Gebruikersaccount resetten bij twee-factorauthenticatie OutSite
Bij twee-factorauthenticatie gebruikt de gebruiker gebruikersnaam/wachtwoord + een authenticator-app om in te loggen. Als de tweede stap via de authenticator-app niet lukt, kan de gebruiker je vragen zijn account te resetten. Hierdoor vervalt het inloggen via twee-factorauthenticatie en kan de gebruiker inloggen met gebruikersnaam/wachtwoord.
Let op:
Als een gebruiker je vraagt om zijn account te resetten, controleer dan eerst de identiteit van de gebruiker en voer pas daarna de onderstaande stappen uit. Hieronder enkele adviezen.
Reset een account alleen na telefonisch contact met een gebruiker, niet op basis van e-mail. De e-mail van de gebruiker kan immers gehackt zijn. Controleer of het nummer waarmee de gebruiker belt bekend is in Profit (bij de persoon die aan de gebruiker gekoppeld is).
Stel controlevragen om zeker te weten dat je de gebruiker aan de lijn hebt. Bijvoorbeeld: wat was het bedrag van de laatste factuur, wie is je adviseur in onze organisatie, wanneer heb je voor het laatst contact gehad met ons en waarover?
De vervolgstappen voor de gebruiker zijn afhankelijk van de inlogmethode:
- Twee-factorauthenticatie is verplicht
Na het inloggen met gebruikersnaam/wachtwoord moet de gebruiker twee-factorauthenticatie opnieuw instellen met de authenticator-app. Pas daarna kan de gebruiker toegang krijgen tot OutSite.
- Twee-factorauthenticatie is niet verplicht (optioneel)
De gebruiker kan inloggen met gebruikersnaam/wachtwoord. De gebruiker bepaalt zelf of hij twee-factorauthenticatie opnieuw wil gaan gebruiken.
Er zijn drie methoden om de account te resetten, namelijk via de eigenschappen van de persoon en via de eigenschappen van de gebruiker. De eerste methode heeft de voorkeur, omdat hiervoor geen rechten op de autorisatie tool nodig zijn.
Methode 1: Account resetten via eigenschappen persoon:
De gebruiker die de onderstaande stappen uitvoert, moet correct geautoriseerd zijn.
- Ga naar: CRM / Organisatie/persoon / Organisatie/persoon.
- Open de eigenschappen van een persoon, tabblad Portal toegang.
- Wis de gekoppelde account voor twee-factorapplicatie.
Hierdoor wordt de twee-factorapplicatie die gekoppeld is aan de gebruiker, direct verwijderd.
- Klik op: Opslaan en sluiten.
Methode 2: Account resetten via eigenschappen gebruiker:
- Ga naar: Algemeen / Beheer / Autorisatie tool.
- Ga naar tabblad: Onderhoud gebruikers.
- Open de eigenschappen van de gebruiker, tabblad OutSite.
- Wis het gekoppelde account voor twee-factorapplicatie.
- Klik op: Opslaan en sluiten.
Je moet op OK klikken om de twee-factorapplicatie te verwijderen.
Methode 3: Account resetten via OutSite
Een beheerder kan de twee-factorauthenticatie van een contactpersoon via OutSite. Hierna kan de contactpersoon zich opnieuw aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord. Vervolgens kan/moet twee-factorauthenticatie opnieuw geactiveerd worden.
Dit betekent dat je als 'eigenaar' van een omgeving het wissen van twee-factorauthenticatie kunt 'uitbesteden' aan je klanten. Als de contactpersonen kunnen van een klant inloggen op OutSite, dan kan de beheerder van de klant inloggen op OutSite en twee-factorauthenticatie wissen bij de andere contactpersonen. Beheerders kunnen ook bij elkaar de twee-factorauthenticatie wissen.
Direct naar
|