Trek de lopende machtigingen van het oude certificaat in.Je kunt voor cliënten de actieve machtigingen intrekken. Je kunt de machtigingen ook collectief intrekken voor meerdere cliënten.
Na het beoordelen van een machtiging kun je deze niet direct intrekken. Pas na het aanmaken van een elektronisch bericht en het verzenden van het elektronisch bericht (communicatieservice / Verzenden en ontvangen) kun je de machtigingsaanvraag intrekken.
Als een machtiging ingetrokken wordt krijgt deze de procesactie 200: Intrekken – Bericht gereed om aan te maken. Als het aanmaken van het elektronische bericht fout gaat krijgt de machtiging de procesactie 201: Intrekken – Fout bij aanmaken bericht. Deze procesactie probeert Profit automatisch te herstellen door het bericht opnieuw aan te maken met de eerstvolgende keer Aanmaken elektronisch bericht.
Het kan gebeuren dat een cliënt overstapt naar een andere intermediair en dit niet aan jou, de vorige intermediair, meldt. Als de cliënt wel alle lopende machtigingen bij de Belastingdienst/Logius intrekt, staan op een gegeven moment alle machtigingen van deze cliënt in Profit op Ingetrokken, terwijl het datumveld Datum intrekking leeg is. Je kunt hiervoor een signaal instellen.
Als je Datum intrekking gevuld wilt hebben, omdat de cliënt bijvoorbeeld alle machtigingen heeft ingetrokken, moet je alsnog kiezen voor Machtigingen intrekken. De ingetrokken machtigingen worden niet nog een keer ingetrokken.
Toestand Reeds ingetrokken of Verlopen
Is de toestand van een machtiging Reeds ingetrokken of Verlopen? Dan kun je de machtiging niet meer per cliënt intrekken. Je kunt de machtiging nog wel intrekken via Collectief wijzigen. Bij Collectief wijzigen selecteer je alleen de cliënt van wie je de machtiging wilt intrekken. Daarna wordt Datum intrekking gevuld.
Verzend de nieuwe machtigingen.Je verstuurt de aanvragen naar de Belastingdienst / Logius.
De cliënten krijgen voor iedere machtiging een brief waarin expliciet om toestemming per jaar en per soort gevraagd wordt. Cliënten hoeven alleen actie te ondernemen als ze niet willen dat de intermediair de SBA’s ontvangt.
Let op:
Omdat het verzenden van machtigingen gebruik maakt van het bestaande proces Verzenden en ontvangen zal dit proces langer bezig zijn met het verwerken van de machtigingen. Hierdoor kunnen aangiften later verstuurd gaan worden dan verwacht.
Wij raden je aan om de machtigingen op een rustig moment of gefaseerd, per becon of per cliëntengroep, te verzenden.
Machtigingen verzenden:
Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen.
De machtigingen worden nu verzonden. Na het succesvol versturen van een aanvraag van een machtiging volgt een wachtperiode van 26 dagen. In deze periode heeft de machtiging de toestand ‘In behandeling’ en kan de aanvraag goedgekeurd of afgekeurd worden.
Als het verzenden van het bericht goed gaat krijgt de machtiging, afhankelijk van het proces, de procesactie Bericht verzonden. Dit houdt in dat het bericht succesvol is verstuurd. Vervolgens controleert de communicatieservice wat de interne status van de machtiging is bij Digipoort. Pas als de status van het bericht bij Digipoort Opvoeren machtigingsclaim gelukt of Toevoegen abonnement gelukt heeft gekregen zal de procesactie Proces succesvol voltooid worden.
Voorbeeld: Samenvoegen van kantoren
Kantoor A is een zelfstandig regiokantoor en wordt overgenomen door het grote landelijke kantoor B.
Beide kantoren werken met Profit en hebben actieve machtigingen geregistreerd bij de Belastingdienst.
Omdat de cliënten van kantoor A overgezet/samengevoegd gaan worden in de omgeving van kantoor B, moeten de machtigingen van de cliënten in omgeving A eerst ingetrokken worden en vervolgens weer aangevraagd worden in omgeving B.
Nadeel: de cliënt ontvangt per machtiging een brief van het aanvragen van de machtiging door kantoor B.
Voorbeeld: Twee losse omgevingen
Kantoor A is een zelfstandig regiokantoor en wordt overgenomen door het grote landelijke kantoor B.
Beide kantoren werken met Profit en hebben actieve machtigingen geregistreerd bij de Belastingdienst.
Er wordt voor gekozen om beide omgevingen te behouden. Beide omgevingen moeten dan een eigen communicatieomgeving hebben. Nu blijven de bestaande machtigingen gehandhaafd en worden de SBA’s in de juiste omgeving ontvangen.
Nadeel: per communicatieomgeving moet er een geldig PKI-certificaat geldig zijn en moeten te zijner tijd de certificaten worden verlengd. Als de organisatie van kantoor A niet meer bestaat, kan dit eventueel problemen geven (bijvoorbeeld omdat het KvK-nummer is opgeheven) en ander nadeel is dat twee keer de kosten van certificaten betaald moet worden.