Inloggegevens AFAS Online wijzigen

Via AFAS Online kan je jouw gegevens wijzigingen wanneer je een nieuwe telefoon, een nieuw telefoonnummer of nieuw e-mailadres wilt gebruiken.

Inhoud

Nieuwe telefoon

Je hebt je telefoon nodig voor zowel het inloggen op de AFAS Klantportal als het inloggen op SB. Als je zowel de AFAS Klantportal als SB gebruikt, moet je beide procedures hieronder uitvoeren.

Ik wil inloggen op SB

Via enkele stappen koppel je jouw nieuwe telefoon/telefoonnummer weer aan AFAS Pocket of een andere authenticator app en kun je weer aan de slag in SB!

  1. Log in op afasonline.nl met je e-mailadres en wachtwoord.
  2. Afhankelijk van de authenticatiemethode die je gebruikt doorloop je onderstaande stappen:

    Ik log in via AFAS Pocket

    Klik op de knop Geen melding ontvangen? en vervolgens op de optie Nieuwe telefoon. Doorloop het proces dat volgt.

    Ik log in via een andere authenticator-app

    Klik op de optie Nieuwe telefoon in het scherm waar je normaal de bevestigingscode invult. Doorloop het proces dat volgt.

Ik wil inloggen op de AFAS Klantportal

Heb je een nieuwe telefoon? Dan moet je AFAS Pocket opnieuw koppelen aan het inloggen op je nieuwe telefoon. Je koppeling is namelijk nog actief op je oude telefoon. Als je met je oude telefoon nog kan inloggen op de AFAS Klantportal kun je de koppeling zelf overzetten. Heb je geen toegang meer tot je oude telefoon, waardoor je niet meer kan inloggen? Neem dan contact op met de AFAS-beheerder in je eigen organisatie om je account te resetten.

Ben je ingelogd op de AFAS Klantportal volg dan de stappen uit dit artikel om je AFAS Pocket opnieuw te koppelen aan het inloggen.

AFAS Pocket downloaden en koppelen

Download AFAS Pocket en tik op het scherm om de QR-code te scannen. Gebruik je AFAS Pocket al? Doorloop dan de volgende stappen:

  1. Ga in AFAS Pocket naar Instellingen en kies voor Twee-factorauthenticatie, of klik in AFAS Pocket op het schildje bovenaan.
  2. Druk op + om de code te scannen en een account toe te voegen.
  3. Hoera! Je hebt AFAS Pocket nu opnieuw gekoppeld aan het inloggen.

    Let op:

    Het installeren van de app en het scannen van de QR-code is voldoende als je de app alleen gebruikt voor het inloggen met twee-factorauthenticatie.

    De optie Activeer alle functionaliteit is alleen van toepassing als je AFAS Pocket ook gebruikt voor Profit en/of InSite (verlof aanvragen, ziekmelden etc.).

Nieuwe telefoon vastleggen via de instellingen:

Als alternatief voor de bovenstaande stappen kun je een nieuwe telefoon vastleggen via de instellingen.

  1. Installeer AFAS Pocket op je nieuwe telefoon.
  2. Log op je pc in op www.afasonline.nl en ga naar Instellingen / Beveiliging.
  3. Klik op Opnieuw koppelen in het onderstaande scherm. Als je SMS-verificatie gebruikt, kies je Wijzigen naar AFAS Pocket.

  4. Open AFAS Pocket op je smartphone.
  5. Scan de QR-code. Hiermee wordt je smartphone gekoppeld aan de account.

    Als je niet kunt scannen druk je in AFAS Pocket bovenaan op het schildje en dan op Code scannen. Je kunt dit scherm ook bereiken via Instellingen / twee-factorauthenticatie.

Nieuw telefoonnummer

Je kunt zelf je telefoonnummer wijzigen. Deze wijziging geldt alleen voor AFAS Online en wordt niet doorgevoerd in SB. Om veiligheidsredenen kan de authenticatie-beheerder in jouw organisatie deze gegevens niet raadplegen of wijzigen. De authenticatie-beheerder beheert alleen het (zakelijke) e-mailadres waarmee je inlogt; dit kan je zelf niet wijzigen.

  1. Log in op www.afasonline.nl.
  2. Klik op Instellingen.
  3. Klik op Accountgegevens.
  4. Klik op Wijzigen achter Telefoonnr.

    Vul je nieuwe telefoonnummer in.

    Let op:

    Bij twee-factorauthenticatie voltooi je het inlogproces met je smartphone, door te bevestigen via AFAS Pocket of de inlogcode over te typen.

    Voor blinden en slechtzienden is het ook mogelijk om de inlogcode te laten voorlezen. Vul, wanneer je dit wilt een vast telefoonnummer in, in plaats van een mobiel telefoonnummer. Bij het inloggen word je op dit vaste nummer gebeld, waarna de code wordt voorgelezen. Het voorlezen wordt gedaan door je telecom-provider, AFAS kan niet beïnvloeden hoe dit gebeurt.

Loginnaam wijzigen

Je kunt zelf je loginnaam (die getoond wordt in het gebruikersmenu rechtsboven) wijzigen. Uit veiligheidsoverwegingen kan de authenticatie-beheerder in jouw organisatie deze gegevens niet raadplegen of wijzigen. De authenticatie-beheerder beheert alleen het (zakelijke) e-mailadres waarmee je inlogt; dit kun je zelf niet wijzigen.

De stappen zijn hetzelfde als bij het wijzigen van je telefoonnummer.