Gegevens verwijderen of blokkeren

In SB kan je veel gegevens verwijderen of blokkeren. Bijvoorbeeld klanten, offertes en verkoopfacturen.

Omdat het verwijderen of blokkeren van gegevens geen dagelijks proces is, staan deze acties onder de knop Meer.

Wanneer wel of niet verwijderen?

Bij het verwijderen gooi je iets echt weg waardoor je het niet meer kunt gebruiken en er geen historie meer is. Doe dit alleen om iets op te ruimen dat je nog niet hebt gebruikt.

  • Wanneer wel verwijderen:

Je hebt een verkeerd verkoopproduct aangemaakt en nog nooit op een factuur gebruikt.

  • Wanneer niet verwijderen:

    Je hebt een klant waar je niet meer aan gaat leveren maar al wel eerder twee verkoopfacturen voor hebt gemaakt.

Wanneer wel of niet blokkeren?

Blokkeren zorgt ervoor dat je iets (tijdelijk) niet meer kunt gebruiken waar al wel historie op aanwezig is. Zo hou je de historie inzichtelijk en maak je er in nieuwe situaties geen gebruik meer van.

Wanneer wel:

  • Je hebt een verkoopproduct dat je niet kunt leveren wegens voorraadproblemen. In dat geval blokkeer je het verkoopproduct totdat je het weer kunt leveren.
  • Je hebt een klant waar je tijdelijk niet aan wilt leveren wegens een betaalachterstand. Door deze klant te blokkeren kun je hier tijdelijk géén facturen voor aanmaken.

Gegevens verwijderen of blokkeren:

  1. Open de eigenschappen van een gegeven dat je wilt verwijderen.
  2. Klik op de Meer-knop .
  3. Klik op Verwijderen of Blokkeren.

Zie ook: