Het pensioenfonds geeft aan dat een regelingkenmerk ontbreekt of onjuist is. Wat moet ik doen?

Het kan zijn dat je van het pensioenfonds een tekst ontvangt die lijkt op onderstaande:

“Verwijdert u de onjuiste regelingkenmerk in uw UPA-bericht?U gaf in uw UPA-bericht een onjuiste regeling mee. Wij hebben voor u gecorrigeerd. Past u dit in het volgende UPA-bericht. Het gaat om de volgende regeling …..”

Het pensioenfonds geeft hiermee aan dat een bepaald regelingkenmerk onjuist is. Het kan ook voorkomen dat een regelingkenmerk ontbreekt. Een regelingkenmerk wordt berekend via een looncomponent. Die looncomponent wordt vervolgens meegegeven in een lijstbegrip. En dat lijstbegrip gaat vervolgens via een XML-bestand naar het pensioenfonds. Als een regelingkenmerk ontbreekt, kan dit verschillende oorzaken hebben. Controleer per stap of dit juist is ingericht in jullie omgeving.

Er zijn veel verschillende regelingkenmerken, elk pensioen heeft zijn eigen. In het voorbeeld hieronder gebruiken we regelingkenmerk U0131-1022. Dit kan ook regelingkenmerk S0006-1012, U0557-1040 met variant GFEXU, U0131-1020 of een van de vele andere regelingkenmerken zijn.

Lijstbegrip

De berekende waarde van de looncomponent wordt via een lijstbegrip in de pensioenaangifte geplaatst. Welke looncomponent verantwoordelijk is voor de aanlevering van jouw regelingkenmerk achterhaal je via de volgende stappen:

  1. Ga naar HRM / Payroll / Inrichting / Lijstbegripgroep.
  2. Zoek hier op het regelingkenmerk, bijvoorbeeld U0131-1022.
  3. Open de juiste lijstbegripgroep. Aan de geldigheid kun je achterhalen welke lijstbegripgroep de meest actuele is.
  4. Ga naar tabblad Lijstbegrippen en open het lijstbegrip met het woord ‘deelnemer’ in de omschrijving.
  5. Ga naar tabblad Looncomponenten en sorteer de weergave ‘Berekening (+/-)’ aflopend.
    Je ziet hier nu welke looncomponenten verantwoordelijk zijn voor het aanleveren van het regelingkenmerk.

Looncomponent

Nu weet je welke looncomponent berekend moet worden om het regelingkenmerk door te geven aan het pensioenfonds. Je controleert bij de medewerker(s) of deze looncomponent berekend wordt.

  1. Open hiervoor de salarisverwerking van de medewerker.
  2. Zoek rechtsboven bij de Overige componenten de looncomponent op die je zojuist hebt gevonden.
    Komt deze niet naar voren, dan wordt deze niet berekend. Controleer dan de parameterwaarden in de cao, bij de werkgever en bij de medewerker op het tabblad Looncomponent. De werking van de looncomponent vindt je terug op het tabblad Toelichting van de looncomponent in de cao.

Pensioenaangifte

Als de looncomponent op de juiste manier wordt berekend, controleer je hoe deze looncomponent (via het lijstbegrip) wordt getoond in de pensioenaangifte. Ga hiervoor naar HRM / Payroll / Aangiftecockpit en open via actieknop Pensioenaangifte de aangifte voor de betreffende periode en werkgever. Dit venster bevat drie verschillende onderdelen: Totaal regelingen, Medewerkergegevens en Reglingkenmerken. Controleer of het regelingkenmerk, in dit voorbeeld U0131-1022, in de onderdelen Totaal regelingen en Reglingkenmerken staat bij de betreffende medewerkers. Staat het regelingkenmerk hier niet bij terwijl de looncomponent wel juist is berekend, stuur dan een incident in. Voeg dan alle informatie toe die je in bovenstaande stappen hebt nagelopen.

XML

Tenslotte controleer je of en hoe het regelingkenmerk wordt getoond in het XML-bestand dat naar het pensioenfonds wordt verstuurd. Via Algemeen / Communicatieservice / Communicatiebericht zoek je het bericht met de pensioenaangifte op. Filter in de kolom Richting op Uitgaand bericht en filter in de kolom Identificatie op de naam of code van de werkgever. Open het bericht. Op het tabblad Bijlage vindt je het XML-bestand. Sla dit op op je computer en open het bestand. Met Ctrl + F zoek je op het regelingkenmerk. Staat deze in het bestand voor de juiste medewerkers? Dan zou het pensioenfonds die ontvangen moeten hebben. Neem dan contact met het pensioenfonds op.