Hoe kan ik het e-mailadres van een gebruiker of de admin-gebruiker wijzigen?

E-mailadres gebruiker wijzigen

Als je het e-mailadres van een gebruiker wijzigt, heeft dit de volgende gevolgen:

  • De gebruiker logt in op AFAS Online met het gewijzigde e-mailadres.
  • De uitnodigingsmail voor AFAS Pocket komt op het nieuwe mailadres binnen.

Doorloop de volgende stappen om het mailadres van een gebruiker te wijzigen:

  1. Ga naar: Algemeen / Beheer / Autorisatie tool en zoek de gebruiker op.
  2. Open de eigenschappen van de gebruiker en wijzig het e-mailadres op het tabblad: Algemeen.

    Let op:

    Heb je een testomgeving? Controleer dan ook of de gebruiker hierin naar voren komt en wijzig het e-mailadres.

E-mailadres admin-gebruiker wijzigen

Het wijzigen van het e-mailadres van de admin-gebruiker kan op twee manieren:

  • Alle gebruikers die recht hebben op de Autorisatie tool kunnen het e-mailadres van de admin-gebruiker wijzigen via de stappen hierboven.
  • Kan er niemand in de Autorisatie tool? Dan kan je het e-mailadres van de admin-gebruiker herstellen via de AFAS Klantportal. Hierbij is het belangrijk dat je als contactpersoon geregistreerd staat én beheerdersrechten hebt. Als je geen beheerder bent van de AFAS Klantportal kun je het admin-account niet herstellen. Meer informatie hierover lees je in het artikel Beheerder AFAS Klantportal.
    1. Ga op de AFAS Klantportal naar het overzicht van je abonnementen.
    2. Selecteer het abonnement waarvoor je het e-mailadres wilt herstellen.
    3. Klik op de actie Herstel adminaccount.

    4. Zodra je op Aanmaken klikt wordt het e-mailadres/gebruiker waarmee je bent ingelogd op de AFAS Klantportal gekoppeld aan het admin-account.
      Dit moet een e-mailadres zijn dat nog niet bestaat in Profit. Ben je dus zelf wel gebruiker in Profit, maar bijvoorbeeld geblokkeerd, dan is het niet mogelijk om met je eigen e-mailadres het admin-account te herstellen. Zijn er op de AFAS Klantportal geen beheerdersaccounts met een uniek mailadres (wat dus niet bestaat binnen Profit)? Dan kun je het beste een nieuwe beheerder aan de klantportal toevoegen met een uniek mailadres. Vervolgens kun je met die beheerder inloggen en de acties uitvoeren.
    5. Je ontvangt een e-mail dat je aanvraag is ontvangen.
    6. Zodra het e-mailadres is hersteld ontvang je nogmaals een e-mail. Dit kan enige tijd duren.
    7. Log vervolgens met dit e-mailadres in op www.afasonline.nl.