Omgevingen en administraties
In SB onderscheiden wij Klantomgevingen en Administraties. Hiermee is het mogelijk om de administratie te voeren van organisaties die bijvoorbeeld bestaan uit een holding met meerdere werkmaatschappijen.
Klantomgeving
Iedere klant van AFAS krijgt een webadres, of URL, waar SB te benaderen is. Dit webadres is de werkomgeving, waarbinnen een of meerdere administraties beschikbaar zijn. De volgende gegevens zijn beschikbaar voor alle administraties binnen de klantomgeving:
- Organisatie
- Persoon
- Artikel
- Dienst
Administratie
Iedere klantomgeving heeft één of meerdere administraties. Wanneer jouw organisatie bijvoorbeeld bestaat uit meerdere werkmaatschappijen is het mogelijk om binnen deze omgeving meerdere administraties toe te voegen. De meeste gegevens leg je vast per administratie. De volgende gegevens leg je vast per administratie.
- Alle manieren waarop organisaties, personen, goederen of diensten betrokken zijn bij deze processen. Een organisatie of persoon kan bijvoorbeeld klant of crediteur zijn. De gegevens voor de organisatie of persoon (bijvoorbeeld het adres) zijn in iedere administratie beschikbaar. De gegevens als klant of crediteur alleen binnen een specifieke administratie.
- Alle processen, inclusief hun tellers. Twee verkoopfacturen kunnen in verschillende administraties hetzelfde factuurnummer krijgen.
- Grootboekrekeningen. Iedere administratie kent zijn eigen grootboekrekeningschema. AFAS levert een standaardrekeningschema. Het is niet mogelijk om hiervan af te wijken.