Bestand kan niet worden geopend omdat de bestandsindeling of de bestandsextensie niet geldig is. Controleer of het bestand niet beschadigd en of de bestandsextensie overeenkomt met de indeling van het bestand.

Je krijgt deze melding bij het openen van een analyse in Excel of een document in Word.

Oorzaak

Er zijn twee mogelijke oorzaken:

  1. Deze melding krijg je door beveiligingsinstellingen van je organisatie die ervoor zorgen dat bestanden blokkeren, bijvoorbeeld vanwege macro inhoud.
  2. Of door een probleem met je installatie van het Profit Communication Center.

Oplossing

  1. Druk op de Windows-toets.
  2. Zoek en open Windows-beveiliging.
  3. Klik op: Beschermingsgeschiedenis.
  4. Zie je hier recente items met de omschrijving 'Riskante actie geblokkeerd'? Zo ja, dan wordt dit bestand geblokkeerd door een Office 365 beveiligingsinstelling (Defender Endpoint Attack Surface Reduction) van jullie organisatie.
  5. Overleg met de IT-beheerder in je eigen organisatie wat voor jullie de passende keuzes zijn voor de Office 365 beveiligingsinstellingen.

Staan in bovenstaand scherm geen meldingen? Speelt dit probleem ook bij bestanden zonder macro? Gebruik dan de onderstaande stappen. Je voert deze uit in overleg met een systeembeheerder.

  1. Download de nieuwste installatie in Profit via Algemeen / Gebruiker / Communication Center / Installatie opslaan en voer deze uit. Je kan ook hier klikken om de installatie te downloaden.
  2. Verwijder de map OSCsettings op de volgende bestandslocatie: %appdata%\Afas Software.
  3. Je leest een nieuw instellingenbestand in voor het PCC vanuit Profit via Algemeen / Gebruiker / Communication Center / Instellingen opslaan.
  4. Start de PC opnieuw op. Daarna is de foutmelding verholpen!