Hoe kan ik inloggen zonder smartphone?

Ons advies is om in te loggen met AFAS Pocket of een andere authenticator app, omdat dit de meest veilige manier is. Als dit niet mogelijk is, zijn er de volgende alternatieven:

Inloggen via sms met een eigen sms-dienst

Hiervoor sluit je een abonnement af bij Messagebird. Dit is voor eigen rekening en risico. Meer informatie hierover lees je in het artikel Messagebird inrichten voor sms-berichten.

Inloggen via single sign-on (SSO)

Hierbij bepaal je als organisatie zelf hoe je wilt dat gebruikers inloggen. Bij het gebruik van SSO ben je als organisatie zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van je inlogmethode en het beschermen van je data. Ook het beheer en onderhoud is de verantwoordelijkheid van de organisatie zelf. Meer informatie hierover lees je in het artikel Single sign-on (SSO) inrichten.

Inloggen via een browserextensie

Het is mogelijk om in te loggen via een browserextensie, maar we raden deze methode af. Hierbij is de tweede factor namelijk aanwezig in je browser, waardoor de beveiliging van twee-factorauthenticatie ondergraven wordt. Gebruik deze optie alleen als je door principiƫle of gezondheidsredenen geen smartphone mag/kan gebruiken. Meer informatie hierover lees je in het artikel In- en uitloggen op de AFAS Klantportal met twee-factorauthenticatie.

Inloggen via een collega

Het is mogelijk om in te loggen via een collega, bijvoorbeeld als je geen smartphone hebt, of als je je telefoon vergeten bent. We adviseren deze optie niet als structurele oplossing. Meer informatie hierover lees je in het artikel Ik ben mijn telefoon vergeten (inloggen via collega).