Inrichten communicatieprofiel E-facturen via e-mail (MUBL)

Je kunt facturen verzenden en ontvangen via UBL. Hiervoor moet je onder andere een communicatieprofiel instellen.

Let op:

Google heeft op 30 september 2024 de ondersteuning van het versturen van uitgaande e-mail via Gmail op basis van gebruikersnaam + wachtwoord beëindigd. Ook het inlezen van e-facturen via deze methode wordt dan ingetrokken.

Tot 30 september kun je Gmail op basis van gebruikersnaam + wachtwoord blijven gebruiken. Het is aan te raden om ruim voor die datum over te stappen op een andere methode, zoals een Google app-wachtwoord of van een Google service account key.

Aandachtspunten:

  • Je moet het communicatieprofiel voor UBL inrichten in elke omgeving waarin je deze functionaliteit gaat gebruiken. Je kunt dit communicatieprofiel niet per administratie inrichten.
  • Bij de communicatieservice gebruik je normaal gesproken een opzet van hoofd- en subomgevingen, waarbij je het communicatieprofiel alleen inricht voor de hoofdomgeving. Dit geldt echter niet voor UBL, voor deze functionaliteit wordt de opzet van hoofd- en subomgevingen niet toegepast.
  • Voor UBL moet je voor elke omgeving waarin je e-facturen inleest, een uniek e-mailadres gebruiken.

    Voorbeeld:

    Bijvoorbeeld, je hebt meerdere bedrijven die het domein www.enyoi.nl gebruiken: EnYoi Rotterdam en EnYoi Amsterdam. Gebruik de volgende e-mailadressen:

    Omgeving EnYoi Rotterdam: accountingrotterdam@enyoi.nl

    Omgeving EnYoi Amsterdam: accountingamsterdam@enyoi.nl

  • Na het inlezen van de e-facturen worden de e-mails verwijderd door het communicatieprofiel. koppel daarom niet een normale inbox maar gebruik bijvoorbeeld POP3-mailbox zoals profitpurchase@mydomain.nl. Stuur de in te lezen e-mails naar dat e-mailadres door.

    Automatisch verwijderen berichten bij Gmail

  • Je leest de facturen in vanuit een specifieke map in je mailbox, bijvoorbeld Postvak In. De facturen moeten in deze map staan, het gebruik van submappen wordt niet ondersteund.

Communicatieprofiel voor e-facturen instellen:

  1. Open de juiste omgeving.
  2. Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Communicatieprofiel.
  3. Open het communicatieprofiel E-facturen verwerken via de e-mail.
  4. Vink Geblokkeerd uit.
  5. Ga naar het tabblad: Instellingen.
  6. Na de keuze voor het type mailserver kun je de bijbehorende velden invullen.

    Gebruik één van deze methoden:

    Methode 1: Inrichting Exchange Entra ID (voorheen Azure AD)

    Methode 2: Inrichting pop e-mail box

    Methode 3: Inrichting Gmail via Google service account key

Berichten verzenden en ontvangen via de communicatieservice:

Meer informatie over het verzenden en ontvangen van berichten, vind je hier.

Direct naar

  1. Communicatieservice inrichten
  2. Autorisatie
  3. Communicatieomgeving instellen
  4. Digipoort inrichten
  5. Externe portal voor IB- Vpb-aangiften
  6. Communicatieprofiel Syntrus Achmea inrichten
  7. Communicatieprofiel BeFrank inrichten
  8. Communicatieprofiel Pensioenaangifte inrichten
  9. Communicatieprofiel APG inrichten
  10. Communicatieprofiel Arbo Unie inrichten
  11. Communicatieprofiel ArboNed inrichten
  12. Communicatieprofiel Zorg van de Zaak inrichten
  13. Communicatieprofiel AZL inrichten
  14. Communicatieprofielen TKP Beveiliging, Detailhandel en Zoetwaren inrichten
  15. Communicatieprofiel UBL inrichten
  16. Communicatieprofiel eVerbinding inrichten
  17. Communicatieprofiel Communicatie met accountant inrichten
  18. Communicatieprofiel Twinfield inrichten
  19. Communicatie met Vervangingsfonds / Participatiefonds inrichten
  20. Communicatieprofiel Sociaal Secretariaat inrichten
  21. Berichten verzenden en ontvangen via de communicatieservice