Stappenplan fiscale aangifte IB
De stappen die je doorloopt voor de fiscale aangifte zijn hieronder kort beschreven. Het proces loopt van het toevoegen van een cliënt tot het versturen van het elektronisch bericht. Sommige stappen doe je elk jaar, andere, zoals het toevoegen van de cliënt IB zelf, eenmalig.
Stappenplan fiscale aangifte IB
- Maak een cliënt IB aan. Klik hier voor de beschrijving.
- Voeg een jaar toe op het tabblad Fiscaal jaar bij de cliënt.
Op dit tabblad geef je ook de Biljetsoort en Inspectie aan.
Nadat je dit scherm hebt ingevuld kun je op het volgende scherm de burgerlijke staat etc. invullen.
Als de cliënt kinderen heeft voeg je deze toe op het tabblad Kinderen.
- Ga naar het tabblad: Voortgang en vul de diverse velden in.
- Werk de aangifte IB uit.
Na het invullen van de eigenschappen kun je de aangifte uitwerken via de InSite.
- Als je de aangifte volledig hebt uitgewerkt, kies je voor Controleren aangifte.
In het verificatiescherm zie je of er velden zijn die je nog moet invullen of aanpassen.
- Zet de aangifte klaar.
Nadat je de aangifte volledig hebt ingevuld kun je de aangifte verzenden. Open in de eigenschappen van de cliënt het tabblad Voortgang en vraag de eigenschappen op. Open nu het tabblad Aangifte en vink Toestemming om aangifte elektronisch te verzenden aan.
- Start de actie Klaarzetten op het tabblad Aangifte.
- Maak een elektronisch bericht aan via Fiscaal / Algemeen / Aanmaken elektronisch bericht. De status van het bericht wijzigt naar "Aangifte klaargezet voor verzending". Het bericht komt nu in het Postvak UIT van de Communicatieservice.
- Verzenden en ontvangen van aangiften.
Nadat je het elektronisch bericht hebt aangemaakt kun je de aangiften versturen via Algemeen / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen. Berichten die klaarstaan en aangemaakt zijn, worden nu verzonden.
Let op:
Het is niet mogelijk om fiscale aangiften via een andere omgeving te versturen dan de omgeving waarin de uitwisseling met de Belastingdienst is ingesteld.
Direct naar |