Waarom krijg ik een foutmelding bij het inloggen op de AFAS Online Portal?
Als je tijdens het inloggen op AFAS Online tegen een foutmelding aanloopt, komt dit meestal doordat de inlogpagina tijdens het aanmeldproces is opgeslagen als snelkoppeling of bookmark. Na het aanmelden verwijst de snelkoppeling dan naar een pagina die niet meer relevant is. Hierdoor krijg je een foutmelding.
Verwijder de bestaande snelkoppeling en log direct in via de URL/ link www.afasonline.nl. Maak na het inloggen een nieuwe snelkoppeling aan. Verwijder ook alle cookies en tijdelijke internetbestanden.
Foutmeldingen inloggen AFAS Online en InSite
Je krijgt deze melding bij het openen van een pagina op InSite of OutSite.
Oorzaak
Deze melding krijg je als je gebruik maakt van de browser Internet Explorer. Deze browser wordt niet meer ondersteund. We adviseren je gebruik te maken van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Safari. Maak je al gebruik van één van deze browsers? Dan helpt het om de site opnieuw te publiceren. Speelt de melding hierna nog steeds? Dit is een algemene foutmelding. De achterliggende melding is uitgebreider. Om de volledige melding te raadplegen zoekt de AFAS Beheerder de Foutreferentie op in het logboek. Hoe je een foutmelding leest en oplost, lees je in het artikel Hoe lees ik een foutmelding?
Belangrijk:
Werk je met Accountancy Lite? Dan moet je na de update naar een nieuwe versie je site opnieuw publiceren.
Oplossing
Cookies verwijderen
Verwijder als eerst de cookies in de browser. Lost dat de melding niet op? Probeer dan de oplossingen hieronder.
InSite opnieuw publiceren
Speelt de melding nog steeds in een andere browser? Publiceer je site dan opnieuw via de volgende stappen:
Let op:
Voer onderstaande stappen uit op een rustig moment. Het opnieuw publiceren van de site kan enige tijd in beslag nemen.
- Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Site en open de betreffende site.
- Ga naar het tabblad: Publiceren en kies bij Weblocatie voor (Geen locatie).
- Sla de wijziging op met Opslaan en sluiten.
- Open de eigenschappen van de site opnieuw en koppel bij Weblocatie weer de juiste InSite. Je InSite wordt nu opnieuw gepubliceerd.
Achterliggende foutmelding opzoeken
Helpt het opnieuw publiceren van de site niet? Zoek de achterliggende foutmelding op in het logboek via de volgende stappen:
- Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Site.
- Open de eigenschappen van de site en ga naar het tabblad Logboek.
- Zoek de foutreferentie op in de kolom Referentie.
Word de foutreferentie nog niet gevonden, nadat je op F5 (verversen) hebt gedrukt? Dan wordt het logboek nog gesynchroniseerd. - Dubbelklik op de regel om de eigenschappen te openen. Gebruik de actie Rapport om de volledige melding te raadplegen.
Foutmelding lezen
- Lees de omschrijving achter de tekst Description of WARN. Deze tekst geeft je informatie over wat er fout gaat (zie onderstaande afbeelding).
Belangrijk:
Er kunnen meerdere Description of WARN meldingen in één foutmelding zitten. Vaak staat in de laatste description de reden van de melding. Scroll dus helemaal naar beneden en bekijk de melding die staat achter de laatste Description.
- Lukt het je niet om met deze informatie het probleem op te lossen? Raadpleeg het artikel Hoe lees ik een foutmelding.
- Lukt het met behulp van het Help Center ook niet het probleem op te lossen? Kopieer de hele melding en plak deze in een incident (geen schermafdruk). Support kan je alleen verder helpen als ze alle foutdetails hebben.
2. Er is een fout opgetreden. Er is een onverwachte fout opgetreden. Referentie Id: X
Je krijgt deze melding tijdens het inloggen op AFAS Online. Het is belangrijk dat je niet via Google inlogt, maar direct gaat naar www.afasonline.nl.
Oorzaak
Er zijn meerdere oorzaken mogelijk:
- Je logt in vanaf een verkeerde URL/link.
- Deze melding kan duiden op een probleem met de cookies en tijdelijke internetbestanden.
Oplossing
Er zijn meerdere oplossingen mogelijk:
- Log direct in via de URL/link www.afasonline.nl of gebruik je directe InSite URL. Lost dit het probleem op verwijder dan je bestaande snelkoppeling en maak na het inloggen een nieuwe aan.
- Benader de inlogpagina in incognitomodus of in een andere browser. Lost dit het probleem op? Verwijder dan alle cookies en tijdelijke internetbestanden. Ververs vervolgens de inlogpagina via CTRL + F5 en log opnieuw in. Raadpleeg Google als je niet weet hoe je cookies verwijderd.
Achtergrondinformatie
Het inlogproces bestaat uit een aantal technische stappen. Als een gebruiker naar InSite gaat en nog niet is geïdentificeerd, wordt er een ''sessie url'' opgestart waar de authenticatie wordt uitgevoerd. Na authenticatie wordt de gebruiker doorgestuurd naar InSite (bijvoorbeeld https://12345.afasinsite.nl).
- Maak je een snelkoppeling aan voordat de gebruiker geïdentificeerd is, dan slaat deze dus de sessie-url op. Deze sessie-url is op een later moment niet meer geldig, vandaar de foutmelding. De oplossing is daarom om de snelkoppeling aan te passen of de snelkoppeling pas aan te maken nadat de authenticatie heeft plaatsgevonden.
3. Er is iets fout gegaan met inloggen. Log opnieuw in. Referentie Id: X
Je krijgt deze melding tijdens het inloggen op AFAS Online. Het is belangrijk dat je niet via Google inlogt, maar direct gaat naar www.afasonline.nl.
Oorzaak
Er zijn meerdere oorzaken mogelijk:
- Je logt in vanaf een verkeerde URL/link.
- Deze melding kan duiden op een probleem met de cookies en tijdelijke internetbestanden.
Oplossing
Er zijn meerdere oplossingen mogelijk:
- Log direct in via de URL/link www.afasonline.nl of gebruik je directe InSite URL. Lost dit het probleem op verwijder dan je bestaande snelkoppeling en maak na het inloggen een nieuwe aan.
- Benader de inlogpagina in incognitomodus of in een andere browser. Lost dit het probleem op? Verwijder dan alle cookies en tijdelijke internetbestanden. Ververs vervolgens de inlogpagina via CTRL + F5 en log opnieuw in. Raadpleeg Google als je niet weet hoe je cookies verwijderd.
Achtergrondinformatie
Het inlogproces bestaat uit een aantal technische stappen. Als een gebruiker naar InSite gaat en nog niet is geïdentificeerd, wordt er een ''sessie url'' opgestart waar de authenticatie wordt uitgevoerd. Na authenticatie wordt de gebruiker doorgestuurd naar InSite (bijvoorbeeld https://12345.afasinsite.nl).
- Maak je een snelkoppeling aan voordat de gebruiker geïdentificeerd is, dan slaat deze dus de sessie-url op. Deze sessie-url is op een later moment niet meer geldig, vandaar de foutmelding. De oplossing is daarom om de snelkoppeling aan te passen of de snelkoppeling pas aan te maken nadat de authenticatie heeft plaatsgevonden.
4. An error has occurred. An unexpected error has occurred. Request Id: X
Je krijgt deze melding tijdens het inloggen op AFAS Online. Het is belangrijk dat je niet via Google inlogt, maar direct gaat naar www.afasonline.nl.
Oorzaak
Er zijn meerdere oorzaken mogelijk:
- Je logt in vanaf een verkeerde URL/link.
- Deze melding kan duiden op een probleem met de cookies en tijdelijke internetbestanden.
Oplossing
Er zijn meerdere oplossingen mogelijk:
- Log direct in via de URL/link www.afasonline.nl of gebruik je directe InSite URL. Lost dit het probleem op verwijder dan je bestaande snelkoppeling en maak na het inloggen een nieuwe aan.
- Benader de inlogpagina in incognitomodus of in een andere browser. Lost dit het probleem op? Verwijder dan alle cookies en tijdelijke internetbestanden. Ververs vervolgens de inlogpagina via CTRL + F5 en log opnieuw in. Raadpleeg Google als je niet weet hoe je cookies verwijderd.
Achtergrondinformatie
Het inlogproces bestaat uit een aantal technische stappen. Als een gebruiker naar InSite gaat en nog niet is geïdentificeerd, wordt er een ''sessie url'' opgestart waar de authenticatie wordt uitgevoerd. Na authenticatie wordt de gebruiker doorgestuurd naar InSite (bijvoorbeeld https://12345.afasinsite.nl).
- Maak je een snelkoppeling aan voordat de gebruiker geïdentificeerd is, dan slaat deze dus de sessie-url op. Deze sessie-url is op een later moment niet meer geldig, vandaar de foutmelding. De oplossing is daarom om de snelkoppeling aan te passen of de snelkoppeling pas aan te maken nadat de authenticatie heeft plaatsgevonden.
Je krijgt deze melding bij het inloggen op InSite.
Oorzaak
Deze melding krijg je als de gebruiker die probeert in te loggen gekoppeld is aan een geblokkeerd persoon in CRM.
Oplossing
Je lost de melding op door de persoon waar de gebruiker aan gekoppeld is te deblokkeren.
- Zoek de persoon op in Profit via: CRM / Organisatie/persoon / Organisatie/persoon.
- Zie je de persoon niet in de weergave?
Als een weergave het veld Geblokkeerd bevat, kun je geblokkeerde gegevens tonen of verbergen.
Je ziet aan het slotje direct of de weergave geblokkeerde gegevens toont of niet. Als de weergave geblokkeerde gegevens toont, dan hebben deze regels een grijze achtergrond.
- Klik op het slotje om geblokkeerde gegevens te tonen of te verbergen, of druk op Ctrl+Shift+B.
- Open de eigenschappen van de persoon en vink het veld Geblokkeerd uit op het tabblad Algemeen.
Als de gebruiker gekoppeld is aan een onjuist persoon, kun je een andere persoon koppelen. Hiervoor zet je de Gebruiker om naar Systeemgebruiker. Vervolgens zet je de Systeemgebruiker om naar gewone Gebruiker. Selecteer daarbij de juiste persoon. Meer informatie hierover lees je in het artikel Gebruiker koppelen aan ander Persoon.
6. Profit kan de functie niet starten, omdat de huidige gebruiker een systeemgebruiker is
Je krijgt deze melding bij inloggen op InSite.
Oorzaak
Er zijn meerdere oorzaken mogelijk:
- Deze melding krijg je als je als systeemgebruiker probeert in te loggen op InSite. Een systeemgebruiker heeft geen toegang tot InSite, omdat een systeemgebruiker niet gekoppeld is aan een persoon/ medewerker.
- Deze melding krijg je als je inlogt vanaf een verkeerde URL/ link.
- Je kan maar één InSite-link koppelen aan de InSite-tegel op het inlogportaal. Als jouw organisatie meerdere InSites heeft dan kan je dus maar één InSite hieraan koppelen. Hierdoor kan het zijn dat er een InSite gekoppeld is waar jij geen toegang tot hebt.
Oplossing
Er zijn meerdere oplossingen mogelijk:
- Je lost deze melding op door in te loggen met een gewone gebruiker. Zet hiervoor de systeemgebruiker om naar een gewone gebruiker. Hoe je dit doet lees je in het artikel Systeemgebruiker omzetten naar gewone gebruiker. Ben je zowel systeemgebruiker als gewone gebruiker? Controleer dan in de eigenschappen van beide gebruikers welk e-mailadres gekoppeld is. Het e-mailadres dat gekoppeld is aan je normale gebruiker is het e-mailadres waarmee je moet inloggen.
- Je lost de melding op door direct in te loggen via de URL/ link www.afasonline.nl of gebruik je directe InSite URL. Lost dit het probleem niet op? Benader de inlogpagina in incognitomodus of in een andere browser. Lost dit het probleem wel op? Verwijder dan alle cookies en tijdelijke internetbestanden. Hierna ververs je de inlogpagina via CTRL + F5 en log je opnieuw in.
- Je lost de melding op door je InSite niet via het inlogportaal (InSite-tegel) te benaderen, maar direct je InSite-URL in je browser in te vullen (bv: 12345.afasinsite.nl).
7. Profit cannot start the function because the current user is a system user
Je krijgt deze melding bij inloggen op InSite.
Oorzaak
Er zijn meerdere oorzaken mogelijk:
- Deze melding krijg je als je als systeemgebruiker probeert in te loggen op InSite. Een systeemgebruiker heeft geen toegang tot InSite, omdat een systeemgebruiker niet gekoppeld is aan een persoon/ medewerker.
- Deze melding krijg je als je inlogt vanaf een verkeerde URL/ link.
Oplossing
Er zijn meerdere oplossingen mogelijk:
- Je lost deze melding op door in te loggen met een gewone gebruiker. Zet hiervoor de systeemgebruiker om naar een gewone gebruiker. Hoe je dit doet lees je in het artikel Systeemgebruiker omzetten naar gewone gebruiker. Ben je zowel systeemgebruiker als gewone gebruiker? Controleer dan in de eigenschappen van beide gebruikers welk e-mailadres gekoppeld is. Het e-mailadres dat gekoppeld is aan je normale gebruiker is het e-mailadres waarmee je moet inloggen.
- Je lost de melding op door direct in te loggen via de URL/ link www.afasonline.nl of gebruik je directe InSite URL. Lost dit het probleem niet op? Benader de inlogpagina in incognitomodus of in een andere browser. Lost dit het probleem wel op? Verwijder dan alle cookies en tijdelijke internetbestanden. Hierna ververs je de inlogpagina via CTRL + F5 en log je opnieuw in.
Je krijgt deze melding bij het inloggen op InSite.
Oorzaak
Er zijn meerdere oorzaken mogelijk:
- Je werkt in de browser Internet Explorer. Deze browser wordt niet meer ondersteund.
- Je logt in met een e-mailadres dat gekoppeld is aan een systeemgebruiker. Omdat een systeemgebruiker niet gekoppeld is aan een persoon/ medewerker is het niet mogelijk om hiermee in te loggen op InSite.
- Je krijgt deze melding als je op een InSite probeert in te loggen die gekoppeld is aan een Accept-omgeving. Je kan dit type herkennen aan de omgevingscode die begint met de letter A. Bijvoorbeeld: A12345AA.
- Deze melding krijg je als je inlogt met SSO als de UPN van de gebruiker niet goed is vastgelegd. Bijvoorbeeld met een spatie teveel. Hierdoor kan de synchronisatie naar onze STS database niet tot stand worden gebracht.
Oplossing
Er zijn meerdere oplossingen mogelijk:
- We adviseren je om gebruik te maken van de browser Google Chrome.
- Zet de systeemgebruiker om naar gewone gebruiker. Meer informatie hierover lees je in het artikel Systeemgebruiker omzetten naar gewone gebruiker.
- Als je wilt inloggen op een InSite die gekoppeld is aan een Accept-omgeving dan vink je in de eigenschappen van de gebruiker op het tabblad Algemeen het veld AFAS Accept aan.
- Controleer of de UPN van de gebruiker correct is ingevuld in de eigenschappen van de gebruiker. Zorg dat er geen onzichtbare spatie's achter staan.