Hoe kan ik twee-factorauthenticatie op de AFAS Klantportal resetten?

Het kan voorkomen dat een contactpersoon (collega) in de organisatie niet meer kan inloggen met twee-factorauthenticatie op de AFAS Klantportal, omdat hij/zij geen inlogverzoek ontvangt. Redenen hiervoor kunnen zijn:

  • De collega heeft een nieuwe telefoon.
  • De collega heeft de AFAS Pocket app verwijderd.
  • De collega heeft de 6-cijferige code in AFAS Pocket verwijderd.

Om weer in te kunnen loggen, moet de twee-factorauthenticatie van de contactpersoon gereset/gewist worden. Voorheen ging het resetten van het account via AFAS Support. Je kunt hiervoor terecht bij de beheerder(s) van de AFAS Klantportal binnen je eigen organisatie. Na het wissen van de twee-factorauthenticatie kan de contactpersoon opnieuw inloggen met e-mailadres en wachtwoord. Vervolgens start automatisch het proces voor het opnieuw instellen van twee-factorauthenticatie. Beheerders kunnen ook bij elkaar de twee-factorauthenticatie wissen.

Let op:

Zorg dat er meerdere gebruikers in de organisatie zijn aangesteld als AFAS beheerder, zodat er altijd een beheerder aanwezig is.

Hoe controleer ik wie de Klantportalbeheerders zijn?

Het is belangrijk om te weten wie er binnen je organisatie de AFAS Klantportalbeheerders zijn. Weet je dit niet? Dan kun jij, of je collega (als je niet meer kan inloggen) dat op de volgende manier controleren:

  1. Log in op de AFAS Klantportal.
  2. Ga naar Mijn gegevens / Contactpersonen.

  3. Je ziet een weergave met alle contactpersonen.
  4. Filter in de kolom Beheerder op J of Ja om te controleren wie er binnen je organisatie Klantportalbeheerder is. Zie je deze kolom niet? Dan staat deze kolom op een andere plek in de weergave. Scroll met de scrollbalk naar rechts om de overige kolommen te raadplegen (zie afbeelding).

Twee-factorauthenticatie wissen door AFAS Klantportalbeheerders

De beheerders van de AFAS Klantportal kunnen de twee-factorauthenticatie wissen via de volgende stappen:

  1. Ga naar de weergave met alle contactpersonen via: Mijn gegevens / Contactpersonen (zie hierboven).
  2. Klik op de contactpersoon waar de twee-factorauthenticatie voor gereset moet worden.
  3. Klik vervolgens op de actie: Twee-factorauthenticatie wissen (zie afbeelding).
    Na het wissen van de twee-factorauthenticatie kan de contactpersoon opnieuw inloggen met wachtwoord en gebruikersnaam. Vervolgens start automatisch het proces voor het opnieuw instellen van twee-factorauthenticatie.