Periodetotalen onderhanden werk inrichten

Voordat je kunt werken met Periodetotalen OHW integratie moet je deze functionaliteit eerst inrichten.

Inhoud

Onderhanden werk autoriseren

Autoriseer de menu's en acties voor het inzien van de periodetotalen onderhanden werk en het uitvoeren van acties.

OHW autoriseren:

  1. Ga naar: Algemeen / Beheer / Autorisatie tool.
  2. Selecteer de juiste groep (of gebruiker).
  3. Ga naar het tabblad: Menu.
  4. Autoriseer de functie Projecten / Facturering / OHW totalen.
  5. Ga naar het tabblad: Autorisatie.
  6. Ga naar: Project / Onderhanden werk / OHW-totalen.

  7. Autoriseer de tabbladen Verloop in periode en Verloop vergelijkingsperiode.
  8. Sluit de Autorisatie tool.
  9. Klik op Ja bij de melding.

    De omgeving opent automatisch opnieuw, met de nieuwe instellingen.

    Let op:

    Je moet ook de acties voor het (gedeeltelijk) afmelden van het onderhanden werk autoriseren.

Periodetabel koppelen (Periodetotalen Accountancy)

Voor de OHW registratie selecteer je in de algemene projectinstellingen een periodetabel.

Om inzicht te krijgen in de stand van het OHW wordt elke projectmutatie bijgewerkt in de Periodetabel OHW totalen. De OHW totalen worden opgeslagen per project en per periode. Het bijhouden van de totalen van het onderhanden werk staat los van de OHW integratie met financieel. Ook als je geen integratie hebt ingericht worden in deze tabel de OHW totalen bijgewerkt.

Periodetabel koppelen:

  1. Ga naar: Projecten / Beheer / Instellingen / Project.
  2. Ga naar het tabblad: Projecten.
  3. Selecteer een waarde bij Periodetabel OHW totalen.

    De periodetabel die je selecteert moet van het type Financieel zijn omdat het om de registratie van financiële gegevens gaat. Ook kun je een beginbalansregel invullen, die heb je nodig bij het tonen van de gegevens in de weergave.

    Let op:

    De periode voor de OHW totalen loopt vaak gelijk met de financiële periode. Als je deze koppelt voeg je geen aparte periodetabel voor projecten toe.

  4. Klik op: Voltooien.

    Na het wijzigen van de periodetabel moet je de cumulatieven herberekenen. Dit kan enige minuten duren.

  5. Klik op Ja bij de melding.

Je raadpleegt de OHW totalen via Projecten / Facturering / OHW totalen.

Zie ook:

Startwaarden invullen (Accountancy)

Je kunt de beginstanden van het OHW voor lopende projecten invullen. Dit is alleen nodig als je denkt dat de in Profit geregistreerde mutaties niet zullen leiden tot een juiste bepaling van het onderhanden werk voor dat project. Deze functie gebruik je alleen in de Accountancy, niet in het bedrijfsleven.

Als je onderhanden werk gaat gebruiken heb je waarschijnlijk al een aantal lopende projecten waarop bedragen aan onderhanden werk staan. Als je geen waarden invult of importeert moeten de cumulatieven handmatig herberekend worden om deze te bepalen voor de lopende projecten.

Let op:

Het kan dus voorkomen dat er al totalen geregistreerd worden voordat de beginwaarden zijn ingevuld. Na het herberekenen van de periodetotalen worden deze opnieuw bepaald op basis van de mutaties en eventuele beginstanden.

Startwaarden OHW invullen per project:

  1. Ga naar: Projecten / Project / Project.
  2. Open de eigenschappen van een project.
  3. Ga naar het tabblad: Startwaarde OHW.
  4. Vul een waarde in bij Startdatum OHW. Alle mutaties van voor deze datum worden niet meegenomen bij het opnieuw bepalen van de periodetotalen OHW.
  5. Vul een waarde in bij Bedrag op startdatum OHW. Je vult hier het openstaande bedrag aan onderhanden werk in op de zojuist ingevulde startdatum.
  6. Vul een waarde in bij Uren op startdatum OHW. Je vult hier het aantal openstaande uren in op de startdatum.
  7. Klik op: Opslaan en sluiten.

    Je kunt deze waarden ook importeren.

    Let op!

    Als je in Profit een factuur maakt met een opbrengstregel vóór de startdatum wordt de opbrengst niet meegerekend in de OHW totalen.

    Dit geldt ook voor een abonnementsfactuur waarvan de opbrengst transistorisch is verdeeld.

    Voorbeeld:

    1. Je hebt een project met Startdatum OHW: 01-04-2022

    2. Er is een jaarabonnement met Begindatum 01-01-2022 gekoppeld aan het project.

    3. Het abonnement wordt gefactureerd en automatisch transistorisch verdeeld naar 12 perioden vanaf 01-2022

    4. Het resultaat is dat de eerste 3 maanden niet in de OHW periodetotalen wordt meegerekend.

    5. Pas de startdatum OHW of Bedrag op startdatum OHW aan.

Zie ook: