Communicatieconnector en app connector inrichten voor extern bericht via Profit
Je richt de communicatieconnector en de app connector in.
Je deblokkeert de berichtsoorten die je wilt gebruiken. Deze corresponderen met de type externe berichten die de klanten via Profit gaan verzenden. Per berichtsoort koppel je de workflow die voor de afhandeling voor de berichtsoorten moet worden gebruikt.
Communicatieconnector inrichten:
- Ga naar: Algemeen / Beheer / Communicatieconnector.
- Open de eigenschappen van een berichtsoort.
- Vink Geblokkeerd uit.
- Selecteer de workflow.
- Klik op: Opslaan en sluiten.
Zie ook:
- Berichtstatussen raadplegen via de communicatieconnector
Organisatie inrichten voor externe aangiften
Gebruiker toevoegen en autoriseren
Je maakt de systeemgebruiker aan die voor de communicatie gebruikt wordt.
Voor elke klantomgeving die via communicatieprofiel Communicatie met Accountant de btw-aangifte naar de Accountancy-omgeving verstuurt, maak je een gebruikersnaam en token aan in de Accountancy-omgeving om toegang te verlenen.
Gebruiker toevoegen:
- Start Profit.
- Log in op de omgeving.
- Ga naar: Algemeen / Beheer / Autorisatie tool.
- Ga naar het tabblad: Onderhoud gebruikers.
- Klik op de actie: Nieuwe systeemgebruiker.
- Vul de gebruikersnaam bij het veld Gebruiker in.
- Vul de omschrijving in.
- Klik op: Volgende.
- Vink Profit uit.
- Klik op: Volgende.
- Je hoeft geen e-mailadres en UPN in te vullen.
- Klik op: Volgende.
- Klik op: Voltooien.
Gebruiker in gebruikersgroep plaatsen:
- Ga naar het tabblad: Onderhoud groepen.
- Selecteer een gebruikersgroep.
- Ga naar het tabblad: Gebruikers in groep.
- Voeg de zojuist aangemaakte systeemgebruiker aan de gebruikersgroep te toe.
App connector aanmaken:
Je maakt een app connector aan waarmee een externe toepassing gegevens kan uitwisselen met Profit. Gebruik voor elke externe toepassing een aparte app connector.
Deze connector gebruikt tokens voor de authenticatie. Een token is een unieke sleutel voor de combinatie van een omgeving, een device en een gebruiker.
Als je een bestaande token wilt vervangen, verwijder je de oude token van de betreffende gebruiker en maak je een nieuwe token aan.
Let op:
Het volgende geldt als een klant in Profit werkt en de btw-aangifte als bericht doorstuurt naar de Profit-omgeving van de accountant. De token moet dan in de klantomgeving worden vastgelegd. Heb je bijvoorbeeld een Small Business-klant waarvoor dit relevant is, dan moet de token worden vastgelegd in de Small Business-omgeving van de klant in het communicatieprofiel Communicatie met accountant.
In de onderstaande stappen maak je in één keer een app connector, een gebruikersgroep en een systeemgebruiker aan.
- Ga naar: Algemeen / Beheer / App connector.
- Klik op: Nieuw.
- Vul de omschrijving in.
- Vink Automatisch token genereren aan.
- Selecteer Maak een nieuwe gebruikersgroep op basis van App connector-naam.
- Klik op: Volgende.
- Klik op: Voltooien.
- De app connector wordt direct geopend.
- Vink Geblokkeerd uit.
- Ga naar het tabblad: Connectoren.
- Voeg de connector CommSvcConnector toe.
- Doorloop de volgende stappen, je hoeft geen connectoren toe te voegen. Voltooi de wizard.
- Er verschijnt een scherm met de token. Klik op Kopiëren om deze naar het Klembord te kopiëren.
Let op:
Gebruik dit token maar voor één klantomgeving.
Wil je vanuit een 2e klantomgeving btw-aangiften naar de Accountancy-omgeving versturen via Communicatie met Accountant, maak dan in de Accountancy-omgeving een nieuwe gebruiker aan en maak voor die gebruiker een nieuw token aan bij deze app connector. Leg dit token vast in de 2e klantomgeving. Op deze manier communiceert de 2e omgeving met zijn eigen aanmeldgegevens en haalt zo zijn eigen gegevens op.
- De app connector wordt geopend.
- Ga naar het tabblad Connectoren.
- Voeg de connector CommSVCConnector toe.
Let op:
Heb je nog niet eerder externe berichten via token-authenticatie naar je omgeving laten sturen? Dan kan het zijn dat bij het eerste gebruik een foutmelding wordt gegeven. Stuur een incident in (Kenmerk Algemeen) met het verzoek jullie adres te op de allowlist te laten plaatsen voor communicatieprofiel 'Communicatie met Accountant'. Geef daarbij het deelnemersnummer op van de Accountancy-omgeving waar de berichten naar toe gestuurd worden. Bijvoorbeeld: bij omgeving O12345AB is je abonnementsnummer 12345.
De foutmelding die je in deze situatie krijgt is: Er is een fout opgetreden bij het verzenden en ontvangen van berichten.