Verkoopfacturen verwijderen
Je kunt nog niet gejournaliseerde facturen verwijderen als ze nog niet afgedrukt/gemaild zijn en/of in een dossier geplaatst.
Let op:
Het verwijderen van facturen is alleen beschikbaar voor verkoopfacturen. Je kunt geen abonnements- en cursusfacturen verwijderen.
Als je een verkoopfactuur verwijdert, dan blokkeert Profit het factuurnummer, zodat je deze niet opnieuw kunt gebruiken. De Belastingdienst eist echter dat factuurnummers doorlopend zijn. Als de factuurnummering hier niet aan voldoet, is het mogelijk dat je geen recht hebt op btw-aftrek. Alleen gaten in de factuurnummering die verklaarbaar zijn, zijn toegestaan. Om deze reden logt Profit de verwijderde facturen.
De verwijderde facturen raadpleeg je via het rapport Verwijderde en geannuleerde facturen (Profit).
Je kunt een factuur alleen verwijderen, als de factuur nog niet afgehandeld (gejournaliseerd) is.
Verwijder een niet-gejournaliseerde, niet-verstrekte verkoopfactuur:
- Ga naar: Ordermanagement / Verkoopproces / Factuur.
- Selecteer de actieve, nog niet verstrekte verkoopfactuur die je wilt verwijderen.
Je kunt in de weergave geen gebruik maken van multiselect.
- Klik op: Acties / Verwijderen.
- Klik op Ja bij de melding.
De pakbon krijgt weer de status Actief en is niet meer gelinkt aan een factuurnummer.
Let op:
Als je Centrale facturering (Bakkerijen-licentie) hebt, zet Profit de status van de pakbon terug naar 6 en verwijdert ook de bijbehorende inkoopfactuur.