Klantacceptatie
In de workflow Klantacceptatie wordt aangegeven welke diensten de prospect graag wil gaan gebruiken van je en wordt gecontroleerd of de klant als klant geaccepteerd kan worden.
De klantacceptatie is onderdeel van de Wet toezicht accountantsorganisaties (WTA).
Schema van de workflow
Op basis van onze ervaring adviseren wij onderstaand workflowschema.
Inrichting
Er worden vijf statussen gebruikt binnen deze workflow. In behandeling, Akkoord, Niet akkoord, Afgewezen en Afgehandeld. Er worden geen kenmerken gebruikt. Zodra de workflow is gestart krijgt deze de status in behandeling.
Bij de meegeleverde workflow wordt gebruik gemaakt van vrije inrichting op de functie van de verkooprelatie. Bij de verkooprelatie beschik je over het vrije tabblad Dienstverlening. Op dit tabblad zijn de volgende soorten Dienstverlening die de accountant kan uitvoeren als vrij veld toegevoegd:
- Verwerken administratie: een combobox met meerdere mogelijkheden. In de vrije tabel Aangifteperioden zijn de waarden Geen/n.v.t, 4 weken, Maand, Kwartaal en Jaar toegevoegd.
- Btw aangifte: een combobox met meerdere mogelijkheden. In de vrije tabel Aangifteperioden zijn de waarden Geen/n.v.t, 4 weken, Maand, Kwartaal en Jaar toegevoegd.
- Loonverwerking: een combobox met meerdere mogelijkheden. In de vrije tabel Aangifteperioden zijn de waarden Geen/n.v.t, 4 weken, Maand, Kwartaal en Jaar toegevoegd.
- Loonaangifte: een Checkbox (Ja/Nee)
- Maand planning jaarrekening: een combobox met meerdere mogelijkheden. In de vrije tabel Acc Jaarrekening geplande periode zijn de waarden van alle maanden, Geen jaarrekening/n.v.t en Over het jaar heen toegevoegd.
- IB aangifte: een combobox met meerdere mogelijkheden. In de vrije tabel Opstellen IB / Vpb aangiften zijn de waarden Nee, Ja, zelf cijfers opstellen en Ja, cijfers worden aangeleverd toegevoegd.
- Vpb aangifte: een combobox met meerdere mogelijkheden. In de vrije tabel Opstellen IB / Vpb aangiften zijn de waarden Nee, Ja, zelf cijfers opstellen en Ja, cijfers worden aangeleverd toegevoegd.
Aan de flow is de statustabel WorkFlowStatussen gekoppeld en wordt de workflowmanager van de omgeving gebruikt.
Aan het type dossieritem is het kenmerk vertrouwelijk gekoppeld, zodat niet iedereen de gegevens kan zien.
Condities
Er worden geen taken conditioneel afgehandeld.
Speciale acties
Er is geen speciale actie.
Waarom welke stappen?
Je start de workflow handmatig en komt dan terecht in de taak Dienstverlening bepalen. De Relatiebeheerder vult in van welke typen Dienstverlening de klant gebruik wil maken. Nadat de Relatiebeheerder heeft aangegeven dat de Dienstverlening compleet is start de workflow WWFT.
Als de workflow van de WWFT verklaring is afgerond staat er weer een taak bij de Relatiebeheerder voor het Controleren van de identiteit van de klant. Afhankelijk van het risico van de klant komt er een vervolgtaak bij de Relatiebeheerder (laag risico) of ene taak bij de Compliance officer (gemiddeld of hoog risico). Na akkoord wordt de propect omgezet naar een debiteur.
Wordt de workflow gestart vanuit een signaal?
De workflow wordt niet gestart vanuit een signaal.
Kenmerkcombinaties:
In het type dossieritem wordt gebruik gemaakt van de volgende kenmerkcombinaties:
Kenmerkcombinatie |
Workflow |
Betreft |
Inzake |
Klantacceptatie |
Klantacceptatie |
- |
- |
Opvragen gegevens |
Klantacceptatie |
Opvragen gegevens |
Jaar |
Ontvangen loonmutaties (periodieke verwerk.) |
|
Ontvangen loonmutaties (periodieke verwerk.) |
Jaar |
Correspondentie met klant |
|
Correspondentie met klant |
Jaar |
Correspondentie met fiscus |
|
Correspondentie met fiscus |
Jaar |
Correspondentie met UWV |
|
Correspondentie met UWV |
Jaar |
Correspondentie met overige instellingen |
|
Correspondentie met overige instellingen |
Jaar |
Interne documenten |
|
Interne documenten |
Jaar |
Salarisadministratie |
|
Salarisadministratie |
Jaar |
De Kenmerkcombinaties waarbij je een Jaar opgeeft maak je voor elk jaar aan.
Direct naar Workflow inrichten in vogelvlucht |