Waarom wordt de vakantietoeslag niet uitbetaald?

Dit kan meerdere oorzaken hebben:

  1. De medewerker is oproepkracht of uurloner en heeft niet gewerkt in de periode waarin je de vakantietoeslag uitbetaalt.
  2. De medewerker is uit dienst gegaan en de instellingen voor de uitbetaling staan niet goed.
  3. De medewerker is gewisseld van werkgever en de opgebouwde grondslag voor de vakantietoeslag is niet opgeboekt bij de nieuwe werkgever.

Oproepkracht of uurloner

De vakantietoeslag wordt alleen uitbetaald als er gewerkte uren en dagen zijn geboekt voor de medewerker. Heeft de medewerker daadwerkelijk niet gewerkt, maar wil je toch vakantietoeslag uitbetalen? Zorg er dan voor dat uurloners zonder gewerkte uren ook worden verwerkt. Volg hiervoor onderstaande stappen:

  1. Ga naar HRM / Payroll / Salarisverwerkingscockpit.
  2. Selecteer de perioderegel.
  3. Klik op: Meer acties / Salarisverwerkingsplan.
  4. Vink Uurloners zonder gewerkte uren verwerken aan. Is het veld grijs? Verwijder dan eerst de verwerking van de perioderegel door deze te selecteren en te kiezen voor de actie Verwijderen verwerking.
  5. Klik op: Opslaan en sluiten.

Als je nu de periode verwerkt, worden ook de uurloners of oproepkrachten die niet hebben gewerkt meegenomen.

Uit dienst

Als de vakantietoeslag niet wordt uitbetaald in de periode dat de medewerker uit dienst treedt, controleer dan de punten uit het artikel Geen vakantietoeslag bij uitdiensttreding.

Gewisseld van werkgever

Als een medewerker is gewisseld van werkgever, wil je meestal de vakantietoeslag volledig bij de nieuwe werkgever uitbetalen. Het deel dat is gereserveerd bij de oude werkgever moet dan worden overgeheveld naar de nieuwe werkgever. Hoe je dat doet, lees je in het artikel Grondslag vakantietoeslag vorig jaar boeken. Als dat nog niet is gedaan, wordt het deel vakantietoeslag dat is gereserveerd bij de oude werkgever niet uitbetaald.