Checklist Rabobank API-koppeling: Waarom komen er geen bankafschriften binnen?

Als je de Rabobank API-koppeling hebt geactiveerd, maar geen bankafschriften (meer) ontvangt, loop dan deze checklist na.

Controleer eerst of de geplande taak voltooid is met fouten. Ga hiervoor naar: Algemeen / Beheer / Geplande taak. Is de taak verwerkt met fouten? Vraag de foutinformatie op via de actie: Fout informatie en los de melding op.

Let op:

Deze checklist geldt alleen voor de bankkoppeling met de Rabobank.

Controleer de bankintegratieregel

  1. Ga naar: Algemeen / Inrichting / Instellingen betalingen / Bankrekening.
  2. Dubbelklik op het bankrekeningnummer en ga naar het tabblad Bankintegratie.
  3. Selecteer Alle administraties rechts bovenin.
  4. Open de weergave Bankintegratie.

Is er geen bankintegratieregel zichtbaar? Dit kan drie dingen betekenen.

1. De actie Verzenden en ontvangen is nog niet uitgevoerd

  1. Open de hoofdomgeving als je met hoofd- en subomgevingen werkt.
  2. Ga naar Algemeen / Communicatieservice / Communicatieprofiel.
  3. Selecteer het communicatieprofiel Rabo boekhoudkoppeling (API-koppeling).
  4. Klik op de actie: Verzenden en ontvangen.

Dit is ook mogelijk met de actie Ophalen transacties via Financieel / Boeken / Bankafschrift.

2. Het bankrekeningnummer komt in meerdere administraties voor

  1. Ga naar: Algemeen / Inrichting / Instellingen betalingen / Bankrekening.
  2. Controleer of het bankrekeningnummer meerdere keren voor komt.
  3. Dubbelklik op het dubbele bankrekeningnummer en open het tabblad Bankintegratie.
  4. Selecteer Alle administraties rechts bovenin.
  5. Open de weergave Bankintegratie.

Als de bankintegratieregel aanwezig is bij het bankrekeningnummer van de verkeerde administratie, dan kan je een bestaande bankkoppeling naar een andere administratie verhuizen.

3. Het bankrekeningnummer is niet gekoppeld aan een dagboek

Als de bankintegratie in de juiste administratie aanwezig is, dan is de bankrekening vaak niet gekoppeld aan een dagboek.

  1. Open de juiste administratie. Dit is de administratie waarin de betreffende bankrekening is aangemaakt.
  2. Ga naar: Financieel / Grootboek / Dagboek.
  3. Dubbelklik op het betreffende bank dagboek en open het tabblad Algemeen.
  4. Controleer of het bankrekeningnummer is gevuld in het veld Bankrekening.
  5. Koppel eventueel het juiste bankrekeningnummer.
  6. Klik op: Opslaan en sluiten.

Daarna is het belangrijk om de Rabobank API-koppeling opnieuw te activeren. Meer informatie hierover lees je in het artikel Bankkoppeling Rabobank (API-koppeling).