Klaarzetten aangifte IB

Nadat de cliënt het ondertekende akkoorddocument retour heeft gestuurd, vul je de barcode van het akkoorddocument in Profit in en zet je de aangifte klaar voor verzending. Hiermee wijzig je de status van de aangifte. Als je een aangifte de status EDI 1 geeft (aangifte klaargezet) terwijl er geen aangifte aanwezig is dan krijg je de volgende foutmelding: 'De aangifte moet eerst verwerkt worden, alvorens deze klaargezet kan worden'.

Klaarzetten aangifte:

Met de actie Klaarzetten aangifte (via Fiscaal / Algemeen / Inscannen codes / Klaarzetten aangifte) kun je de aangiften IB op een snelle manier klaarzetten.

  1. Ga naar: Fiscaal / Algemeen / Inscannen codes / Klaarzetten aangifte.
  2. Vul het veld Barcodenummer in. Je kunt dit veld scannen of handmatig invoeren:
    • Scannen van de barcode

      Je kunt met een leespen de barcode op het akkoorddocument scannen. De gescande barcode wordt dan als numerieke waarde op het scherm ingevuld. Met het scannen van de barcode worden ook de overige velden op het scherm automatisch gevuld en wijzigt de status van de aangifte. Je kunt nu direct een nieuwe barcode scannen, waarmee je een nieuwe aangifte klaarzet voor verzending. Als alle aangiften zijn klaargezet klik je op Annuleren om het klaarzetten van de aangiften af te sluiten.

    • Handmatig invoeren van de barcode

      Vul de barcode in. Als je de barcode invult worden de overige velden op het scherm automatisch gevuld en wijzigt de status van de aangifte. Je kunt nu direct een nieuwe barcode invullen, waarmee je een nieuwe aangifte klaarzet voor verzending. Klik op Annuleren om het klaarzetten van de aangiften af te sluiten.

  3. Klik op Voltooien om de actie af te ronden. Je kunt nu direct een nieuwe barcode invoeren. Klik op Annuleren om het klaarzetten van de aangiften af te sluiten.

    Je kunt deze actie ook afronden via Fiscaal / Inkomstenbelasting / Cliënt IB / Eigenschappen van de cliënt IB / tabblad Voortgang / tabblad Aangifte, hier klik je op Klaarzetten aangifte. Het klaarzetten van de aangifte is een extra controle om te kijken of bestanden goed worden aangemaakt en de aangifte in Profit correct is uitgewerkt.

  4. Als je de aangifte daadwerkelijk naar de Belastingdienst wilt verzenden maak je het elektronisch bericht aan via Fiscaal / Algemeen / Aanmaken elektronisch bericht.
  5. Tenslotte ga je naar Algemeen / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen, zodat de elektronische berichten met de Belastingdienst worden uitgewisseld.

Leespen

Voor het inlezen van de barcode op het akkoorddocument maak je gebruik van een leespen. Een leespen is een eenvoudige barcodescanner, die voldoet aan de vereisten. Bovendien heeft de leespen een acceptabele aanschafprijs. De leespen wordt tussen de computer en het toetsenbord aangesloten (keyboard wedge). Dit gaat met behulp van een kleine splitter, die bij de leespen is meegeleverd. Op deze manier kan zowel het toetsenbord als de leespen gebruikt worden, zonder dat daar extra software voor nodig is.

Let op:

Ons Support Center verleent geen ondersteuning met betrekking tot de leespen en de barcodescanner.

Barcodescanner

Je kunt de code van het akkoorddocument ook scannen met een barcodescanner.

  1. Ga naar: Fiscaal / Algemeen / Inscannen codes / Klaarzetten aangifte.
  2. Scan de code.
  3. Klik op: Voltooien.

Aangiften versturen aan de Belastingdienst:

  1. Ga naar: Fiscaal / Inkomstenbelasting / Cliënt IB.
  2. Open de eigenschappen van de cliënt.
  3. Ga naar het tabblad: Voortgang.
  4. Open de eigenschappen van het belastingjaar.
  5. Ga naar het tabblad: Aangifte.
  6. Vink Toestemming om aangifte elektronisch te verzenden aan.
  7. Klik op de actie: Klaarzetten.

  8. Klik op: Opslaan en sluiten.
  9. Ga naar: Fiscaal / Algemeen / Aanmaken elektronisch bericht.
  10. Klik op: Volgende.
  11. Klik op: Voltooien.
  12. Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen.

Je kunt het klaarzetten van de aangifte ongedaan maken door het veld Toestemming om aangifte elektronisch te verzenden uit en aan te vinken.

Let op:

Als het elektronisch bericht niet wordt aangemaakt of verstuurd, kan de aangifte geblokkeerd staan. Ga hiervoor in de eigenschappen van de cliënt naar het tabblad Aangifte. Kies hier voor de actie: Deblokkeren aangifte.