Checklist incasso-opdrachten

Mis je in de functie Incasseren een Openstaande post (debiteur)? Controleer dan de volgende zaken.

  • Heeft de klant een Incassomachtiging ondertekend?

    Zonder ondertekende incassomachtiging kunnen wij een verkoopfactuur niet incasseren.

  • Is de Vervaldatum kleiner dan of gelijk aan de datum van de geselecteerde (blauwe) incasso-opdracht?

    Klik eventueel op Toon alles om te zoeken in alle openstaande posten.

    Misschien zit de gezochte openstaande post in een andere geplande incasso-opdracht.

  • Is bij de klant van de gezochte openstaande post de instelling Automatisch inplannen op incasso-opdracht actief?

    Open de Klant van de ontbrekende verkoopfactuur, tabblad Instellingen / Verkoop en controleer dit.

  • Ontbreekt bij de klant van de gezochte openstaande post wellicht de Bankrekening?

    Open de Klant van de ontbrekende Verkoopfactuur en controleer dit. Voeg een bankrekening toe als deze ontbreekt.

  • Is bij een Verkoopfactuur wellicht de Bankrekening debiteur niet gevuld?

    Zoek de ontbrekende Verkoopfactuur op, klik op tabblad Betaling en controleer dit. Vul een bankrekening in als deze ontbreekt.

  • Is de Betaalwijze van de gezochte openstaande post wellicht Op rekening, Contant, PIN of iDEAL?

    Alleen verkoopfacturen met betaalwijze Incasso komen in een incasso-opdracht. Andere verkoopfacturen zijn immers al op een andere manier betaald.

    Open de ontbrekende Verkoopfactuur, tabblad Betaling en controleer dit. Vul betaalwijze incasso in als dit niet zo is.

  • Heb je een bankrekening met een ongeldige IBAN en/of BIC toegevoegd aan een klant of is er geen bank gekozen bij het toevoegen van een (buitenlandse) bankrekening? Dan kunnen wij verkoopfacturen van deze klant niet meenemen in het incasso-bestand.