Checklist incasso-opdrachten
Mis je in de functie Incasseren een Openstaande post (debiteur)? Controleer dan de volgende zaken.
- Heeft de klant een Incassomachtiging ondertekend?
Zonder ondertekende incassomachtiging kunnen wij een verkoopfactuur niet incasseren.
- Is de Vervaldatum kleiner dan of gelijk aan de datum van de geselecteerde (blauwe) incasso-opdracht?
Klik eventueel op Toon alles om te zoeken in alle openstaande posten.
Misschien zit de gezochte openstaande post in een andere geplande incasso-opdracht.
- Is bij de klant van de gezochte openstaande post de instelling Automatisch inplannen op incasso-opdracht actief?
Open de Klant van de ontbrekende verkoopfactuur, tabblad Instellingen / Verkoop en controleer dit.
- Ontbreekt bij de klant van de gezochte openstaande post wellicht de Bankrekening?
Open de Klant van de ontbrekende Verkoopfactuur en controleer dit. Voeg een bankrekening toe als deze ontbreekt.
- Is bij een Verkoopfactuur wellicht de Bankrekening debiteur niet gevuld?
Zoek de ontbrekende Verkoopfactuur op, klik op tabblad Betaling en controleer dit. Vul een bankrekening in als deze ontbreekt.
- Is de Betaalwijze van de gezochte openstaande post wellicht Op rekening, Contant, PIN of iDEAL?
Alleen verkoopfacturen met betaalwijze Incasso komen in een incasso-opdracht. Andere verkoopfacturen zijn immers al op een andere manier betaald.
Open de ontbrekende Verkoopfactuur, tabblad Betaling en controleer dit. Vul betaalwijze incasso in als dit niet zo is.
- Heb je een bankrekening met een ongeldige IBAN en/of BIC toegevoegd aan een klant of is er geen bank gekozen bij het toevoegen van een (buitenlandse) bankrekening? Dan kunnen wij verkoopfacturen van deze klant niet meenemen in het incasso-bestand.