AdWords rendementsmetingen

Met AdWords rendementsmetingen meet je hoeveel bezoekers op de site gekomen zijn vanuit een Google AdWord en die vervolgens naar een specifieke pagina doorgeklikt hebben of hun gegevens achtergelaten hebben.

Inhoud

Beschrijving

Met Google Adwords biedt Google de mogelijkheid om tegen betaling advertenties te plaatsen naast de zoekresultaten die in Google getoond worden. De advertenties worden zichtbaar afhankelijk van de ingevoerde zoektermen en de regio en taal van de bezoeker. Adverteerders kunnen in Google Adwords inloggen om de advertenties en zoekwoorden te onderhouden en het bezoek en het rendement per advertentie en zoekwoord in te zien.

Een Adword is een zoekwoord in Google.

Het rendement van AdWords wordt gemeten door het bezoek te meten op een conversiepagina in de site, dat op de site gekomen is vanuit een Google Adword. Een conversiepagina is een pagina die bedrijfsresultaten genereert zodra deze door de bezoeker wordt bereikt. In de meeste gevallen is dit de bevestigingspagina na een invulformulier, maar het kan in principe elke pagina in de site zijn. Het maakt niet uit via welke tussenliggende pagina’s de bezoeker bij de conversiepagina gekomen is.

Voorbeeld:

De advertentie Brochure EnYoi wordt in Google getoond, als gezocht is op de zoekterm 'EnYoiBrochure'. Als een bezoeker de advertentie aanklikt, komt hij op de 'Brochure Downloaden pagina' in de site. De conversiepagina is de 'Bedankt voor het downloaden'-pagina. Het maakt niet uit of er pagina's tussen de Brochure downloaden pagina en de Bedankt voor het downloaden pagina staan.

2G_Adwords rendementsmetingen

Voorbereiding

  • Rendementsmetingen inrichten

    De sitebeheerder doorloopt verschillende stappen in Google en in Profit voor het inrichten van een rendementsmeting.

Resultaat AdWords rendementsmetingen

Het resultaat van de rendementsmeting vraag je op in Google AdWords.

Resultaat rendementsmetingen opvragen:

  1. Ga naar: adwords.google.nl

    Hier vind je de resultaten van de conversies.

Controles mbt AdWords

Aandachtspunten:

  • Verwijderen site

    Bij het verwijderen van een site worden alle metingen ook verwijderd.

  • KopiĆ«ren site

    Bij het kopiĆ«ren van een site worden de AdWords-metingen niet gekopieerd. Een andere site heeft andere URL’s dus de AdWords-metingen werken dan niet.

  • Verwijderen pagina

    Bij het verwijderen van een pagina die gebruikt wordt in een Adwords meting, worden ook de Adwords-metingen verwijderd.