- MeldingDe levering van X aan debiteur Y kan niet worden gefactureerd. De factuurdatum is niet ingevuld, of de vereiste btw-code is niet ingerichtJe krijgt deze melding bij het genereren van een factuur. Oorzaak Je krijgt deze melding wanneer de factuurdatum niet is ingevuld of de vereiste btw-code niet is ingericht. Dit staat ook in de foutmelding beschreven. Oplossing Je lost deze melding op door een btw-code te voegen met de gegevens die staan vernoemd in de foutmelding. Bijvoorbeeld: Land: NL Inkoop / verkoop: Verkoop Btw-plicht: Export buiten EU (4) Land tarief: NL Dienstenberekening: Ja Ga naar Small Business / Btw/icp / Inrichting / Btw-code . Klik op Nieuw . Doorloop de wizard met de velden zoals beschreven in de foutmelding. In bovenstaande situatie moet het veld Dienstenberekening aangevinkt zijn.
- MeldingPeriodetabel financieel. De huidige datum komt nog niet voor in de financiële periodetabel. Maak de tabel aan of voeg een jaar toe aan de bestaande tabel.Je krijgt deze melding bij het verwijderen van een omgeving of een actie binnen financieel. Oorzaak Deze melding krijg je wanneer de financiële periodetabel niet actueel is. Oplossing Je lost deze melding op door de betreffende periodetabel uit te breiden: Ga naar Small Business / Inrichting / Instellingen administratie . Open het tabblad Balans . Het veld Periodetabel financieel toont de ingestelde financiële periodetabel. Ga vervolgens naar Small Business / Inrichting / Financieel / Periodetabel . Open de betreffende periodetabel. Klik op de actie Jaren toevoegen . Vul het aantal toe te voegen boekjaren in. Klik op Voltooien .
- MeldingThe version or build of the import data are incompatible with the applicationJe kunt definities (zoals rapporten, connectoren, analyses, documenten en signalen) geëxporteerd vanuit een vorige Profit-versie niet importeren in de huidige Profit-versie. Maak een nieuwe export van de definitie vanuit een huidige Profit-omgeving.
- MeldingPath/File access errorJe krijgt deze melding bij het aanmaken van een: Auditfile Incasso-opdracht Betaalopdracht Oorzaak Er zijn meerdere oorzaken mogelijk: Deze melding krijg je als Citrix Workspace geen schrijfrechten heeft op de bestanden op je computer. Deze melding krijg je als je vanuit Profit niet bij de map of bestandslocatie kan waar het bestand naar wordt weggeschreven. Oplossing Er zijn meerdere oplossingen mogelijk: Geef Citrix de juiste rechten via de volgende stappen:Ga naar het Connection Center. Open hiervoor de verborgen pictogrammen via het dakje in je taakbalk en klik met je rechtermuisknop op Citrix Workspace / Connection Center . Klik op Voorkeuren . Vink hier de optie Lezen en schrijven aan en klik op OK ( zie afbeelding). Een andere oplossing is om een nieuw auditbestand/ incassopdracht/ betaalopdracht aan te maken en het bestand op te slaan op een andere locatie.
- MeldingBoekingen op dagboekrekening niet toegestaanJe krijgt deze melding bij het maken van een journaalpost. Oorzaak Deze melding krijg je omdat je wilt boeken op een tegenrekening die gevuld staat bij een van de dagboeken. Oplossing Je lost deze melding op door allereerst de instellingen van het dagboek te controleren. Het nummer van het dagboek waar het om gaat verschijnt in de foutmelding na de tekst Account . Je gaat vervolgens naar: Small Business / Grootboek / Dagboek . Onder het tabblad Algemeen zie je vervolgens bij het veld Tegenrekening de grootboekrekening staan. Om op de betreffende rekening te kunnen boeken verwijder je grootboekrekening voor het dagboek. Dit kan alleen als er nog geen journaalposten voor die rekening gemaakt zijn. De andere optie is om te boeken op een andere rekening. Het verwijderen van de tegenrekening kan alleen als er nog geen mutaties geboekt zijn op de grootboekrekening . Je lost dit op door te gaan naar: Small Business / Grootboek / Dagboek . Dubbelklik op het betreffende dagboek. Ga naar het tabblad Algemeen . Wijzig het veld Soort dagboek naar Variabel memoriaal . Het veld Tegenrekening wordt hierbij leeg gemaakt. Bevestig met: OK . Daarna is het mogelijk om op de betreffende grootboekrekening te boeken. Vergeet niet om het Soort dagboek later weer terug te zetten op Financieel. Als het om een artikel gaat kan het ook voorkomen dat onder Small Business / Facturering / Inrichting / Artikelgroep voor de desbetreffende artikelgroep een onjuiste rekening ingesteld staat. Pas deze aan.
- MeldingStartwaarde is inmiddels gewijzigd door een andere gebruiker. Start opnieuw de functie op een voer nogmaals uw wijzigingen door.Je krijgt deze melding bij het koppelen van een teller aan ee dagboek. Oorzaak Deze foutmelding heeft te maken met een al ingeboekte factuur. Oplossing Ga naar Small Business / Beheer / Tellers . Je verwijdert de huidige tellerreeks en je maakt een nieuwe tellerreeks aan met de startwaarde '2'. Hierna zal de foutmelding niet meer verschijnen. Bij het boeken van een nieuwe inkoopfactuur wordt de factuurlengte gebruikt van de nieuwe reeks met de juiste huidige waarde. Zie ook: Nieuwe teller toevoegen
- MeldingEr is een fout opgetreden bij het communicatieprofiel 'Rabo Boekhoudkoppeling (API-koppeling)'. 404 (Not Found)Je krijgt deze melding bij het ophalen van bankmutaties. Oorzaak Deze melding krijg je doordat: De bankrekening is opgeheven door de bank De bankrekening niet aanwezig is in Profit. Bekijk in de detailmelding welke bankrekening achter de tekst https://bis.afasonline.com/api/rabobank/accounts/ staat. Oplossing Je lost deze melding op door de volgende stappen te doorlopen: Blokkeer de opgeheven bankrekening. Dit doe je via Small Business / Communicatieservice / Communicatieprofiel en selecteer communicatieprofiel Rabo Boekhoudkoppeling (API-koppeling). Ga vervolgens naar het tabblad Bankrekening en dubbelklik op de rekening. Vink de optie Geblokkeerd aan. Maak vervolgens de bankrekening aan en koppel deze in Financieel aan het bankdagboek. Doorloop het activeringsproces opnieuw. Zie de stappen in het artikel Starten met de Rabobankkoppeling (API-koppeling voor eigen bankrekening) .
- MeldingWelkom op AFAS Online! Er zijn momenteel geen apps beschikbaarJe krijgt deze melding nadat je bent ingelogd op de AFAS Online Portal. Oorzaak Deze melding krijg je als de ingelogde gebruiker: Inlogt met een verkeerd e-mailadres. Geen rechten heeft op Profit. Geblokkeerd is. Meewerkgebruiker is en Profit niet is aangevinkt in de bronomgeving. Oplossing In de meeste gevallen komt dit doordat de gebruiker met een verkeerd e-mailadres is ingelogd. Neem contact op met je applicatiebeheerder om dit te controleren. E-mailadres gebruiker controleren Ga naar: Small Business / Beheer / Autorisatie en open de eigenschappen van de betreffende gebruiker. Controleer op het tabblad Algemeen of de gebruiker inlogt met het e-mailadres dat hier genoteerd staat. Overige instellingen gebruiker controleren Logt de gebruiker in met het juiste e-mailadres? Controleer dan onderstaande overige instellingen. Kan je de gebruiker niet vinden in de Autorisatie tool? Dan is de gebruiker geblokkeerd. Lees hoe je de gebruiker opzoekt en actief maakt. Heeft de gebruiker recht op Profit? Controleer op het tabblad Applicaties of het veld Profit Windows is aangevinkt. Controleer op het tabblad Algemeen of het veld Geblokkeerd is uitgevinkt (zie afbeelding). Meewerkgebruiker Gaat het om een meewerkgebruiker? Hiervoor geldt dat het veld Profit Windows ook aangevinkt moet zijn in de bronomgeving. Dit houdt in dat het veld Profit dus zowel in de doelomgeving als bronomgeving moet aanstaan. Meer informatie: Waarom kan ik een gebruiker niet vinden in de Autorisatie tool? Gebruiker blokkeren of verwijderen
- MeldingEr is een fout opgetreden bij het communicatieprofiel 'Rabo Boekhoudkoppeling (API-koppeling)': Error executing request.Je krijgt deze melding bij het activeren van de nieuwe bankkoppeling of bij het accorderen van de salarisverwerking. Oorzaak Deze melding krijg je doordat er mogelijk een storing is of niet alle bankrekeningen die gekoppeld moeten worden zijn aangevinkt. Oplossing Je lost deze melding op door te controleren of er sprake is van een storing afasstatus.nl (met uitzondering van meldingen van de Rabobank). Daar worden verdere details getoond. Komt de fout naar voren bij een betaal- of incasso-opdracht? Dan kan je het communicatiebericht herstellen en opnieuw verzenden. Dit doe je via Small Business / Communicatieservice / Communicatiebericht . Klik vervolgens op het juiste bericht en kies voor actieknop 4. Herstellen berichtstatus , klik vervolgens op de actieknop 1. Bericht verzenden . Heb je zojuist de bankkoppeling ingesteld of is er een bankrekening opgeheven bij de bank? Mogelijk zijn dan niet alle bankrekeningen juist gekoppeld of geblokkeerd in het communicatieprofiel RBI tabblad Bankrekeningen . Ga in de foutmelding op zoek naar de bankrekening die niet juist is gekoppeld. Dit is het bankrekeningnummer welke je vindt achter de URL; https://bis.afasonline.com/api/rabobank/accounts/ Je lost deze melding op door opnieuw de bankkoppeling te activeren en hierbij alle gewenste rekeningen aan te vinken. Zie de stappen in het artikel Stappenplan: Overstappen huidige naar nieuwe Rabobankkoppeling (API-koppeling voor eigen bankrekening) . Als een rekening niet meer meegenomen moet worden in de bankkoppeling kan je de rekening via Small Business / Communicatieservice / Communicatieprofiel / Rabo Boekhoudkoppeling (API-koppeling) op het tabblad Bankrekening blokkeren. Let op! Heb je te maken met meerdere omgevingen waarin bankkoppelingen worden geactiveerd? Dan moet je gaan werken met hoofd-/subomgevingen. Dit wordt hier toegelicht. Als je werkt met hoofd-/subomgevingen dan activeer je de koppeling vanuit de omgeving waar de bankrekening(en) toebehoren. Je genereert per omgeving, per bankpas (overeenkomst) 1 URL voor alle bankrekeningen. LET OP! De URL link kan je maar 1 keer gebruiken. Heb je een bankrekening toegevoegd en wil je daarna een tweede rekening koppelen? Klik dan de eerstvolgende keer beide rekeningen aan, omdat je anders de toestemming voor de eerste bankrekening intrekt. Ook al is deze bankrekening van een andere omgeving. Het is daarom belangrijk dat je tijdens het koppelen alle bankrekeningen die je wilt synchroniseren iedere keer aanvinkt.
- MeldingObject reference not set to an instance of an object. MailKit.Security.AuthenticationException: 535: 5.7.139 Authentication unsuccessfulJe krijgt deze melding bij het verzenden van e-mails vanuit Profit (loonstroken, facturen etc.). Oorzaak Deze melding speelt bij het gebruik van een eigen mailserver en krijg je als er geen verbinding gemaakt kan worden. Vaak ligt dit aan de gebruikersnaam en het wachtwoord. Oplossing Controleer samen met je systeembeheerder de instellingen (gebruikersnaam en wachtwoord) van jullie eigen mailserver. Dit moet overeenkomen met de gebruikersnaam en wachtwoord in Profit. Het kan helpen om een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord in te stellen. Volg hiervoor de volgende stappen: Ga naar: Small Business / Inrichting / Instellingen administratie , tabblad E-mail . In Small Business ga je naar het tabblad Vertrekking. Maak de velden voor gebruikersnaam en wachtwoord leeg. Zet het veld Type mailserver op 'Geen' en sla de wijzigingen op. Stel in jullie eigen mailserver een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord in. Ga in Profit opnieuw naar: Small Business / Inrichting / Instellingen administratie , tabblad E-mail . Vul de velden opnieuw in met de zojuist aangemaakte gebruikersnaam en wachtwoord. Omdat het hier gaat om een eigen mailserver kunnen we je hierbij niet helpen. Meer informatie over hoe je een eigen mailserver instelt lees je in het artikel Eigen e-mailserver instellen .