De bankkoppeling met Isabel is actief, maar de bankafschriften worden niet klaargezet. Hoe komt dit? (België)

Als je bankafschriften niet worden ingelezen in Profit, nadat je het communicatieprofiel hebt geactiveerd, kan dit verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaken en oplossingen zijn hieronder beschreven.

1. De bankrekeningnummers komen niet in het profiel na het uitvoeren van de actie 'Bijwerken bankrekeningen'.

Na het activeren van het communicatieprofiel Communicatie met Isabel Connect (ISA) moet je de actie Bijwerken bankrekeningen uitvoeren om de bankrekeningen in te lezen in Profit. Met deze actie halen wij de bankrekeningen op bij Isabel.

Worden er geen bankrekeningen opgehaald? Controleer of de bankrekeningen in het portaal van Isabel Connect (6) zijn toegevoegd. Als de bankrekeningen zijn toegevoegd kan het aan de synchronisatie liggen. Stuur in dat geval een incident in bij Support, zodat zij contact kunnen opnemen met Isabel.

2. Foutmelding: Er is een fout opgetreden bij het verzenden en ontvangen van berichten.

Je krijgt deze melding bij het verzenden en ontvangen van de communicatieberichten. Je vindt de volledige foutmelding terug in de wachtrij via: Algemeen / Beheer / Wachtrij. Filter in de kolom batch taak op Communicatieservice verzenden en ontvangen. Komt in de details van de melding de volgende regel terug?

  • Your access token is valid but the user linked to it is not authorized to access this endpoint.

Als je de Userlinking succesvol hebt uitgevoerd, maakt Isabel een authorization token aan (bewijs van toestemming). Hiermee kan je een refresh token aanmaken, waaruit de access tokens (toegangstoken) worden gegenereerd. Heb je dit juist ingericht? Dan kan het 10 tot 30 minuten duren, voordat Isabel de rechten heeft geüpdatet.

3. De communicatieberichten komen binnen, maar worden niet herkend. Berichtsubtype 'Onbekende berichtsoort'.

Controleer via Algemeen / Communicatieservice / Communicatiebericht of het communicatieprofiel Communicatie met Isabel Connect de status Onbekende berichtsoort terugkoppelt in de kolom 'Berichtsubtype'. Is dit het geval? Controleer dan het volgende:

  1. Worden de bankafschriften aangeleverd als CAMT53 bestanden?
    Dit vraag je aan bij je bank. Standaard worden bankafschriften aangeleverd als CODA bestanden. Op aanvraag zet de bank deze om naar CAMT53.
  2. Bevat het bankafschrift meerdere bankrekeningnummers? Dan moet de bank het bestand aanleveren per bankrekening.
  3. Bevat het bankafschrift meerdere soorten valuta? Dit is niet toegestaan. Het bankafschrift mag maar één soort valuta bevatten.

Voldoen de bankafschriften niet aan bovenstaande voorwaarden? Dan worden ze niet ingelezen.

4. Hoe kan ik de bankafschriften automatisch iedere dag inlezen?

Plan hiervoor de taak Communicatieservice verzenden en ontvangen in via: Algemeen / Beheer / Geplande taak. Plan deze taak vroeg in de ochtend in, zodat de communicatieberichten van de vorige dag verstuurd worden.