thumb_up
thumb_down
link
Copy link
Copied
insert_emoticon
lmatfy
Copied

Inloggen AFAS Online via sms stopt vanaf 1-1-2022

Het inloggen met twee-factorauthenticatie op AFAS Online via sms stopt met ingang van 1 januari 2022.

De reden van deze wijziging is dat sms als tweede factor voor het inloggen niet de veiligste keuze is. Sms wordt door veel partijen nog gebruikt als tweede factor, maar in de berichtgeving rond security komt naar voren dat hier risico's aan kleven. Zo is inloggen met sms kwetsbaar voor onderschepping. Maak je nog gebruik van sms? Dan adviseren we je over te stappen naar inloggen via AFAS Pocket. Dit is veiliger en je hoeft geen code over te typen, waardoor dit ook nog eens makkelijker is.

Het bevestigen via sms blijft wel bestaan bij de eerste aanmelding en bij het in gebruik nemen van een nieuw telefoonnummer.

Inhoud

Wat zijn de alternatieven voor het inloggen via sms?

Wat zijn de alternatieven voor het inloggen via sms?

  • Inloggen via AFAS Pocket
  • Inloggen via single sign-on
  • Inloggen via sms via Messagebird
    Hiervoor sluit je een abonnement af bij Messagbird. Dit is voor eigen rekening en risico. Rond Profit 19 komt hier meer informatie over. Hierbij wordt het ook mogelijk om in te loggen via een vaste lijn.
  • Inloggen via andere authenticator app (twee-factorauthenticatie)
    Het wordt mogelijk gemaakt om twee-factorauthenticatie via een app van een andere partij te gaan gebruiken, zoals Duo, Microsoft of Google.
  • Je kunt ook Inloggen via een collega maar we adviseren dit niet als structurele oplossing.

    Let op:

    Gebruikers die bij meerdere organisaties kunnen inloggen, moeten inloggen via AFAS Pocket. Het is hierbij niet mogelijk om in te loggen via een eigen sms-dienst. De reden hiervoor is dat wij niet kunnen bepalen welke organisatie voor het sms'je moet betalen.

Hoe informeer ik mijn gebruikers over te stappen naar AFAS Pocket?

1. Controleer welke gebruikers nog gebruik maken van sms

Via Profit Windows is een analyse beschikbaar die een overzicht geeft van de gebruikers die nog sms gebruiken als tweede factor voor het inloggen op AFAS Online. Je draait de analyse per abonnement/ deelnemersnummer. Heb je meerdere abonnementen? Genereer de analyse voor elk abonnement om inzicht te krijgen in de gebruikers die nog inloggen via sms. Je raadpleegt de analyse via de volgende stappen:

  1. Ga naar: Algemeen / Omgeving / Beheer / Eigenschappen, tabblad AFAS Online.
  2. Dubbelklik op de instelling Analyse sms-gebruik inloggen AFAS Online.
  3. Vul in het veld Waarde het e-mailadres in dat gekoppeld is aan jouw gebruiker.
  4. Lees de toelichting en klik op OK en vervolgens op JA bij de melding.
  5. Je ontvangt de analyse over ongeveer een kwartier in je mailbox. Afhankelijk van de grootte van de analyse kan dit korter of langer duren.

In de weergave in de Autorisatie tool kun je vervolgens filteren op de gebruikerscodes uit de analyse. Deze weergave kun je eventueel exporteren naar Excel via het 'groene pijltje'.

2. Informeer de gebruikers die nog gebruik maken van sms

Via de analyse hierboven heb je inzicht in de gebruikers die nog inloggen op AFAS Online via sms. Om jou te helpen bij het informeren van deze gebruikers, hebben wij een stappenplan gemaakt waarin we stap voor stap uitleggen hoe je de inlogmethode wijzigt van sms naar AFAS Pocket. Het stappenplan is beschikbaar als:

Gebruik (een van) deze opties om je gebruikers te informeren. Kies je ervoor om een eigen sms-dienst aan te schaffen, of om single sign-on in te richten dan is het niet nodig je gebruikers te informeren.

Zo makkelijk is inloggen via AFAS Pocket

Je kunt de onderstaande video naar je medewerkers sturen met de link https://www.youtube.com/watch?v=RFn-dQFy7SA.

Wat gebeurt er als ik geen actie onderneem?

Onderneem je geen actie dan is het vanaf 1 januari 2022 niet meer mogelijk om in te loggen via sms. Je logt dan (elke keer) in via een collega. Dit doe je zolang je niet een van de hierboven genoemde alternatieven gebruikt.

Direct naar

  1. Inloggen op AFAS Online
  2. Eerste keer inloggen op AFAS Online met twee-factorauthenticatie
  3. Inloggen via twee-factor-auhenticatie
  4. Telefoon vergeten bij twee-factorauthenticatie
  5. Webversie gebruiken in plaats van Citrix Receiver
  6. Eigen gegevens wijzigen / ik heb een nieuwe telefoon
  7. Inloggen via Single sign-on
  8. Aandachtspunten voor Windows-gebruikers
  9. Aandachtspunten voor Mac-gebruikers

Process

Inloggen Autorisatie

Work area

Algemeen