Managementinformatie Competentiemanagement

Dit onderdeel heeft betrekking op de verbanden tussen rollen, medewerkers, organisatorische eenheden en competenties. In Profit zijn hiervoor overzichten beschikbaar.

Je kunt ook gebruikmaken van de meegeleverde dashboards Vlootschouw en Succesion Planning.

Inhoud

Matching

Een belangrijke functie van Profit Competentiemanagement is het zogenaamde 'matchen'. Het principe van matching berust op de aanwezigheid van gemeenschappelijkheid van competenties. Je kijkt in hoeverre de competenties van een rol overeenkomen met de competenties van de medewerker.

Als je alle koppelingen hebt gemaakt, stel je de volgende vragen:

  • Welke medewerkers komen in aanmerking voor een bepaalde rol?
  • Welke competenties worden bij een gekozen rol gemist?
  • Welke rollen komen in aanmerking voor een bepaalde medewerker?
  • Wat is het niveauverschil bij competenties tussen een rol en medewerkers met die rol?
  • Management development: welke medewerkers met een hoge functie of opleiding komen in aanmerking ten behoeve van een gestructureerd carrièrepad?
  • Wat zijn de sterktes en zwaktes van een medewerker?
  • Wat zijn de sterktes en zwaktes van een team, afdeling of organisatie?

Zoek een vervangende rol:

  1. Ga naar: HRM / Competentiemanagement / Overzicht / Matching.
  2. Selecteer Zoek vervangende rol in Zoekmodus.
  3. Selecteer de rol waarvoor je op basis van de gekoppelde competenties een vervangende rol wilt vinden.
  4. Klik op: Volgende.

    Profit toont de competenties van de rol. Deze zijn allemaal aangevinkt, zodat aan alle competenties moet worden voldaan.

  5. Klik op: Volgende.

Profit toont de rollen die minimaal de aangevinkte competenties hebben. Hierbij zie je ook de eerder geselecteerde rol. Als hierbij ook een andere rol wordt gevonden is dat fantastisch. In de meeste gevallen zal dat niet het geval zijn.

  1. Klik op: Vorige.
  2. Je kunt je eisen naar beneden bijstellen door bij enkele competenties de vink weg te halen. Hierdoor gebruik je minder competenties bij de volgende zoekactie.
  3. Klik op: Volgende.

    Profit toont opnieuw een resultaat. Je kunt deze actie diverse malen uitvoeren, tot je een werkbaar resultaat ziet.

  4. Klik op: Voltooien.

    Profit toont de gevonden rollen in een nieuwe weergave. Je hebt acties om de matchprocedure opnieuw te starten, of om de eigenschappen van de geselecteerde rol bekijken.

Voor welke andere rol komt de medewerker in aanmerking:

  1. Ga naar: HRM / Competentiemanagement / Overzicht / Matching.
  2. Selecteer Voor welke rol komt medewerker nog meer in aanmerking in Zoekmodus.
  3. Selecteer de medewerker voor wie de match moet worden gemaakt.
  4. Klik op: Volgende.

    Profit toont de competenties van de medewerker. Op basis van deze competenties worden dan hopelijk één of meerdere rollen gevonden.

    Door het steeds uitvinken van competenties en op Volgende of Vorige te klikken worden steeds andere rollen gevonden die ook de aangevinkte competenties hebben.

  5. Klik op: Voltooien.

    Profit toont een weergave met de gevonden rollen. Onder Acties staan vier acties:

    • Wizard starten. Hiermee wordt de match-procedure opnieuw gestart.
    • Eigenschappen gevonden rol. Hiermee krijg je de detailinformatie van de rol die je uit de weergave selecteert.
    • Discrepantie weergeven. De discrepantie wordt getoond. Tevens wordt naar het gewenste niveau en de gewenste score gekeken. De competenties waarin de medewerker te weinig scoort worden met de kleur rood weergegeven. De competenties op het gewenste niveau worden in de kleur groen getoond.
    • Toevoegen rol aan loopbaan. Hiermee wordt de geselecteerde rol uit de weergave toegevoegd als loopbaanregel bij de medewerker.

Welke medewerkers komen in aanmerking voor een rol

  1. Ga naar: HRM / Competentiemanagement / Overzicht / Matching.
  2. Selecteer Welke medewerkers komen in aanmerking voor rol in Zoekmodus.
  3. Selecteer de rol waarvoor de match moet worden gemaakt.
  4. Klik op: Volgende.

    Profit toont de competenties met het niveau van de rol. Op basis van deze competenties worden dan hopelijk één of meerdere medewerkers gevonden.

    Door het steeds uitvinken van competenties en op Volgende of Vorige te klikken worden steeds andere rollen gevonden die ook de aangevinkte competenties hebben.

  5. Klik op: Voltooien.

    Profit toont een weergave met de gevonden medewerkers. Op de weergave staan vier acties, deze worden hierboven beschreven.

Sterkte/zwakte-analyse

In de sterkte/zwakte-analyse kun je op basis van een bepaalde rol een sterkte/zwakte-analyse maken. Je ziet of op de betreffende organisatorische eenheid medewerkers met de gewenste rol aanwezig zijn, en in hoeverre zijn het gewenste competentieniveau hebben behaald.

Sterkte/zwakte-analyse uitvoeren:

  1. Ga naar: HRM / Competentiemanagement / Overzicht / Sterktes/zwaktes.
  2. Selecteer de rol.
  3. Vink één of meerdere organisatorische eenheden aan.
  4. Klik op: Voltooien.

    Het resultaat is een weergave met per competentie de medewerkers die de betreffende rol hebben met hun niveau.