Waarom zijn de loonschalen uit de cao niet in de Profit CAO opgenomen?
Op dit moment ondersteunen de Profit CAO’s niet alle loontabellen uit cao-teksten. Dit is het resultaat van ‘vraag en aanbod’:
In bepaalde sectoren worden de loonschalen massaal en integraal gebruikt zoals de cao voorschrijft. Bijvoorbeeld in de sectoren Zorg en Onderwijs. In deze sectoren worden meer dan een miljoen medewerkers via de loonschalen verloond.
Er zijn ook Profit CAO’s waarin de loonschalen (nog) niet ondersteund worden. In een enkel geval gaat dat om bepaalde structuren die zeer ongebruikelijk zijn (bijvoorbeeld een combinatie van leeftijdtreden en minmax of een alfanumerieke indeling van treden).
Meestal gaat het om relatief kleine cao’s waar men gewend is/was om medewerkers simpelweg in te schalen op een vast salaris.
Er zijn generiek twee ‘goede’ redenen waarom AFAS bepaalde schalen niet ondersteunt:
- Als werkgevers het loongebouw op een afwijkende/eigen manier invullen.
In sommige sectoren zijn er bijvoorbeeld 10 schalen met elke 8 treden. Maar een werkgever besluit dan om nog 2 of 3 extra schalen voor hoger personeel toe te voegen, en/of eigen uitlooptreden voor medewerkers die aan het einde van hun schaal zitten. In zo’n geval is het veel handiger om een volledig eigen loongebouw te hanteren. Als je het loongebouw één keer hebt geïmporteerd vanuit Excel, dan kun je jaarlijks snel een nieuwe import doen. Profit bevat dan al de structuur. Als je de loonschalen exporteert naar Excel en deze vervolgens bewerkt, dan importeer je deze weer met een standaard importdefinitie. Profit werkt alles dan automatisch weer bij.
- Als de loonschalen niet tijdig, openbaar en ondubbelzinnig worden uitgeleverd.
Dit is in sommige sectoren lastig. In een onderhandelaarsakkoord wordt bijvoorbeeld op 5 augustus afgestemd dat de loonschalen per 1 september met 3% stijgen. Vervolgens blijf het 2 maanden lang stil en vaag. Is het akkoord bekrachtigd of niet? En zijn de tabellen openbaar beschikbaar?
AFAS heeft slechte ervaringen met het zelf verhogen van de loonschalen. In de praktijk leidt dat vrijwel altijd tot afrondingsverschillen, omdat sectoren vaak eigen Excel-berekeningen hebben met historisch onafgeronde bedragen. Of de afronding is niet consistent, die rekenkundig kan zijn (0,1 of 2 decimalen) of juist op hele euro’s naar boven of naar beneden. AFAS loopt het risico loonschalen uit te leveren die afwijken van de op een (veel) later moment gepubliceerde tekst.
Een vergelijkbare situatie geldt voor uurlonen. Dit wordt niet altijd gepubliceerd. Soms wordt de uurloonberekening in de cao zeer duidelijk gedefinieerd, soms is het dubbelzinnig. Bijvoorbeeld: De cao spreek van een werkweek van 37 uur en een gemiddelde arbeidsduur van 160,33 uur. Maar ook dan ligt een afrondingsverschil op de loer: functiegroep 3 trede 2 = 3027,89 euro. Als je dat deelt door 160,33 dan kom je uit op 18,89 per uur. Maar reken je onafgerond met 160,33333 uur ( =52 * 37 /12 ), dan kom je uit op 18,88 per uur.
Het verschil is slechts één cent. Maar als AFAS 18,89 hanteert en vervolgens geeft de werkgeversorganisatie toch aan dat het 18,88 moet zijn, dan moet met terugwerkende kracht één cent per uur bij een medewerker teruggehaald worden. Dat is een situatie die AFAS altijd wil voorkomen.
Ontbrekende loonschalen kun je aanvragen via de wensenlijst. Hierbij gelden de volgende voorwaarden:
- De bevestiging dat de werkgever de loonschalen volledig integraal gebruikt zoals gepubliceerd, dus zonder extra schalen en treden.
- De ‘bevestiging’ (op basis van ervaringen uit het verleden) dat deze loonschalen steeds tijdig, openbaar en ondubbelzinnig worden uitgeleverd. Als de loonschalen niet openbaar zijn, dan is het ook akkoord dat de werkgever deze verstrekt. Mits de loonschalen door de werkgeversorganisatie/cao-partijen zijn vastgesteld.
- Zijn alle benodigde tijdvakken/uurlonen gepubliceerd?
Als de cao alleen maandlonen vastlegt, dan rekent AFAS deze niet om naar weeklonen of 4-wekenlonen. Daar bestaat namelijk niet één rekenwijze voor. Men verdisconteert daarin vaak ‘de 53e week’ die eens per gemiddeld 5 jaar optreedt, maar we kennen factoren van 52,2 weken, 52,16666 weken, 52,17 weken etc.
Uurlonen (voor bijvoorbeeld oproepkrachten) levert AFAS alleen uit als deze worden gepubliceerd, óf als er een zeer duidelijke definitie van het uurloon bestaat, rekening houdend met de gebruikelijke werkweek uit de cao. Voor cao’s waarin alleen uurlonen worden gepubliceerd moet duidelijk zijn hoe het maandloon wordt vastgesteld.