op App-specifieke wachtwoorden.
- Volg de stappen op het scherm.
- Gebruik dit wachtwoord in SB+.
Klik hier voor meer informatie over overige aanbieders.
Wanneer je e-mailverkeer via een eigen e-mailserver wilt verwerken, dan moet je de volgende extra velden invullen.
- Controleer eerst de verbinding via https://dnschecker.org/smtp-test-tool.php
Zijn de gegevens correct, dan kun je onderstaande invullen. Als de test niet succesvol is, dan controleer je eerst de instellingen voordat je deze invult in SB+.
- Vul bij SMTP-server de naam van jouw eigen e-mailserver in.
- Raadpleeg de documentatie van je provider, bijvoorbeeld: smtp.mijnbedrijf.nl
- Vul de SMTP-poort in.
- Raadpleeg de documentatie van je provider, bijvoorbeeld 587.
- Gebruik alleen TLS beveiliging. Wij ondersteunen geen SSL of onbeveiligde verbindingen. Wellicht moet jouw provider dit nog activeren.
- Vul bij SMTP-gebruikersnaam jouw gebruikersnaam op je e-mailserver in, bijvoorbeeld info@mijnbedrijf.nl.
- Vul bij SMTP-wachtwoord jouw wachtwoord op je eigen e-mailserver in, bijvoorbeeld P@ssword.
- Als je een eigen mailserver gebruikt kan het zijn dat hiervoor een IP-restrictie bestaat. Als dat het geval is moet je het IP-adres van AFAS (51.144.189.102) toevoegen aan de allowlist, zodat wij een verbinding kunnen maken met deze mailservers.
- AFAS voor het verzenden van e-mails via AFAS Online.
- Vul de Naam afzender in.
Gebruik hier een naam die je wilt gebruiken voor het veld Van in het e-mailprogramma van de ontvanger.
- Vul het E-mailadres afzender in.
Gebruik hier een e-mailadres dat gebruikt moet worden, wanneer een ontvanger jouw e-mail beantwoordt, bijvoorbeeld info@mijnbedrijf.nl
Let op: deze Naam en E-mailadres worden gebruikt als afzender zo lang geen afwijkende afzender is gekozen bij een bepaalde administratie.
Klik hier voor meer informatie over een afwijkende afzender per administratie.
Wanneer je werkt met meerdere administraties in SB+, dan heeft ieder van deze administraties vaak een eigen e-mailadres dat je wilt gebruiken als afzender van begeleidende e-mailberichten bij bijvoorbeeld Offertes, Verkoopfacturen en Aanmaningen. Dit onderwerp beschrijft hoe je een afzender e-mailadres per administratie instelt.
E-mail afzender per administratie instellen:
Ga naar de administratie-instellingen van de betreffende administratie.
In dit onderdeel leggen wij uit hoe je in SB+ kunt navigeren tussen functies en gegevens.
Functies starten met de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie).:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4). of druk Ctrl+Spatie (Mac: Cmd+Spatie).
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). verschijnt in beeld.
- Typ de eerste letters van de functie die je zoekt.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). stelt een aantal zoekresultaten voor.
- Klik op de gewenste functie, of druk op Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). onthoudt de laatst gebruikte functies, zodat je deze de volgende keer direct kunt starten.
Door te klikken op het kruisje verwijder je een recent gebruikte functie weer uit de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie)..
Functies starten met het Favorietenmenu:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
Het Favorietenmenu verschijnt in beeld.
- Klik op de categorie waar de functie bij hoort, of druk op Pijl naar Rechts om een categorie te openen.
- Klik op de gewenste functie, of druk Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
Functies starten met het volledige menu :
Gebruik het volledige menu wanneer de gezochte functie niet in het Favorietenmenu staat.
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
- Klik op Toon alles.
- Klik op de gewenste functie onder de bijbehorende categorie, of type de eerste letters van de gewenste functie in het Zoekveld
- Klik op de gewenste functie, of navigeer met de Pijltjestoetsen en druk Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
- Klik op het Menu
- Ga naar het onderdeel Instellingen / Verkoop.
- Selecteer een Afzender of voeg een afzender toe.
Het e-mailadres moet kunnen e-mailen volgens de instellingen in de omgeving.
- Opslaan (Ctrl+S)
- Klik op Opslaan (Ctrl+S).
Tijdens het opslaan controleren wij of de instellingen geldig zijn.
Stap 3: Communicatie overheid instellen
Vanuit de verschillende Administraties worden btw-aangiften en opgaven ICP verstuurd. Richt eenmalig het communicatieprofiel hiervoor in.
Let op
Doe dit alleen wanneer je de aangiften vanuit alle administraties wilt laten goedkeuren in de Accountancyportal.
Wanneer je de aangiften direct vanuit de administraties verzendt, laat deze waarde dan staan op Rechtstreeks naar instantie. Deze methode maakt gebruik van Digipoort.
Ga naar Communicatie-instellingen overheid.
In dit onderdeel leggen wij uit hoe je in SB+ kunt navigeren tussen functies en gegevens.
Functies starten met de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie).:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4). of druk Ctrl+Spatie (Mac: Cmd+Spatie).
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). verschijnt in beeld.
- Typ de eerste letters van de functie die je zoekt.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). stelt een aantal zoekresultaten voor.
- Klik op de gewenste functie, of druk op Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). onthoudt de laatst gebruikte functies, zodat je deze de volgende keer direct kunt starten.
Door te klikken op het kruisje verwijder je een recent gebruikte functie weer uit de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie)..
Functies starten met het Favorietenmenu:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
Het Favorietenmenu verschijnt in beeld.
- Klik op de categorie waar de functie bij hoort, of druk op Pijl naar Rechts om een categorie te openen.
- Klik op de gewenste functie, of druk Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
Functies starten met het volledige menu :
Gebruik het volledige menu wanneer de gezochte functie niet in het Favorietenmenu staat.
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
- Klik op Toon alles.
- Klik op de gewenste functie onder de bijbehorende categorie, of type de eerste letters van de gewenste functie in het Zoekveld
- Klik op de gewenste functie, of navigeer met de Pijltjestoetsen en druk Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
- Klik op het Menu
- Start de rondleiding.
Stap 4: Integratie loonjournaalposten uit Profit
Wanneer je gebruik maakt van Profit Payroll voor de salarisverwerking voor je klanten, dan moet je eenmalig de koppeling tussen Profit en SB+ instellen voor het importeren van de loonjournaalpost.
Ga naar Communicatie / App center.
In dit onderdeel leggen wij uit hoe je in SB+ kunt navigeren tussen functies en gegevens.
Functies starten met de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie).:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4). of druk Ctrl+Spatie (Mac: Cmd+Spatie).
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). verschijnt in beeld.
- Typ de eerste letters van de functie die je zoekt.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). stelt een aantal zoekresultaten voor.
- Klik op de gewenste functie, of druk op Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). onthoudt de laatst gebruikte functies, zodat je deze de volgende keer direct kunt starten.
Door te klikken op het kruisje verwijder je een recent gebruikte functie weer uit de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie)..
Functies starten met het Favorietenmenu:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
Het Favorietenmenu verschijnt in beeld.
- Klik op de categorie waar de functie bij hoort, of druk op Pijl naar Rechts om een categorie te openen.
- Klik op de gewenste functie, of druk Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
Functies starten met het volledige menu :
Gebruik het volledige menu wanneer de gezochte functie niet in het Favorietenmenu staat.
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
- Klik op Toon alles.
- Klik op de gewenste functie onder de bijbehorende categorie, of type de eerste letters van de gewenste functie in het Zoekveld
- Klik op de gewenste functie, of navigeer met de Pijltjestoetsen en druk Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
- Klik op het Menu
- Open Profit.
- Klik op het Acties-menu
.
- Klik op de actie Applicatietoken verversen.
- Bevestig de waarschuwingsmelding.
- Kopieer het gegenereerde token naar het klembord door op het icoontje
in de melding te klikken.
Let op
Bewaar dit token op een veilige plek. Je moet dit token namelijk bij iedere werkgever in Profit invullen. Wanneer je het token ververst, zal je deze bij iedere werkgever moeten vervangen.
In de toekomst zullen wij dit makkelijker maken door het token naar de HRM instellingen te verplaatsen.
- Klik op Sluiten.
Integratie loonjournaalpost instellen in Profit:
- Open Profit.
- Ga naar Algemeen / Omgeving / Beheer / Eigenschappen.
- Klik op de inhoudsopgave Activering.
- Selecteer Focus integratie.
- Verwerk de gewijzigde instellingen en open de omgeving opnieuw.
Deze stap voegt de functionaliteit voor de Focus integratie toe.
- Ga naar Algemeen / Communicatie service / Communicatieprofiel.
- Open het communicatieprofiel Communicatie met AFAS Focus.
- Vink Geblokkeerd uit.
- Ga naar HRM / Organisatie / Werkgever.
- Open de Werkgever, waarvan je de loonjournaalpost wilt integreren met SB+.
- Klik op het tabblad Journalisering.
- Selecteer Focus integratie bij Exportdefinitie.
- Klik op OK.
- Open opnieuw de Werkgever.
- Klik op het tabblad Integratie.
- Vul FOCUS Omgeving met de naam van de klantomgeving.
Dit is het eerste deel van de SB+-url, dus zonder "afasfocus.nl".
Vul FOCUS token met de token, die je in SB+ hebt gegenereerd (en veilig bewaard ;-) ).
- Selecteer de juiste klant bij Klant.
- Selecteer de juiste Administratie.
- Klik op OK.
De eerstvolgende Loonjournaalpost wordt op de achtergrond automatisch geïmporteerd in de opgegeven Klant en Administratie in SB+.
Let op!
Het grootboekrekeningschema en de journaalstructuur in Profit Payroll moeten aansluiten op het grootboekrekeningschema in SB+. Is dit niet het geval, dan is het niet mogelijk om een periode uit het salarisverwerkingsplan te accorderen. Ook tonen wij een foutmelding bij Algemeen / Communicatieservice / Communicatiebericht.
Je voegt in het Admin Center jouw eigen medewerkers toe die verantwoordelijk zijn voor de administratie met SB+.
Ga naar Medewerkers.
In dit onderdeel leggen wij uit hoe je in SB+ kunt navigeren tussen functies en gegevens.
Functies starten met de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie).:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4). of druk Ctrl+Spatie (Mac: Cmd+Spatie).
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). verschijnt in beeld.
- Typ de eerste letters van de functie die je zoekt.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). stelt een aantal zoekresultaten voor.
- Klik op de gewenste functie, of druk op Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). onthoudt de laatst gebruikte functies, zodat je deze de volgende keer direct kunt starten.
Door te klikken op het kruisje verwijder je een recent gebruikte functie weer uit de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie)..
Functies starten met het Favorietenmenu:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
Het Favorietenmenu verschijnt in beeld.
- Klik op de categorie waar de functie bij hoort, of druk op Pijl naar Rechts om een categorie te openen.
- Klik op de gewenste functie, of druk Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
Functies starten met het volledige menu :
Gebruik het volledige menu wanneer de gezochte functie niet in het Favorietenmenu staat.
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
- Klik op Toon alles.
- Klik op de gewenste functie onder de bijbehorende categorie, of type de eerste letters van de gewenste functie in het Zoekveld
- Klik op de gewenste functie, of navigeer met de Pijltjestoetsen en druk Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
- Klik op het Menu
- Start de rondleiding.
Stap 6: Klantgroepen en kantoren toevoegen
Voeg optioneel jouw Beconnummer(s) toe, zodat je deze later eenvoudig kunt gebruiken bij je klanten. Wij vullen dit beconnummer vervolgens automatisch toe aan alle aangiften van deze klanten.
Voeg optioneel Klantgroepen toe om je klanten naar eigen inzicht in te delen.
Voeg optioneel Kantoren toe om je medewerkers in te delen.
Ga naar Beconnummers, Klantgroepen of Kantoren.
In dit onderdeel leggen wij uit hoe je in SB+ kunt navigeren tussen functies en gegevens.
Functies starten met de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie).:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4). of druk Ctrl+Spatie (Mac: Cmd+Spatie).
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). verschijnt in beeld.
- Typ de eerste letters van de functie die je zoekt.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). stelt een aantal zoekresultaten voor.
- Klik op de gewenste functie, of druk op Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). onthoudt de laatst gebruikte functies, zodat je deze de volgende keer direct kunt starten.
Door te klikken op het kruisje verwijder je een recent gebruikte functie weer uit de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie)..
Functies starten met het Favorietenmenu:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
Het Favorietenmenu verschijnt in beeld.
- Klik op de categorie waar de functie bij hoort, of druk op Pijl naar Rechts om een categorie te openen.
- Klik op de gewenste functie, of druk Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
Functies starten met het volledige menu :
Gebruik het volledige menu wanneer de gezochte functie niet in het Favorietenmenu staat.
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
- Klik op Toon alles.
- Klik op de gewenste functie onder de bijbehorende categorie, of type de eerste letters van de gewenste functie in het Zoekveld
- Klik op de gewenste functie, of navigeer met de Pijltjestoetsen en druk Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
- Klik op het Menu
- Start de rondleiding.
Stap 7: Beconnummers toevoegen
Het toevoegen van beconnummers is een optionele stap bij het inrichten van je eigen organisatie in het Admin Center. Voeg jouw beconnummer(s) toe, zodat je deze later eenvoudig kunt toevoegen aan je klanten. Wij vullen dit beconnummer vervolgens automatisch toe aan alle aangiften van deze klanten.
Ga naar Beconnummers.
In dit onderdeel leggen wij uit hoe je in SB+ kunt navigeren tussen functies en gegevens.
Functies starten met de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie).:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4). of druk Ctrl+Spatie (Mac: Cmd+Spatie).
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). verschijnt in beeld.
- Typ de eerste letters van de functie die je zoekt.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). stelt een aantal zoekresultaten voor.
- Klik op de gewenste functie, of druk op Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). onthoudt de laatst gebruikte functies, zodat je deze de volgende keer direct kunt starten.
Door te klikken op het kruisje verwijder je een recent gebruikte functie weer uit de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie)..
Functies starten met het Favorietenmenu:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
Het Favorietenmenu verschijnt in beeld.
- Klik op de categorie waar de functie bij hoort, of druk op Pijl naar Rechts om een categorie te openen.
- Klik op de gewenste functie, of druk Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
Functies starten met het volledige menu :
Gebruik het volledige menu wanneer de gezochte functie niet in het Favorietenmenu staat.
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
- Klik op Toon alles.
- Klik op de gewenste functie onder de bijbehorende categorie, of type de eerste letters van de gewenste functie in het Zoekveld
- Klik op de gewenste functie, of navigeer met de Pijltjestoetsen en druk Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
- Klik op het Menu
- Start de rondleiding.
In het Admin Center zijn klanten organisaties waarvoor de accountant of het administratiekantoor de administratie (deels) voert.
Ga naar Klanten.
In dit onderdeel leggen wij uit hoe je in SB+ kunt navigeren tussen functies en gegevens.
Functies starten met de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie).:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4). of druk Ctrl+Spatie (Mac: Cmd+Spatie).
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). verschijnt in beeld.
- Typ de eerste letters van de functie die je zoekt.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). stelt een aantal zoekresultaten voor.
- Klik op de gewenste functie, of druk op Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
De Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie). onthoudt de laatst gebruikte functies, zodat je deze de volgende keer direct kunt starten.
Door te klikken op het kruisje verwijder je een recent gebruikte functie weer uit de Zoekhulp (PC: Ctrl + Spatie, Mac: Cmd + Spatie)..
Functies starten met het Favorietenmenu:
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
Het Favorietenmenu verschijnt in beeld.
- Klik op de categorie waar de functie bij hoort, of druk op Pijl naar Rechts om een categorie te openen.
- Klik op de gewenste functie, of druk Pijl Omlaag en Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
Functies starten met het volledige menu :
Gebruik het volledige menu wanneer de gezochte functie niet in het Favorietenmenu staat.
- Klik op het Menu
linksboven (M of F4).
- Klik op Toon alles.
- Klik op de gewenste functie onder de bijbehorende categorie, of type de eerste letters van de gewenste functie in het Zoekveld
- Klik op de gewenste functie, of navigeer met de Pijltjestoetsen en druk Enter.
- SB+ start de geselecteerde functie.
- Klik op het Menu
- Start de rondleiding.
- Selecteer de gewenste Methode starten administratie.
- Nieuwe administratie via Auditfile of Profit Migratie.
Gebruik deze optie als je de administraties van deze klant wilt migreren vanuit Profit of Profit SB, of als je een Auditfile uit een ander product wilt importeren (TwinField, Exact Online, Snelstart of Profit).
- Lege administratie (beginbalans).
Gebruik deze optie als je de administratie van deze klant wilt starten met het invullen van een beginbalans, of voor ondernemingen die net zijn gestart.
- Nieuwe administratie via Auditfile of Profit Migratie.
Stap 9: Aanmaken en inrichten van de klantadministraties
Of je als accountant zelf een administratie aanmaakt voor de betreffende klant, hangt af van de gekozen overstapoptie. Ga hiervoor verder in het artikel Starten met SB+ (Ondernemer). In dit artikel staan de overstapopties en de vervolgstappen beschreven.
Vragen
Heb je vragen tijdens het proces van inrichten: heel veel vragen voorkomen we met rondleidingen en helpartikelen. De rondleidingen nemen je stap voor stap mee in de functionaliteit. Hoe je een rondleiding start, vind je hier.
Mocht je toch geen antwoord vinden, dan kun je een incident insturen bij AFAS Support.