Fout bij aanmaken (Het XBRL bericht bevat fouten)

Je krijgt deze melding/status bij het versturen van een aangifte.

Oorzaak

Je krijgt deze melding als een aangifte is afgekeurd.

Oplossing

Je vindt de reden van afkeuring in de weergave Afgekeurde berichten IB. Als het daar niet wordt getoond, dan kan je de reden van afkeuring vinden via InSite met de actie Raadplegen verzendbericht. Ook kan je de reden van afkeuring terugvinden in de Communicatieservice. Dezelfde stappen gelden ook voor aangifte Vpb.

Let op!

Je zoekt eerst de foutmelding (reden van afkeuring) op met onderstaande stappen. Daarna geef je de aangifte vrij en los je de fout op. Vervolgens verstuur je de aangifte opnieuw. Zo zorg je ervoor dat de wijzigingen in de aangifte daadwerkelijk worden doorgevoerd in het XBRL-bericht dat naar de Belastingdienst wordt verstuurd. Als je deze procedure niet volgt, dan is het mogelijk dat de Belastingdienst de aangifte opnieuw afkeurt.

Reden afgekeurde aangifte opzoeken in weergave Afgekeurde berichten

  1. Ga naar: Fiscaal / Inkomstenbelasting / Cliënt IB.
  2. Open de weergave: Afgekeurde berichten IB.
  3. Selecteer de afgekeurde aangifte.
  4. Klik op: het icoon voor de foutmelding.

Je opent nu de volledige foutmelding. Je scrolt door de melding totdat je een verwijzing ziet naar het veld waarop de aangifte wordt afgekeurd. Bijvoorbeeld: General message: Ongeldige waarde voor het veld "Postcode" XX of strFieldDescription..: Huisnummer.

Reden afgekeurde aangifte raadplegen via InSite met actie Raadplegen verzendbericht

Als een afgekeurde aangifte niet in de weergave Afgekeurde berichten IB/Vpb wordt getoond, dan kun je de reden van afkeuring controleren via de volgende stappen:

  1. Open InSite.
  2. Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.
  3. Klik op: Fiscaal.
  4. Klik op: Cliënt IB.
  5. Open de cockpit van de cliënt IB waarvan de aangifte is afgekeurd.
  6. Selecteer het juiste fiscale jaar.

    Aangiften die je al hebt uitgewerkt vind je terug in de weergave Aangiften in de cockpit van de cliënt IB. Je kunt vanuit deze weergave een bestaande aangifte controleren.

  7. Selecteer in de weergave Aangiften de juiste aangifteregel. Klik vervolgens op de actie Raadplegen verzendbericht. Klik hier voor meer informatie over het controleren van de aangifte IB.
  8. Je ziet nu de specificatie van de gevonden fout. Je scrolt door de melding totdat je een verwijzing ziet naar het veld waarop de aangifte wordt afgekeurd. Bijvoorbeeld: Het veld Naam onderneming is verplicht.

Reden van afkeuring terugvinden in de Communicatieservice

Je kunt de reden van afkeuring ook terugvinden in de Communicatieservice.

  1. Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Communicatiebericht.
  2. Open de regel met het bericht.
  3. Ga naar het tabblad: Bijlage.
  4. Selecteer de regel die is afgekeurd.
  5. Klik op: Opslaan bijlage.
  6. Open de bijlage, de foutmelding wordt getoond achter <foutbeschrijving>.

Kan je met onderstaande stappen de reden voor afkeuring alsnog niet achterhalen?

Stuur een incident in met de volledige foutmelding (en) die je hebt gevonden via bovenstaande stappen. Koppel ook een diagnose aangifte aan het incident. Zo kan Support je het snelst helpen!