Incasso-opdracht storneren
Incasso's kunnen om verschillende redenen soms niet worden verwerkt, in dat geval worden deze gestorneerd. Dit onderwerp beschrijft verschillende scenario's van storneren en hoe je hier mee om kunt gaan.
Zelf onjuiste, maar nog niet geüploade incasso-opdracht storneren
Wanneer je er achter komt dat een zojuist gemaakte incasso-opdracht niet correct is, bijvoorbeeld omdat je een incasso onterecht hebt toegevoegd of bent vergeten, dan kan je deze opdracht zelf storneren zo lang je deze nog niet hebt geüpload bij je bank.
- Ga met de zoekhulp (Ctrl+Spatie) naar Incasso-opdrachten.
- Open de gewenste Incasso-opdracht.
- Klik op de actie Storneren.
SB zet de status van Onderweg naar Gestorneerd en plaatst de incasso's terug in de planning.
Je kunt deze teruggezette incasso's terugvinden bij Incasseren in de opdracht die je had geïncasseerd (bijvoorbeeld Ad-hoc).
Bericht wordt niet geaccepteerd door je bank
Soms mislukt het uploaden van een incasso-opdracht, omdat iets niet in orde is met de inhoud ervan. Dit speelt bijvoorbeeld wanneer je Incassant Id niet klopt of een ander gegeven van je onderneming.
Je bank geeft jou een bericht wanneer het uploaden is mislukt en de incasso-opdracht niet kan worden verwerkt.
Pas in dat geval de gegevens aan en volg daarna de stappen hierboven om de incasso-opdracht te storneren en opnieuw te incasseren.
Bank kan sommige bedragen niet incasseren bij een debiteur
Wanneer een bank de incasso-opdracht verwerkt, stort zij eerst het geïncasseerde bedrag op jouw bankrekening. Dit gebeurt met één bijschrijving van het totaalbedrag. In de omschrijving van deze bankmutatie is de code van de incasso-opdracht verwerkt.
Vervolgens probeert een bank de bedragen bij de debiteuren af te schrijven. Wanneer dit bij bepaalde debiteuren niet lukt, bijvoorbeeld vanwege een foutief rekeningnummer of onvoldoende saldo, dan schrijft je bank deze bedragen weer af van jouw bankrekening en geeft de reden van deze storneringen door met een code. In de omschrijving van deze bankmutaties is de code van de individuele incasso binnen de incasso-opdracht verwerkt.
Wanneer je een bankafschrift waar een bijschrijving vanwege een incasso-opdracht in zit importeert, dan lettert SB de openstaande posten (debiteur) die in de incasso-opdracht zaten automatisch af.
Wanneer in een bankafschrift storneringen voorkomen vanwege saldotekort, dan zet SB de openstaande posten (debiteur) weer open en plant deze in op de eerstvolgende incasso-opdracht. Dit gebeurt driemaal.
Kan je bank een bedrag na drie pogingen vanwege saldotekort of een andere reden nog niet incasseren, dan blokkeert SB deze incasso. Je kunt deze geblokkeerde incasso's zien in de visualisatie Storneringen op de startpagina.
- Ga met de zoekhulp (Ctrl+Spatie) naar Storneringen.
- Bekijk per stornering de reden en de actie.
- Voer de vermelde actie uit om het probleem te verhelpen. Dit kan per stornering verschillen.
- Klik op de Stornering en geef deze vrij.
SB plant de bijbehorende Openstaande post (debiteur) in op de eerstvolgende Incasso-opdracht.
Geïncasseerd bedrag wordt gestorneerd door een debiteur
Een debiteur kan een door de bank geïncasseerd bedrag zelf bij zijn of haar bank storneren, bijvoorbeeld omdat het vermoeden bestaat dat er iets niet klopt.
Een stornering door de debiteur verschijnt ook als storno op een bankafschrift. In deze mutatie staat Gestorneerd door begunstigde als reden van storneren.
Handel deze storneringen af zoals hierboven beschreven.
Let op
Op dit moment bestaat in SB geen relatie tussen incasseren en betalingsherinneringen. Gebruik daarom betalingsherinneringen het liefst niet in combinatie met incasseren.
Direct naar |