Rollen en competenties per medewerker

Je kunt een medewerker evalueren op basis van zijn rollen. Tijdens de evaluatie beoordeel je de competenties van de medewerker door de gerelateerde gedragsindicatoren te beoordelen. Na de beoordeling zijn de competenties van de medewerker bekend in de eigenschappen van de medewerker.

Inhoud

Rollen per medewerker

Je geeft per medewerker de rollen op die deze vervult. Functies uit Profit HRM zijn al gekopieerd naar rollen, en de medewerkers met deze functies hebben automatisch de corresponderende rol gekregen. Als een medewerker een nieuwe functie krijgt, wordt deze vanaf de ingangsdatum automatisch toegevoegd aan de huidige rollen van de medewerker. De oude functie wordt verplaatst naar de historie van de rollen bij de medewerker.

Rol toekennen aan een medewerker

De rol van een medewerker wordt getoond in de eigenschappen van de medewerker op het tabblad Rol. Je kunt een (nieuwe) rol toekennen aan een medewerker, maar als je een rol wilt toekennen aan een groep medewerkers is het handiger dit vanuit de eigenschappen van de rol te doen.

Naast de rol die een medewerker krijgt op basis van zijn functie kun je nog meer rollen toevoegen, bijvoorbeeld omdat iemand ook OR-lid of BHV-er is.

Rol toekennen aan een groep medewerkers:

  1. Ga naar: HRM / Competentiemanagement / Rol.
  2. Open de eigenschappen van de rol.
  3. Ga naar het tabblad: Medewerkers.

    Profit toont alle medewerkers met de rol.

  4. Klik op: Nieuw.
  5. Vul de begindatum en eventueel de einddatum van de rol in.
  6. Klik op: Volgende.
  7. Vink de gewenste medewerkers aan.
  8. Klik op: Voltooien.

Rollen per medewerker raadplegen en toevoegen:

  1. Ga naar: HRM / Medewerker / Medewerker.
  2. Open de eigenschappen van de medewerker.
  3. Ga naar het tabblad: Rol:

    Er zijn twee weergaves:

    • Alle rollen bij de medewerker. Hier staan dan ook de rollen die de medewerker heeft gehad, heeft en wellicht in de toekomst zal krijgen.
    • De huidige rollen van de medewerker.
  4. Klik op: Nieuw.
  5. Vink Rol vanuit loopbaan aan, als je een rol wilt toekennen die eerder is toegevoegd op het tabblad Loopbaanplanning.
  6. Selecteer de gewenste rol.
  7. Vul de datum in.
  8. Het veld Gewenst door wordt gevuld vanuit het tabblad Loopbaan, anders blijft dit leeg.
  9. Het veld Rol verkregen door toont of de rol is aangemaakt op basis van de loopbaan.
  10. Klik op: Voltooien.

Medewerker beoordelen op basis van andere rol

Als een medewerker een rol heeft op basis van zijn functie, kun je voor de evaluatie een andere rol opgeven. Je kunt alleen een rol opgeven die is gekoppeld aan de rol van de medewerker. Je geeft deze koppeling op in de eigenschappen van de rol.

Evaluatierol koppelen:

  1. Ga naar: HRM / Medewerker / Medewerker.
  2. Open de eigenschappen van de medewerker.
  3. Ga naar het tabblad: Rol.
  4. Open de eigenschappen van de rol.
  5. Selecteer een andere rol in Evaluatie rol.
  6. Klik op: Opslaan en sluiten.

Loopbaan: toekomstige rol toekennen aan een medewerker

Het is mogelijk om aan de medewerker een of meerdere verschillende toekomstige rollen te koppelen. Een dergelijke toekomstige rol kan ontstaan op basis van de wens van de leidinggevende, van de medewerker zelf of van beide. Een toekomstige rol kan ook worden gevonden via matching. Je kunt bij een toekomstige rol een streefdatum vastleggen.

Toekomstige rol toevoegen:

  1. Ga naar: HRM / Medewerker / Medewerker.
  2. Open de eigenschappen van de medewerker.
  3. Ga naar het tabblad: Loopbaanplanning.
  4. Klik op: Nieuw.
  5. Selecteer de gewenste rol.
  6. Vul de datum in.
  7. Het veld Gewenst door wordt gevuld vanuit het tabblad Loopbaan, anders blijft dit leeg.
  8. Het veld Rol verkregen door toont of de rol is aangemaakt op basis van de loopbaan.
  9. Klik op: Voltooien.

Competenties per medewerker

In de eigenschappen staan de huidige competenties van de medewerker. Omdat deze gegevens initieel niet bekend zijn, kun je deze handmatig (zonder evaluatie) vullen. Deze gegevens worden automatisch gevuld door het uitvoeren van evaluaties.

Competentie toevoegen:

  1. Ga naar: HRM / Medewerker / Medewerker.
  2. Open de eigenschappen van de medewerker.
  3. Ga naar het tabblad: Competentie.
  4. Klik op: Nieuw.
  5. Selecteer de competentie of de rol.
  6. Vul de begindatum in.
  7. Klik op: Voltooien.

Alle competenties behorende bij huidige rol toevoegen:

  1. Ga naar: HRM / Medewerker / Medewerker.
  2. Open de eigenschappen van de medewerker.
  3. Ga naar het tabblad: Competentie.
  4. Klik op: Nieuw.
  5. Geef aan dat je competenties wilt toevoegen bij de huidige rol.
  6. Selecteer de rol.
  7. Vul de begindatum in.
  8. Klik op: Voltooien.

Competentie raadplegen:

  1. Ga naar: HRM / Medewerker / Medewerker.
  2. Open de eigenschappen van de medewerker.
  3. Ga naar het tabblad: Competentie.
  4. Open de eigenschappen van de competentie.
  5. Vul de eigenschappen van de toegevoegde competentie(s) in:
    • Begindatum

      Vul de datum in sinds wanneer de medewerker deze competentie heeft.

    • Einddatum

      Vul de datum van de laatste evaluatie of het laatste POP-gesprek in.

    • Niveau

      Selecteer het niveau van de competentie. Je kunt kiezen uit de algemene competentieniveaus.

    • Behaald door

      Selecteer de wijze waarop de medewerker de competentie heeft verworven.

  6. Ga naar het tabblad: Scores.

    Je ziet de totale score en score uit evaluatie.

  7. Ga naar het tabblad: Historie.

    Je ziet de trend/ontwikkeling van de competentie bij de medewerker.

  8. Klik op: Opslaan en sluiten.