- MeldingFout: Pagina niet gevondenJe krijgt deze melding in InSite en kan verschillende oorzaken hebben. Om de melding op te lossen voer je onderstaande controles uit. 1. Controleer de autorisatie van de gebruiker Controleer of de gebruiker niet geblokkeerd is en of het veld InSite is aangevinkt. 2. De medewerker heeft geen (geldig) contract Als de medewerker uit dienst is of geen geldig contract heeft, dan heeft de medewerker geen toegang meer tot ESS/MSS-pagina's. Een normale gebruiker (niet een systeemgebruiker) kan nog wel toegang hebben tot andere pagina's. 3. De medewerker is niet gekoppeld aan de gebruiker Een medewerker moet gekoppeld zijn aan een gebruiker om in te kunnen loggen in InSite. Dit betekent dat de gebruiker en de medewerker op basis van dezelfde persoon moeten zijn toegevoegd. Koppeling controleren: Ga naar: HRM / Medewerker / Medewerker . Open de eigenschappen van de medewerker. Controleer of de medewerker geblokkeerd is. Het veld Geblokkeerd mag niet aangevinkt zijn. Klik op: Acties / Persoon . Ga naar het tabblad: Koppelingen .Op dit tabblad zie je zowel de medewerker als de gebruiker staan.Als je alleen de medewerker ziet staan, dan moet je de medewerker koppelen aan gebruiker . 4. Autorisatie op basis van rollen en functionaliteiten controleren Deze controle is met name belangrijk na het toevoegen van nieuwe onderdelen, zoals een nieuw type dossieritem of een nieuw profiel. Hierbij horen altijd nieuwe pagina's, controleer of deze correct geautoriseerd zijn. Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Inrichting / Autorisatierol . Open de eigenschappen van de rol waaraan de medewerker is gekoppeld. Ga naar het tabblad: Functionaliteit .Bepaal of de juiste functionaliteiten gekoppeld zijn. In de template-omgevingen heeft elke rol een gelijknamige functionaliteit. Bijvoorbeeld: de autorisatierol Rol: Salarisadministratie is de gekoppeld aan de functionaliteit Rol: Salarisadministratie . Controleer de functionaliteiten die aan de rol gekoppeld zijn. Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Inrichting / Functionaliteit . Open de eigenschappen van de functionaliteit. Ga naar het tabblad: Pagina's .Controleer of de pagina die je wilt openen in InSite aanwezig is in de weergave. Als de pagina niet aanwezig is, dan voeg je deze toe: Klik op: Nieuw . Selecteer de pagina die je wilt toevoegen. Klik op: Voltooien . Is de pagina wel al toegevoegd, dan controleer je de autorisatie op de pagina-onderdelen. Ga naar het tabblad: Pagina-onderdelen . Selecteer het pagina-onderdeel en wijzig de autorisatie. 5. Definitie-autorisatie overzichtspagina controleren Bij een overzichtspagina kan definitie-autorisatie van toepassing zijn. Als dit het geval is en een gebruiker heeft geen rechten op de definitiegroep, dan heeft de gebruiker ook geen rechten op de overzichtspagina in InSite. Autorisatie controleren: Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Pagina . Open de overzichtspagina en klik op de actie Weergave aanpassen . Als het veld Autorisatie toepassen is aangevinkt, is definitie-autorisatie van toepassing. Kijk welke definitiegroep gekoppeld is, de gebruiker moet toegang hebben tot deze definitiegroep.Als er geen definitie geselecteerd is, vink je het veld Autorisatie toepassen uit. 6. Autorisatie op basis van selectie Een pagina kan gekoppeld zijn aan een selectie . Een gebruiker die niet in de selectie valt, heeft geen rechten op de pagina. Open InSite en meld je aan als Sitebeheerder. Open de pagina. Klik op: Eigenschappen . Controleer of er een selectie gekoppeld is. 7. Logboek controleren Het kan zijn dat er een andere oorzaak is. Dit vindt je terug in het logboek. Gegevensverzameling geblokkeerd: Ga naar: Algemeen / Omgeving / Beheer / Omgevingslogboek . Open de regel met de foutmelding.In het logboek zie je onderstaande foutmelding: De gegevensverzameling 'Gebruikers bij workflowactiviteit' blijkt te zijn geblokkeerd. Open in Profit de eigenschappen van pagina 'Gebruikers bij dossier'. Klik op de actie: Weergave aanpassen maak een concept aan als deze nog niet bestaat. Controleer of de gegevensverzameling niet geblokkeerd is. Publiceer het concept.In sitebeheer werkt de pagina dan weer. Als de webserver is bijgewerkt werkt de pagina ook weer voor de gebruikers. 8. Controleer het type pagina Het kan zijn dat het type pagina niet is geactiveerd. Dit controleer je via: Algemeen / In & OutSite / Site Open de eigenschappen van de site. Ga naar het tabblad Typen pagina .Controleer of het type pagina geactiveerd is.
- MeldingNiet geautoriseerdWat vervelend dat je een niet geautoriseerd melding krijgt. Begin met het controleren van je cookies. Open hiervoor de pagina in incognitomodus of gebruik een andere browser. Werkt dit? Top! Verwijder dan alle cookies en ververs de pagina via CTRL + F5. Werkt dit niet? Ga naar de beheerder van je eigen organisatie. Ben je beheerder? Doorloop onderstaande stappen. Waarom een niet geautoriseerd melding? Als het verwijderen van de cookies niet de oplossing is, ontstaat de melding 'Niet geautoriseerd' om één van de volgende redenen: De gebruiker heeft geen rechten op de pagina. De gebruiker heeft geen rechten op de gegevens (dossier, medewerker, verkooprelatie, contactpersoon etc.). De URL is mogelijk niet gepubliceerd of incorrect. De gebruiker is niet gekoppeld aan een medewerker, zie verder Gebruikers autorisatie inrichten . Bekijk de URL: Eindigt deze op afasinsite.nl/speciale-pagina-prs/notauthorized-prs dan heb je geen rechten op de gegevens. Is de URL aangevuld met een specifieke pagina? Dan heb je geen rechten op de pagina. Benader je een niet gepubliceerde of verkeerde link? Dan zie je de volgende URL: afasinsite.nl/speciale-pagina-prs/notauthorized-prs?url=%2fspeciale-pagina-prs%2fnotfound-prs . Inhoud Geen rechten op de pagina Geen rechten op de gegevens Verkeerde of niet bestaande URL Geen rechten op de pagina Autorisatie dashboard De snelste manier om problemen met rechten op te sporen is door te filteren op de pagina in het autorisatie dashboard . Kom je er op deze manier niet uit? Doorloop dan onderstaande stappen. Autorisatie op basis van rollen en functionaliteiten controleren Heeft de gebruiker geen rechten op de pagina, controleer dan zijn/haar autorisatie op basis van de rollen en functionaliteiten. Ga naar: Algemeen / Beheer / Autorisatie tool en controleer eerst welke InSite-rollen de gebruiker heeft. Onthoud deze voor later. Open de pagina waar de gebruiker de 'niet geautoriseerd' melding op krijgt. Ga hiervoor naar: Algemeen / In & OutSite / Pagina en open de eigenschappen van de betreffende pagina. Weet je niet om welke pagina het gaat? Volg dan, met sitebeheer open, hetzelfde pad als de medewerker op InSite. In Sitebeheer zie je altijd de titel van de pagina staan. Ga naar het tabblad: Pagina-autorisatie . Controleer in de kolom Autorisatiemethode of hier 'Functionaliteit' of 'Lezers documentsjabloon' staat.Autorisatiemethode is Functionaliteit. Is de autorisatiemethode gebaseerd op Functionaliteit ? Controleer dan per functionaliteit welke rollen erbij horen. In onderstaande afbeelding zie je in de kolom Omschrijving om welke functionaliteiten het gaat. Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Inrichting / Functionaliteit en open de betreffende functionaliteit. In het voorbeeld hierboven gaat het om de volgende functionaliteiten:Dossier Bedrijfsarts Ga naar het tabblad: Rollen en controleer of de gebruiker (een van) deze autorisatierollen heeft. Zit in één van de functionaliteiten een rol die de betreffende gebruiker heeft? Dan is de type pagina niet geactiveerd.Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Site en controleer op het tabblad Typen pagina of de betreffende pagina is geactiveerd. Heeft de gebruiker géén rol die aan de functionaliteit zit gekoppeld? Bekijk dan hieronder welke 3 oplossingen je hebt. Je kan zelf een keuze maken. 3 mogelijke oplossingen Voeg de functionaliteit toe aan de InSite-rol van de medewerker . Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Inrichting / Autorisatierol . Open de eigenschappen van de rol waaraan de medewerker is gekoppeld. Ga naar het tabblad: Functionaliteit . Klik op: Nieuw om de betreffende functionaliteit toe te voegen. Voeg de pagina toe aan de functionaliteit medewerker . Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Inrichting / Functionaliteit . Open de eigenschappen van de functionaliteit. Ga naar het tabblad: Pagina's . Klik op: Nieuw om de betreffende pagina toe te voegen. Is de pagina wel al toegevoegd, dan controleer je de autorisatie op de pagina-onderdelen. Ga naar het tabblad: Pagina-onderdeel . Selecteer het pagina-onderdeel en wijzig de autorisatie. Voeg de InSite-rol toe aan de medewerker . Ga naar: Algemeen / Beheer / Autorisatie tool . Ga naar het tabblad: Onderhoud gebruikers en zoek de betreffende gebruiker op. Ga aan de rechterkant naar het tabblad InSite en klik op Nieuw om de autorisatie-rol toe te voegen. Autorisatiemethode is Lezers documentsjabloon. Is de autorisatiemethode gebaseerd op Lezers documentsjabloon ? Dan staat in de eigenschappen van het documentsjabloon op het tabblad Lezers geen lezer gekoppeld. Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Documentsjabloon . Open de eigenschappen van het documentsjabloon. Ga naar het tabblad: Lezers . Klik op: Nieuw om lezers toe te voegen. Meer informatie hierover lees je in het artikel Lezers toevoegen en geldigheidsduur documenten instellen. Definitie-autorisatie overzichtspagina controleren Bij een overzichtspagina kan definitie-autorisatie van toepassing zijn. Als dit het geval is en een gebruiker heeft geen rechten op de definitiegroep, dan heeft de gebruiker ook geen rechten op de overzichtspagina in InSite. Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Pagina . Open de overzichtspagina en klik op Weergave aanpassen . Als het veld Autorisatie toepassen is aangevinkt, is definitie-autorisatie van toepassing. Kijk welke definitiegroep gekoppeld is, de gebruiker moet toegang hebben tot deze definitiegroep.Als er geen definitie geselecteerd is, vink je het veld Autorisatie toepassen uit. Autorisatie op basis van selectie Een pagina kan gekoppeld zijn aan een selectie . Een gebruiker die niet in de selectie valt, heeft geen rechten op de pagina. Open InSite en meld je aan als Sitebeheerder.Mag je de pagina niet vanuit Sitebeheer benaderen? Bekijk dan de pagina-selectie via: Algemeen / In & OutSite / Pagina in de eigenschappen van de pagina. Op tabblad Algemeen staan de ingestelde restricties waaronder de selectie. Open de pagina. Klik op: Eigenschappen . Controleer of er een selectie gekoppeld is. Autorisatie m.b.t. delegatie Bij de delegatie van een workflow wordt een medewerker aangesteld om workflows af te handelen namens een andere medewerker (leidinggevende). De autorisatie van de aangestelde medewerker moet hiervoor ook uitgebreid worden, anders heeft hij onvoldoende rechten om workflows te openen. Als de filterautorisatie t.b.v. de delegatie verkeerd is ingesteld, kan dit er toe leiden dat de aangestelde medewerker meer rechten heeft dan nodig, of juist minder rechten heeft dan nodig. Het kan gebeuren dat een medewerker minder rechten heeft dan voor het inrichten van de delegatie. Logboek controleren Het kan zijn dat er een andere oorzaak is. Dit vind je terug in het logboek. Ga naar: Algemeen / Omgeving / Beheer / Omgevingslogboek . Open de regel met de foutmelding.In het logboek zie je onderstaande foutmelding: De gegevensverzameling 'Gebruikers bij workflowactiviteit' blijkt te zijn geblokkeerd. Open in Profit de eigenschappen van pagina 'Gebruikers bij dossier'. Klik op de actie: Weergave aanpassen . maak een concept aan als deze nog niet bestaat. Controleer of de gegevensverzameling niet geblokkeerd is. Publiceer het concept.In sitebeheer werkt de pagina dan weer. Als de webserver is bijgewerkt werkt de pagina ook weer voor de gebruikers. Geen rechten op de gegevens Geen of onjuiste toegang op het gegevensfilter HRM – Medewerkers Voor toegang tot vertrouwelijke HRM-gegevens, zoals loonstroken via InSite, moet de medewerker geautoriseerd zijn. Krijgt een medewerker de niet geautoriseerd melding? Dan is het mogelijk dat het HRM-filter Eigen medewerkergegevens voor deze gebruiker uitgeschakeld is. Als een manager deze melding krijgt bij het openen van bijvoorbeeld een verlofaanvraag van één van zijn medewerkers, dan staat het betreffende medewerkerfilter uitgeschakeld. Staat het filter wel op Geactiveerd ? Controleer dan de inrichting van het filter. Voor het gebruik van deze functionaliteit is het activeren van de Medewerkerautorisatie in ESS/MSS noodzakelijk. Zie ook: Filterautorisatie eigen gegevens medewerker Filterautorisatie o.b.v. organisatorische eenheid Filterautorisatie o.b.v. laag organigram De medewerker heeft geen (geldig) contract Medewerkers zonder geldig contract of die uit dienst zijn, verliezen de toegang tot ESS/MSS pagina's. Een normale gebruiker (niet een systeemgebruiker) kan nog wel toegang hebben tot andere pagina's. De medewerker is geblokkeerd Als de medewerker geblokkeerd is, dan heeft de medewerker niet meer tot alle pagina's toegang. De typen pagina is niet geactiveerd Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Site en open de betreffende site. Controleer op het tabblad Typen pagina of de betreffende pagina is geactiveerd. Geen of onjuiste toegang op het gegevensfilters CRM - Dossieritems Kijk of bij de gebruikersgroep de juiste filters geactiveerd zijn op het gegevensfilter CRM - Dossieritems (zie afbeelding). In de eigenschappen van het gegevensfilter staat het veld Combineren met autorisatie organisatie en personen aangevinkt Heb je de keuze Volgens filters, gecombineerd met autorisatie organisaties en personen ingeschakeld in de eigenschappen van het gegevensfilter? Dit betekent dat het filter wordt gecombineerd met het filter op organisatie en personen. Gebruikers hebben alleen toegang tot de gegevens die aan beide filters voldoen. De medewerker is niet gekoppeld aan een gebruiker Een medewerker moet gekoppeld zijn aan een gebruiker om in te kunnen loggen in InSite. Dit betekent dat de gebruiker en de medewerker op basis van dezelfde persoon moeten zijn toegevoegd. Koppeling controleren: Ga naar: HRM / Medewerker / Medewerker . Open de eigenschappen van de medewerker. Controleer of de medewerker geblokkeerd is. Het veld Geblokkeerd mag niet aangevinkt zijn. Ga naar: Acties (F8) / Persoon . Ga naar het tabblad: Koppelingen .Op dit tabblad zie je zowel de medewerker als de gebruiker staan. Als je alleen de medewerker ziet staan, dan moet je de medewerker koppelen aan de gebruiker. Raadpleeg hiervoor het artikel Medewerker koppelen aan gebruiker . Geen rechten op de sollicitant Om de eigenschappen van een sollicitant te openen heb je rechten nodig op de sollicitant en sollicitaties . Je maakt hiervoor gebruik van gegevensfilter Sollicitanten en Sollicitaties . Controleer de gegevensfilters. Gewijzigde rechten door delegaties Met het delegatiemodel kan een leidinggevende een vooraf samengesteld takenpakket laten uitvoeren door een medewerker, bijvoorbeeld een senior teamlid. Hierdoor krijgt het betreffende senior teamlid rechten om 'namens de manager' MSS-workflows in te sturen en workflows af te handelen. De gedelegeerde kan de manager dus ondersteunen bij het uitvoeren van HR-taken. Voor het uitvoeren van taken o.b.v. het autorisatiemodel is tijdelijk extra autorisatie nodig, bijvoorbeeld op een medewerker of dossieritem waarop de medewerker standaard (zonder toepassing van het delegatiemodel) geen rechten heeft. De rechten van het delegatiemodel hebben voorrang op de standaardrechten. Hierdoor kan het voorkomen dat bij de inzet van het delegatiemodel een medewerker minder rechten heeft. Verkeerde of niet bestaande URL De gebruiker is ingelogd en probeert een nog niet gepubliceerde of verkeerde URL te benaderen. De gebruiker heeft dan te maken met de volgende URL: /speciale-pagina-prs/notauthorized-prs?url=%2fspeciale-pagina-prs%2fnotfound-prs. Je kunt dit controleren door uit te loggen en dezelfde URL te benaderen. Hier krijg je dan de (kloppende) 'Not found' pagina. Oplossing 1 Kijk of de pagina nog in concept staat. Zo ja,publiceer de pagina. Wacht een paar minuten en kijk of de pagina benaderd kan worden. Oplossing 2 Deactiveer het bijbehorende type pagina en activeer dit opnieuw. Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Site . Open de betreffende site. Ga naar het tabblad: Typen pagina . Selecteer het type pagina en vink het veld Geactiveerd uit. Sluit de eigenschappen van de site. Open de eigenschappen van de site. Activeer het type pagina opnieuw.
- MeldingOpvragen aanvullende gegevens misluktJe krijgt deze melding als je vanaf de sollicitant stamkaart in InSite kiest voor de actie Gegevens opvragen . Oorzaak Deze melding krijg je als het type pagina Sollicitanten niet is geactiveerd in OutSite. Oplossing Je lost de melding op door het type pagina Sollicitanten te activeren. Dit doe je via onderstaande stappen: Ga naar Algemeen / In & OutSite / Site . Open de OutSite. Ga naar het tabblad: Typen pagina . Vink de pagina Sollicitanten aan. Klik op: Opslaan en sluiten . Zodra de site is bijgewerkt, is de foutmelding opgelost. Werk je in een testomgeving? Controleer dan of daarin OutSite gepubliceerd is. Pas als de status 'Volledig gepubliceerd' is, kun je aanvullende gegevens opvragen.
- MeldingDe pagina X die je probeert te openen kan niet op zichzelf geopend worden. Deze pagina moet worden opgestart met extra informatieJe krijgt deze melding bij het openen/ bewerken van een pagina op InSite. Oorzaak Deze melding krijg je als je een pagina van het type 'Aanpassen' probeert te openen. Dit is een vervolgpagina die nooit afzonderlijk benaderd kan worden. Er zijn gegevens nodig om de pagina te kunnen openen. Oplossing Je lost de melding op door de pagina te benaderen vanuit de gegevens die je ermee kunt aanpassen. Voorbeeld: Als je bijvoorbeeld de pagina 'Aanpassen ESS' van een doelstellingengesprek wilt wijzigen, zul je voor jezelf eerst een doelstellingengesprek moeten aanmaken. Zodra je op de 'Aanpassen ESS' pagina zit, kun je pagina aanpassen. Meer informatie hierover lees je in het artikel Pagina bewerken, concept opslaan en publiceren .
- MeldingDe inrichting van de Google Maps plug-in bevat fouten. Het aantal kilometers kan hierdoor niet worden berekendJe krijgt deze melding bij het insturen van een kilometerdeclaratie via de Google Maps/ Route plug-in. Oorzaak Deze melding krijg je als er iets mis is met de plug-in. Oplossing Je lost deze melding op door de volgende stappen te volgen: Controleer je Google Billing Account Als je eerder een Billing Account inclusief creditcard hebt gekoppeld, is de oorzaak waarschijnlijk dat de free trial period voorbij is. Log in op Google Billing en activeer je account opnieuw. Na de free trial period heb je recht op 40.000 gratis aanroepen per maand en $5 per 100.000 aanroepen per maand. Controleer daarnaast of de creditcard gekoppeld aan het billing account van Google nog geldig is. Herplaats de API Key op Insite Het kan zijn dat de oude sleutels ongeldig zijn verklaard of verwijderd zijn door Google. Door de API key opnieuw te plaatsen, worden deze ververst. Voor verder onderzoek kun je het beste contact opnemen met Google. Let op: Helaas kunnen wij hier vanuit AFAS geen ondersteuning in bieden. Dit ligt aan de inrichting van de Google Maps plug-in waarbij je moet kijken in je Google-account. Andere mogelijke oorzaken en informatie over de juiste inrichting vind je in de volgende artikelen: Google Maps kan niet correct geladen worden op deze pagina Google Maps API Keys (afstand berekenen) activeren
- MeldingException of type 'Afas.Anta.Web.Security.AntaClientInfoMismatchException' was thrownJe kan deze melding op verschillende plekken in InSite of OutSite krijgen. Oorzaak Er zijn meerdere oorzaken mogelijk: De melding duidt op een probleem met de cookies en/of het wisselen van IP-adres tijdens een actieve sessie op InSite. Deze melding krijg je als de gebruiker niet de juiste rechten heeft om de betreffende pagina te bekijken. Oplossing Er zijn meerdere oplossingen mogelijk: Andere browser Controleer of de melding ook speelt in een andere browser. Werk je met Internet Explorer? Deze browser ondersteunen we al enige tijd niet meer. Stap over op: Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Safari. Update je tablet / iPad Werk je op een tablet? Zorg dat deze is bijgewerkt met de laatste software-updates. Cookies verwijderen Daarnaast kan je deze melding krijgen als je cookies verwijdert/opschoont. De cookie schrijft namelijk weg dat je bent ingelogd, waardoor je bepaalde pagina's mag bekijken. Wanneer de cookie wordt verwijderd, dan lijkt het alsof de gebruiker anoniem is op de site, waardoor de pagina niet toegankelijk is voor de gebruiker. Controleer met je systeembeheerder of de optie Enable Protected Mode is ingeschakeld voor de Security Zone waarin InSite zit. Dit verhelpt in sommige gevallen het spontaan verdwijnen van cookies. InSite opnieuw publiceren Publiceer je site opnieuw via de volgende stappen: Let op: Voer onderstaande stappen uit op een rustig moment. Het opnieuw publiceren van de site kan enige tijd in beslag nemen. Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Site en open de betreffende site. Ga naar het tabblad: Publiceren en kies bij Weblocatie voor (Geen locatie). Sla de wijziging op met Opslaan en sluiten . Open de eigenschappen van de site opnieuw en koppel bij Weblocatie weer de juiste InSite. Je InSite wordt nu opnieuw gepubliceerd. Netwerkverkeer / IP-adres controleren Controleer bij je systeembeheerder of je werkt met 2 internetverbindingen en/ of 2 externe IP-adressen. Voor InSite wordt de sessie gekoppeld aan het IP-adres. Als het IP-adres verandert, geeft InSite een foutmelding en dwingen wij de gebruiker opnieuw in te loggen. Je lost dit op door het netwerkverkeer van InSite over één IP-adres te laten gaan. Je kan hiervoor de volgende IP range gebruiken: 185.46.182.0/24. Let op: Om vast te stellen of dit bij jullie speelt, ga je in Profit naar: Algemeen / Omgeving / Beheer / Omgevingslogboek . Filter in de kolom Bericht op 'Afas.Anta.Web.Security.AntaClientInfoMismatchException'. Komen er logregels naar voren? Dan is dit probleem bij jullie van toepassing. Zie onderstaand voorbeeld waarbij je twee verschillende IP-adressen ziet. Wordt er gebruik gemaakt van technieken als SSL-scanning, SSL-decryption, HTTPS inspection, deep packet inspection (DPI) of een intrusion prevention system (IPS), dan kan dit invloed hebben op de performance en stabiliteit of tot foutmeldingen leiden. Ook een tussenliggende VPN of proxyserver kan afhankelijk van de instellingen problemen opleveren. Overweeg het netwerkverkeer van AFAS Online voor deze methodes door jouw IT-afdeling op een allowlist te laten plaatsen. Al is het maar om te kunnen concluderen of het de oorzaak van een bepaald probleem kan zijn. De adressen van AFAS staan in het artikel Systeemeisen Citrix-platform . Per site beschik je over de instelling Gebruikerssessie koppelen aan IP-adres . Als het niet mogelijk is InSite-verkeer over één extern IP-adres te laten lopen, dan kun je overwegen deze instelling uit te schakelen. Firewall-instellingen controleren Controleer de firewall-instellingen (van de hostingpartij). Onjuiste autorisatie Je kan deze melding ook krijgen als de gebruiker niet de juiste autorisatie heeft. Om de melding op te lossen doorloop je de controles die staan beschreven in het artikel Niet geautoriseerd .
- MeldingL1711 Het Loon SV is ongelijk aan 0, terwijl de Code soort inkomstenverhouding gelijk is aan 17, 22, 23, 24, 34, 36, 37, 42 Vm 45, 50, 52 oÍ 54 Um 62Je krijgt deze melding bij de aangifte loonheffingen. Oorzaak Als je soort inkomstenverhouding 54 gebruikt, mag er geen Loon Werknemersverzekeringen (SV loon) zijn. Als dit wel het geval is, maak je gebruik van het verkeerde looncomponent voor het uitkeren van levensloop. Oplossing Voor levensloopopname bij 61+'ers is looncomponent 'Levensloopuitkering 61+' met stamnummer 100.004.934 uitgeleverd. Deze telt niet in op de grondslag Loon Werknemersverzekeringen en zal dus niet het SV loon verhogen. Hier is ook een variant van die tegen bijzonder tarief wordt uitbetaald. Dit is looncomponent 100.004.935 'Levensloopuitkering 61+ (BT)'. Deze looncomponenten kun je wel gebruiken in combinatie met soort inkomstenverhouding 54. Let er wel op dat er verder niets berekend wordt dat intelt op de grondslag Loon Werknemersverzekeringen. Je kunt dit zien in de salarisverwerking rechts onderin bij de grondslagen. Zoek hier op Loon Werknemersverzekeringen. Staat de grondslag er niet tussen of op 0? Dat is correct! De grondslag wordt dan niet berekend. Wil je deze looncomponenten gebruiken? Controleer of je de looncomponenten nog moet activeren en lees op het tabblad Toelichting de werking van de looncomponent.
- MeldingKan COM-object van het type System.__ComObject niet converteren naar interfacetype Microsoft.Office.Core.IRibbonUI. - DLL-bestand is niet geregistreerd. (Uitzondering van HRESULT: 0x8002801DJe krijgt deze melding bij het opslaan van een Analyse in Profit. Oorzaak Er zijn meerdere oorzaken mogelijk: DLL-bestand is niet geregistreerd. Verkeerde bit-versie. Beschadigde Office-installatie. Oplossing Er zijn meerdere oplossingen mogelijk: DLL-bestand niet geregistreerd De foutmelding geeft aan dat de DLL niet is geregistreerd. Je kunt proberen de ontbrekende of niet-geregistreerde DLL's te registeren met behulp van het commando regsvr32 in de opdrachtprompt (uitvoeren als beheerder). Verkeerde bit-versie Zorg ervoor dat je gebruik maakt van de juiste bit-versie (32- of 64-bit) van Microsoft Office, interop assemblies en je applicatie. Verschillende bit-versies kunnen zorgen voor compatibiliteitsproblemen. Beschadigde Office-installatie Deïnstalleer Microsoft Office en installeer het programma vervolgens opnieuw. Het is hierbij belangrijk om geen herstelinstallatie uit te voeren. Soms kan het gebeuren dat na het verwijderen van de corrupte / conflicterende Office-installatie niet alle registersleutels goed zijn verwijderd. Wanneer je de conflicterende / corrupte registersleutels handmatig verwijderd zal het probleem alsnog opgelost moeten zijn. Op de volgende pagina is een oplossing voor het verwijderen van deze registersleutel te vinden: https://stackoverflow.com/questions/12957595/error-accessing-com-components
- MeldingDashboard is (nog) niet beschikbaarDeze melding krijg je bij het raadplegen van een dashboard in InSite. Oorzaak Er zijn meerdere oorzaken mogelijk: De gegevens in het BI dashboard worden niet (goed) ververst. Het dashboard is nog niet opgenomen in InSite. Het dashboard is nieuw toegevoegd en net gepubliceerd. Er is een nieuwe (InSite) gebruiker toegevoegd. Oplossing Er zijn meerdere oplossingen mogelijk: Dashboard pas na 24 uur beschikbaar Als een dashboard net gepubliceerd is, duurt het ongeveer 24 uur voordat het dashboard beschikbaar is op InSite. Dit geldt ook voor gebruikers die nieuw worden toegevoegd. Hierbij kan het ook 24 uur duren, voordat het dashboard te raadplegen is. Dashboard is nog niet opgenomen in InSite Na het activeren en opnieuw publiceren staan de dashboard-pagina's klaar. Je kunt deze op verschillende manieren in InSite opnemen, zodat de gebruikers de dashboards kunnen raadplegen. Hoe je het dashboard opneemt in InSite lees je in het artikel Dashboards Profit BI inrichten . Let op: Een dashboard wordt alleen ververst als dit in de site opgenomen is, bijvoorbeeld als menukeuze, hyperlink of als keuze in een banner. Gebruik een andere browser Als het dashboard niet laadt kan dit te maken hebben met de cookies en een adblocker. Probeer het dashboard in een andere browser te openen. Lost dit het probleem op? Raadpleeg het artikel Dashboard geeft melding: https://pcX.bi.afas.online voor de oplossing. Geplande taken worden niet goed uitgevoerd Als de gegevens in het BI dashboard niet worden ververst, of helemaal niet worden geladen, heeft dit meestal te maken met de taken die je hiervoor hebt ingepland. Op het moment dat één van deze taken niet (volledig) uitgevoerd kan worden, worden de dashboards niet goed ververst. Controleer of de taken in de juiste volgorde zijn ingepland en of er voldoende tijd tussen zit (minimaal 30 minuten). De taken mogen elkaar niet overlappen. Je kunt taken aan elkaar koppelen . Dan wordt een taak pas gestart als de vorige is voltooid. Actuele gegevens vernieuwen. Hrm-tabellen tbv Profit BI vullen . Dashboards vernieuwen . Let op: Houd er rekening mee dat de dashboards één keer per dag worden ververst. Heb je de taken nu goed ingepland staan, dan toont het dashboard de volgende dag weer de juiste gegevens. Tussentijds een extra taak inplannen om dashboards te publiceren is niet mogelijk. Het enige wat deze taak doet is een trigger geven aan de Qlik-server dat voor jouw omgeving de dashboards vernieuwd moeten worden. De volgende dag is het dashboard beschikbaar. Meer informatie hierover lees je in het artikel Dashboards Profit BI inrichten .
- MeldingGeen gegevens om te tonenJe kan deze melding krijgen bij: Een weergave in InSite. Het genereren van een rapport. Het openen van een boekingslay-out. Oorzaak Deze melding krijg je als je volgens de filterautorisatie niet de juiste rechten hebt. Oplossing Je lost de melding op door de filterautorisatie van de gebruiker te controleren in de Autorisatie Tool . Filterautorisatie is van toepassing op vrijwel alle weergaven, rapporten en analyses die gebaseerd zijn op een gegevensverzameling van het type 'incl. autorisatie'. Vergeet niet om de definitie en bijbehorende autorisatie te controleren. Meer informatie hierover lees je in het artikel Definities autoriseren met filterautorisatie . Voorbeeld: Een gebruiker ziet in InSite geen financiële mutaties in het inkoopfactuurdossier. De financiële mutaties zijn aangemaakt onder Administratie 1. Volgens de filterautorisatie (zie afbeelding) heeft de gebruiker alleen recht op Administratie 2. De gebruiker heeft hiermee geen recht op de administratie waar de financiële mutaties bij horen. De weergave laat hierdoor geen gegevens zien. Door het filter van Administratie 1 op Geactiveerd te zetten, krijgt de gebruiker toegang tot de financiële mutaties. Meer informatie: Autorisatie met gegevensfilters Gegevensfilter activeren Autorisatie per administratie