Mijn ingelezen inkoopfactuur blijft op de status 'Bezig met scannen' staan, hoe kan dit?
De status 'Bezig met scannen' betekent dat de PDF-factuur nog in het scanproces zit. Als een e-factuur deze status lang houdt, kijk dan in de wachtrij financieel wat er aan de hand is.
- Ga naar: Financieel / Beheer / Wachtrij.
- Controleer de status van de wachtrijtaak Facturen versturen naar de Scanbox.
- Heeft de wachtrijtaak de status Voltooid met fouten? Selecteer de regel en klik op de actie Fout informatie om te achterhalen wat er aan de hand is.
De meest voorkomende foutmelding is 'Het profiel voor de communicatie met de DES is geblokkeerd. Deblokkeer deze om gebruik te maken van Scan&Herken.'. Deze melding krijg je als je nog geen gebruik hebt gemaakt van de Scanbox.
Je lost deze melding op door het communicatieprofiel AFAS Document Extraction Service te deblokkeren.
- Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Communicatieprofiel.
- Open het communicatieprofiel AFAS Document Extraction Service.
- Vink Geblokkeerd uit.
- Klik op: Opslaan en sluiten.
Als je een nieuwe PDF-factuur inleest, wordt de inkoopfactuur met de status Bezig met scannen opnieuw aangeboden aan de Scanbox.