START-vragen, gerelateerde competenties en bijzonderheden

Je kunt extra gegevens voor het begeleiden van medewerkers vastleggen in de eigenschappen van competenties.

START-vragen

START-vragen zijn vragen die volgens de STAR-methodiek worden gesteld. De START-vraagmethode houdt in dat door de manier van vragen stellen een zo betrouwbaar mogelijk beeld van iemands optreden wordt verkregen. Dat wordt gedaan door volgens een vaste structuur vragen te stellen naar: S(ituatie), T(aak), A(ctiviteit), R(esultaat) en T(ijdgebonden).  Het is een nuttige manier om voorbeelden van gedrag te verzamelen en een helder beeld te verkrijgen van die aspecten van gedrag die de medewerker verder kan ontwikkelen.

START-vragen kunnen ook worden gebruikt bij werving en selectie en bij het voeren van een POP-gesprek. Bij werving en selectie gaat het erom dat degenen die het gesprek voeren met een sollicitant dezelfde uitgangspunten heeft. Voorbeelden van een START-reeks (bij de competentie Creativiteit):

S - Heb je wel eens een probleem op een ongebruikelijke wijze opgelost? Wat was het probleem?

T - Welke rol heb je daarin gespeeld? Wat wilde je bereiken?

A -  Welke acties heb je verricht om tot een oplossing te komen? Wat heb je precies gezegd? Welke obstakels kwam je tegen?

R - Wat was het effect van je gedrag? Wat was het resultaat? Was je hierover tevreden?

T - Moest je de oplossing binnen een bepaald tijdbestek opleveren? Is dat ook gelukt? Hoe lang heeft het geduurd voordat het effect had?

In Profit kan worden volstaan met het invoeren van de S-vraag.

Gerelateerde competenties

Indien bij een bepaalde competentie een tekort is geconstateerd, kun je niet altijd direct een juiste ontwikkeltip of coachingsactiviteit benoemen omdat daarvoor bijvoorbeeld de stap te groot is. Je kunt dan nagaan of de medewerker de competentie kan ontwikkelen door eerst een andere competentie te verwerven.

Voorbeeld: 

Je hebt geconstateerd dat een medewerker niet altijd de juiste beslissingen neemt (de competentie Besluitvaardigheid). Het kan dan zijn dat hij eerst een aantal coachingsactiviteiten of ontwikkeltips van de competentie Luistervaardigheid moet uitvoeren.

Bijzonderheden

Bijzonderheden of aandachtspunten kunnen worden gebruikt als voorbereiding op een POP-gesprek door de leidinggevende. Leg vast waar je aan moet denken als je de competentie bij een medewerker wenst te ontwikkelen.

Voorbeeld: 

Een voorbeeld bij de competentie Coachen. Een voorwaarde voor het goed kunnen coachen is een sfeer van open communicatie, waarin het geven en ontvangen van feedback mogelijk is. Competenties als luisteren, sensitiviteit en flexibiliteit zijn behulpzaam bij coachen.