Raadplegen cliënt IB

In de eigenschappen van de cliënt IB kun je de gegevens van een cliënt raadplegen en eventueel wijzigen. Je kunt niet altijd alle gegevens van een cliënt wijzigen, je kunt bijvoorbeeld minder velden wijzigen als je al een aangifte hebt ingevoerd voor de cliënt.

Je opent de eigenschappen van een cliënt IB via Fiscaal / Inkomstenbelasting / Cliënt IB. Selecteer een cliënt en open de eigenschappen.

Let op: 

Een gebruiker krijgt alleen de tabbladen te zien waar hij of zij voor geautoriseerd is. Je kunt, als je daarvoor de juiste rechten hebt, de autorisatie instellen via tabblad-autorisatie.

Inhoud

Weergaven van Cliënt IB gebruiken

In de weergaveschermen van de cliënten IB (de tabbladen onder Cliënt IB) zie je steeds een aantal kolommen. Een beheerder heeft de mogelijkheid om deze weergaven naar je eigen wens aan te passen. Het maken en aanpassen van de weergave kan alleen gedaan worden door een beheerder, iemand die dus rechten heeft op Profit. Als je een nieuwe weergave aanmaakt of een bestaande weergave aanpast heeft dit effect voor alle gebruikers! Zo heb je de mogelijkheid om:

  • De teksten (namen) van de kolommen aan te passen;
  • Nieuwe velden toe te voegen;
  • Een filter aan een weergave te koppelen.

    Tip:

    Neem contact op met de fiscale applicatiebeheerder als je ook in Fiscaal InSite over weergaven (of extra kolommen) wil beschikken die afwijken van de standaard weergave die meegeleverd is.

Je beschikt standaard over een aantal weergaven:

  • Afgekeurde berichten IB: in deze weergave zie je de berichten die zijn afgekeurd.
  • Cliënt IB (beknopt): in deze weergave krijg je een overzicht van alle cliënten IB die in de omgeving aanwezig zijn met de jaaronafhankelijke gegevens. Deze weergave is ook beschikbaar voor de voorlopige aangifte. In dat geval heet de weergave Cliënt IB VA (beknopt).
  • Cliënt IB (jaargegevens): in deze weergave staan de jaarafhankelijke gegevens, je ziet alleen de cliënten waarvoor een aangifte beschikbaar is in het jaar van de Jaarinstelling. Deze weergave is ook beschikbaar voor de voorlopige aangifte. In dat geval heet de weergave Cliënt IB VA (jaargegevens).
  • Uitstel (jaargegevens): in deze weergave zie je de cliënten die meegaan in de uitstelregeling.

Acties

Je kunt de volgende acties starten:

  • Cockpit: hiermee open je de aangifte in Fiscaal InSite.
  • Raadplegen aanslag
  • Dossieritem(s)

Tabblad Persoon en Cliënt IB

Op de tabbladen Persoon en Cliënt IB kun je de gegevens van de cliënt bekijken en wijzigen die je bij het aanmaken hebt ingevoerd. Op het tabblad Persoon staan de communicatiegegevens van de cliënt IB. Bijvoorbeeld het adres, telefoonnummer en e-mailadres. Op het tabblad Cliënt IB staan specifieke gegevens over de cliënt IB. Bijvoorbeeld het BSN, het refentienummer, de geboortedatum en de cliëntengroep.

Tabblad Kinderen

Je voegt de kinderen van de cliënt IB toe op het tabblad Kinderen.

Kind toevoegen:

Kinderen van de cliënt IB kun je toevoegen via Profit. Het is ook mogelijk om kindgegevens vast te leggen in de aangifte IB via InSite. Het onderhouden van de kindgegevens kan dus zowel in InSite als in Profit. Je kunt in Profit geen kindgegevens aanpassen of toevoegen, als de aangifte geopend is.

  1. Ga naar: Fiscaal / Inkomstenbelasting / Cliënt IB.
  2. Open de eigenschappen van de cliënt IB.
  3. Ga naar het tabblad: Kinderen.
  4. Klik op: Nieuw.
  5. Vul de velden in.
  6. Klik op: Voltooien.

Gegevens kind wijzigen:

Gegevens met betrekking tot kinderen van de cliënt IB kun je wijzigen via Profit of de aangifte.

Let op!

Je kunt in Profit geen kindgegevens aanpassen of toevoegen, als de aangifte aangemaakt is.

  1. Ga naar: Fiscaal / Inkomstenbelasting / Cliënt IB.
  2. Open de eigenschappen van de cliënt IB.
  3. Ga naar het tabblad: Kinderen.
  4. Controleer de weergave:
    • Als het veld 'In aangifte' is aangevinkt kun je de gegevens aanpassen in aangifte
    • Als het veld 'In aangifte' niet is aangevinkt kun je de gegevens aanpassen in Profit of in de aangifte

Tabblad Fiscaal Jaar

Op dit tabblad kun je de fiscale jaargegevens van de cliënt invullen, raadplegen en wijzigen. Je kunt per jaar op het tabblad Algemeen bij procesflow een behandelaar / beoordelaar / adviseur en vennoot opgeven. Vervolgens kun je op het tabblad Categorie de zwaarte van de aangifte opgeven en per persoon de tijdsbesteding. Op deze manier krijgt de behandelaar inzicht in de tijd die besteed mag worden en kan hij het budget goed beheersen. In de jaarovergang worden deze gegevens overgenomen. In deze wizard worden ook de vrije tabbladen op de jaargegevens getoond.

Jaar toevoegen:

  1. Ga naar: Fiscaal / Inkomstenbelasting / Cliënt IB.
  2. Open de eigenschappen van de cliënt IB.
  3. Ga naar het tabblad: Fiscaal jaar.
  4. Klik op: Nieuw.
  5. Vul de velden in.

    Je kunt de Emigratiedatum van de cliënt invullen.

    Het premie-inkomen voor de Bepaling grondslag premie volksverzekeringen wordt berekend aan de hand van de emigratiedatum!

  6. Klik op: Volgende.
  7. Vul de velden in van de Burgerlijke staat en de eventuele partner. De volgende velden zijn van belang:

    Vink Geblokkeerd voor import aan als je de cliënt wilt uitsluiten van de import. Dit veld wordt automatisch gevuld als de aangifte voor de eerste keer geopend wordt. Dit wordt gedaan omdat bij het openen van een aangifte er verwacht wordt dat alle gegevens juist zijn.

    Als je een scheidingsdatum invult, wordt deze datum overgenomen naar de aangifte en ingevuld bij 'Datum verzoek tot echtscheiding of scheiding van tafel en bed'. Je kunt dit veld hier niet aanpassen. De reden hiervoor is dat er fiscaal geen onderscheid is tussen echtscheiding en scheiding van tafel en bed.

    Als je de echtscheidingsdatum achteraf verwijderd uit de stamgegevens moet je deze handmatig verwijderen uit de aangiften. Dit gaat niet automatisch.

    Als een cliënt gemoedsbezwaard is tegen de volksverzekeringen en/of werkgeversverzekeringen kun je dat aangeven door dit veld aan te vinken.

  8. Klik op: Voltooien.
  9. Na het toevoegen van het jaar, open je de eigenschappen hiervan.
  10. Nu kun je het veld: Fiscale cijfers inlezen aanvinken aan als je (dit jaar) alleen met fiscale cijfers wilt werken voor de aangifte van deze cliënt. Je kiest er dan voor om fiscale cijfers in te lezen en alleen fiscale cijfers te versturen naar de Belastingdienst. Als je dit veld niet aanvinkt kies je ervoor om commerciële cijfers in te lezen, die uit te werken en zowel commerciële als fiscale cijfers naar de Belastingdienst te sturen. Bij een nieuwe cliënt is dit veld standaard aangevinkt. Als een nieuwe aangifte wordt gemaakt voor een (bestaande) cliënt die al een aangifte heeft over een eerdere periode, dan wordt de instelling overgenomen uit de laatste aangifte van die cliënt.

    Je kunt in Fiscaal InSite ook Fiscale cijfers inlezen aan- en uitvinken. In de cockpit van de cliënt klik je op Aanpassen. Je opent nu het scherm met de gegevens van de cliënt en kunt Fiscale cijfers inlezen aanvinken als je alleen met fiscale cijfers wilt werken.

Tabblad Voortgang (vanaf 2019)

Op dit tabblad worden de voortgangsgegevens van de aangifte(n) van de cliënt per jaar weergegeven. Als je de voortgang van een fiscaal jaar opent zie je bovenin het scherm de naam van de cliënt en de status van de aangifte.

Voortgangsgegevens raadplegen:

  1. Ga naar: Fiscaal / Inkomstenbelasting / Cliënt IB.
  2. Open de eigenschappen van de cliënt IB.
  3. Ga naar het tabblad: Voortgang.
  4. Open de eigenschappen van het belastingjaar.
  5. Ga naar het tabblad: Algemeen.

    Aangevraagd uitstel toont welk type uitstel als laatst voor deze cliënt is aangevraagd.

    Herinnering / Aanmaning: deze velden worden gevuld met de datum van het SBU op de dag dat de eerste keer aan is gegeven dat het een aanmaning of herinnering is. In het SBU zelf wordt geen datum aanmaning of herinnering teruggekoppeld, Profit doet dit wel om meer inzicht te geven. Voor het nieuwe jaar gaat dit goed omdat daar nog geen aanmaningen of herinneringen voor verstuurd zijn, de eerste keer dat in het SBU wordt aangegeven dat het een herinnering is wordt het vinkje aangezet en de datum gevuld, dat zal dan correct zijn.
    Voor 2017 is dat helaas niet het geval omdat daar allang herinneringen voor verstuurd zijn, de programmatuur werkt echter hetzelfde voor alle jaren, dit zorgt ervoor dat Profit 'denkt' dat bijvoorbeeld 'VANDAAG' de eerste herinnering aangeleverd wordt, vandaar dat nu 'foutieve' data getoond wordt. Voor 2017 zit het inzicht dus alleen in het vinkje 'Herinnering' of het vinkje 'Aanmaning' en niet in het datumveld dat er bijhoort.

    Als er iets wijzigt in het uitstelrecord van de cliënt verandert automatisch het veld Laatst bijgewerkt.

    De Formele inleverdatum wordt automatisch gevuld op basis van bijvoorbeeld de biljetsoort.

  6. Vul de velden in.
    • Bij het veld Verzoek tot doen van aangifte kun je handmatig de datum invullen wanneer de Belastingdienst het bericht verstuurd heeft dat de cliënt aangifte moet doen. Je kunt bijvoorbeeld cliënten hebben waarvoor je geen aangifteverplichting hebt. Als er geen verplichting bekend is om aangifte te doen, dan krijg je ook geen uitstel. Dit kan later natuurlijk als nog komen en anders moet je voor de cliënt alsnog versneld aangifte doen. Je kunt met dit veld dus goed de statussen algemeen monitoren, juist voor cliënten waarvoor je geen aangifteverplichting hebt.
    • Vink Gaat mee met aanvraag beconuitstel aan als de cliënt mee doet met de uitstelregeling via de becon.
    • Uitstel tot: de naam van dit veld was eerder 'biljet inleveren voor' en werd standaard gevuld met de 'formele inleverdatum'. Dat is nu niet meer het geval, het wordt alleen nog gevuld met de inleverdatum die in het SBU zit. Dit hebben wij gedaan om het verschil te kunnen laten zien tussen de formele inleverdatum van de aangifte en tot wanneer er uitstel verleend is door de Belastingdienst.
    • Bij Uit de CVU uitstel vul je de datum in vanaf wanneer de cliënt niet meer in de becon uitstelregeling zit. CVU= Centrale Verwerkings Unit voor de belastingdienst die de uitstelaanvraag beheert.

      Als je voor een cliënt beconuitstel hebt aangevraagd wordt het veld Gaat mee met aanvraag beconuitstel automatisch aangevinkt. Als de belastingdienst heeft aangegeven dat een bepaalde cliënt niet mee mag in de uitstelregeling, kan hier het veld worden uitgevinkt.  

  7. Op de tabbladen Plannen, Aangifte en Cliënt vul je de informatie in voor de aangifte. Als je via Fiscaal InSite de aangifte invoert en afhandelt worden de verschillende velden en datums automatisch bijgewerkt.

    Als de cliënt IB een onderneming heeft vink je het veld Aanlevering via accountant aan. Vervolgens selecteer je de accountant en eventueel de contactpersoon. Op deze manier weet je wie je moet benaderen voor bijvoorbeeld de jaarrekening.

  8. Ga naar het tabblad: Uitstelaanvragen.

    Hier zie je welke uitstelaanvragen voor deze cliént naar de Belastingdienst zijn verstuurd.

  9. Ga naar het tabblad: Terugkoppeling uitstel.

    Dit tabblad wordt wekelijks met gegevens gevuld bij het verwerken van het SBU. Op dit tabblad zie je de terugkoppeling van de Belastingdienst op het uitstelverzoek van deze cliënt voor het huidige jaar. Iedere keer als er een wijziging plaatsvindt in de terugkoppeling van de Belastingdienst voor deze cliënt wordt er een regel aan de weergave toegevoegd.

  10. Ga naar het tabblad Acties om de overige typen uitstel aan te vragen voor de betreffende cliënt:

    Via de verschillende acties kun je Individueel uitstel of Aanvullend aanvragen. Ook kun je hier Uitstel afmelden.

    • Individueel uitstel vraag je aan als als deze cliënt niet mee gaat met beconuitstel. Klik op de actie Aanvragen individueel uitstel als voor deze cliënt sprake is van individueel uitstel.
    • Aanvullend uitstel uitstel vraag je aan als de cliënt van de Belastingdienst toestemming heeft gekregen voor een verlenging van het uitstel.
  11. Klik op: Opslaan en sluiten.

Tabblad Aangifte

Op dit tabblad worden de aangiftegegevens per jaar getoond.

Je kunt de volgende acties uitvoeren:

  • Deblokkeren aangifte: klik op deze knop als de aangifte geblokkeerd is doordat de aangifte verkeerd is afgesloten, bijvoorbeeld door een stroomstoring.
  • Verwijderen aangifte: klik op deze knop om de hele aangifte te verwijderen.
  • Vrijgeven aangifte: klik op deze knop om een helemaal verzonden aangifte weer vrij te geven. De verschillende datums worden leeggemaakt en je kunt de aangifte opnieuw invoeren en verzenden.

Tabblad Dossier

Op dit tabblad staat informatie over het dossier van de cliënt.

Je beschikt over meerdere weergaven. Je beschikt over een aparte weergave voor het dossier van het fiscale jaar van de Jaarinstelling. Daarnaast is er een weergave die alle dossieritems bij de cliënt laat zien.

Direct naar

  1. Cliënt IB Beheer