E-mail komt niet aan bij eerste aanmelding of wachtwoord vergeten?
Als de e-mail bij de eerste aanmelding of bij het aanvragen van een nieuw wachtwoord niet aankomt kan dit te maken hebben met de instellingen van de mailserver, of de instellingen van de gebruiker.
Een algemene tip is om het niet-werkende e-mailadres te vervangen door een ander e-mailadres. Een beheerder kan hiervoor een test e-mailadres gebruiken waarvan zeker is dat dit werkt. Als het e-mailbericht dan wel ontvangen wordt, dan zijn de instellingen in Profit correct.
Voor zowel het inloggen op AFAS Online als het inloggen op de AFAS Klantportal geldt dat je het e-mailadres no-reply@afasonline.com moet doorlaten. Zie hiervoor onderstaande stappen.
Stap 1: Allowlist het e-mailadres no-reply@afasonline.com
Zorg ervoor dat je het e-mailadres no-reply@afasonline.com op onderstaande plekken doorlaat. Je systeembeheerder kan je hierbij helpen.
- De mailbox van de gebruiker.
- De ontvangende mailserver en/of spamfilter van de organisatie.
- Houd jullie spamfilter inkomende mails tegen op basis van IP-adres? Plaats de IP-reeks 185.46.182.0/24 op de allowlist, zodat de e-mails wel binnen komen.
- Er kan vertraging zitten op de ontvangende mailserver, waardoor de e-mail niet direct aankomt.
Stap 2: Inloggen AFAS Klantportal
Ontvang je na het doorlaten van het e-mailadres no-reply@afasonline.com (zie hierboven) nog steeds geen e-mail? Check bij de beheerders van de Klantportal binnen je eigen organisatie of je contactpersoon bent. Je kan alleen inloggen op de AFAS Klantportal als je contactpersoon bent. Meer informatie hierover vind je op deze pagina.
Stap 2: Inloggen AFAS Online
Ontvang je na het doorlaten van het e-mailadres no-reply@afasonline.com (zie hierboven) nog steeds geen e-mail? Controleer dan de instellingen van de gebruiker via de volgende stappen.
Controleer de instellingen in de eigenschappen van de gebruiker
- Ga naar: Algemeen / Beheer / Autorisatie tool en open de eigenschappen van de betreffende gebruiker.
- De gebruiker mag niet geblokkeerd zijn, dus het veld Geblokkeerd moet uitgevinkt zijn.
- Heeft de gebruiker rechten op Profit of InSite? Zonder deze rechten kan de gebruiker niet inloggen op afasonline.nl.
- De gebruiker is een systeemgebruiker. Een systeemgebruiker heeft nooit toegang tot InSite. Zet de gebruiker om naar een gewone gebruiker.
- De gebruiker probeert in te loggen met een e-mailadres dat niet bekend is in de omgeving. Tijdens het inloggen op AFAS Online geven wij niet aan of een e-mailadres wel of niet bestaat. Dit doen we in verband met veiligheid. Je controleert of de gebruiker inlogt met het juiste e-mailadres in de eigenschappen van de gebruiker in de Autorisatie tool (zie afbeelding). Het e-mailadres dat hier staat ingevuld, is het e-mailadres waarmee de gebruiker moet inloggen. Heb je geen rechten op de Autorisatie tool? Vraag je applicatiebeheerder de controle uit te voeren.