Waarom heeft een bankafschrift de status 'Verwerkt' maar zijn er geen mutaties?

Dit kan twee oorzaken hebben:

  • Het bankafschrift is niet verwerkt, maar handmatig op verwerkt gezet via de actie Zet status op verwerkt.
  • Het bankafschrift is verwerkt, maar daarna zijn de mutaties verwijderd.

Oplossing

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk.

Let op!

Als je een bankafschrift verwijdert die (gedeeltelijk) is verwerkt, dan verwijder je hiermee niet de verwerkte mutaties. De verwerkte mutaties moet je apart verwijderen in het bankboek. Meer informatie hierover lees je in het artikel Mutaties verwijderen. Je kunt ook de verwerkte mutaties verwijderen via het tabblad Mutaties in de eigenschappen van het bankafschrift. Gebruik hiervoor de actie Verwijder journaalpost.

Als je gebruik maakt van een bankkoppeling met de ING:

  1. Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Communicatiebericht.
  2. Zoek het gecommuniceerde bankbestand. Dubbelklik op de regel en ga naar het tabblad Bijlage. Sla de bijlage op.
  3. Ga vervolgens naar Financieel / Boeken / Bankafschrift.
  4. Verwijder het fout verwerkte bankafschrift en klik op Nieuw. Selecteer nu de bijlage die je eerder hebt opgeslagen.
  5. Het bankafschrift kan nu op Geblokkeerd staan. Via de actie Vrijgeven kun je deze verwerken.

Als je gebruik maakt van een API-koppeling of geen bankkoppeling:

Volg de stappen vanuit het artikel Bankafschrift handmatig toevoegen om het bankafschrift opnieuw in te lezen.

Voor API-koppelingen (zoals ABN AMRO, Rabobank en KNAB) gelden dezelfde stappen als bij geen bankkoppeling. Is het bankafschrift gedeeltelijk verwerkt? Verwijder dan eerst de mutaties (zie de let op hierboven in dit artikel). Verwijder vervolgens het fout verwerkte bankafschrift. Haal het juiste bankafschrift bij de bank op (een MT-940 bestand van de juiste datum) en dit bankafschrift moet je opnieuw handmatig inlezen.