Het SEPA incasso-/ betaalbestand is afgekeurd door de bank. Wat kan ik doen?

Het kan voorkomen dat de bank de incasso-/ of betaalopdracht afkeurt, omdat ze het betaalbestand niet kunnen verwerken. Als een SEPA-betaling wordt afgekeurd, kan dit verschillende oorzaken hebben.

Controleer de inrichting van de bankrekening

Controleer eerst of er geen wijzigingen zijn aangebracht in de SEPA-instellingen bij de inrichting van de bankrekening.

Zorg ervoor dat de instellingen overeenkomen met de vereisten van de bank. Niet alle banken ondersteunen de nieuwe SEPA XML versie 2019.

Storneer de opdracht

Als de inrichting niet correct was, probeer dan de afgekeurde SEPA-opdracht te storneren in Profit. Dit doe je als volgt:

  1. Ga naar: Financieel / Crediteur / Betaalopdracht.
  2. Selecteer de gewenste opdracht.
  3. Klik op de actie: Opdracht storneren.

    Bij het storneren wordt de journalisering tegengeboekt.

Maak de opdracht opnieuw aan

Na het storneren kun je de SEPA-opdracht opnieuw aanmaken.

  1. Maak een nieuwe betaalopdracht aan.
  2. Verwerk en verstuur de betaalopdracht opnieuw.