Actief handmatig toevoegen

Je voegt handmatig een actief toe, daarna kun je hierop afschrijven. Afhankelijk van de instellingen bepaalt Small Business automatisch de status van het actief.

Bij handmatig toevoegen moet je de aanschaf van het actief ook handmatig journaliseren. Je kunt deze handelingen combineren door bij het journaliseren van de aanschaf, het actief zelf direct toe te voegen.

Actief handmatig toevoegen:

  1. Ga naar: Small Business / Vaste activa / Actief.
  2. Klik op: Nieuw.
  3. Vink Autonummering uit als je de activacode zelf wilt invullen.
  4. Selecteer de activagroep.
  5. Vul een waarde in bij Datum aanschaf en Datum in gebruik in.

    De eerste periode van afschrijven is gebaseerd op de Datum in gebruik.

  6. Vul de overige velden in.

    Je legt aan de hand van het nummer van de referentie de koppeling tussen de activa vast. Het nummer is uniek.

  7. Klik op: Volgende.
  8. Vul een waarde in bij Aanschafwaarde en Additionele kosten.

    Additionele kosten zijn bijvoorbeeld transport-, inkoop- of installatiekosten; Small Business zal ook deze afschrijven.

    Je kunt journaalposten verbijzonderen door de betreffende codes te selecteren. Je moet deze codes invullen als je het actief hebt gekoppeld aan een activagroep die te verbijzonderen grootboekrekeningen bevat.

  9. Klik op: Volgende.
  10. Vink Fiscale afschrijving aan als je op dit actief wilt afschrijven.

    Small Business neemt de velden Type actief, Afschrijvingsmethode en Afschrijvingstermijn over van de in het eerste scherm gekozen activagroep. Je kunt deze waarden wijzigen.

    Let op:

    Als je een activagroep wijzigt, wijzigen de voorkeurwaarden van deze velden mee.

  11. Selecteer een waarde bij Afschrijvingsmethode.
  12. Vul het aantal jaren in bij Afschrijvingstermijn.
  13. Vul het % Afschrijving per jaar in.

    Dit percentage is alleen van toepassing op de afschrijvingsmethodes Percentage lineaire afschrijving en Degressieve methode. Small Business berekent automatisch dit percentage na het invullen van de afschrijvingstermijn. Je kunt dit percentage niet wijzigen.

  14. Vul in het veld Restwaarde de verwachte waarde in aan het einde van de levensduur van het actief.

    Het ingegeven bedrag is mede bepalend voor het berekenen van de grondslag voor afschrijving.

  15. Vul een waarde in bij Begindatum afschrijving.

    Dit is de datum waarop de afschrijving voor de eerste keer moet plaatsvinden.

    De Begindatum afschrijving en de Afschrijvingstermijn bepalen de Einddatum afschrijving.

    Small Business vult Afschrijving initieel t/m boekjaar standaard met het laatst geblokkeerde jaar (volgens de vaste activa periodetabel) als de Begindatum afschrijving van het actief vóór het laatst openstaande boekjaar ligt.

    Small Business vult Afschrijving initieel t/m periode standaard met de laatste periode van het laatst geblokkeerde jaar volgens de vaste activa periodetabel als de Begindatum afschrijving van het actief vóór het laatst openstaande boekjaar ligt.

  16. Klik op: Volgende.

    Je kunt eventueel een afbeelding van het actief toevoegen.

  17. Klik op: Voltooien.

Direct naar

  1. Nieuw actief
  2. Nieuw actief toevoegen
  3. Bestaand actief met afschrijvingen toevoegen
  4. Gekoppeld actief aan actief toevoegen
  5. Subsidie aan actief toevoegen
  6. Subsidie bij actief verwijderen
  7. Investering aan een actief toevoegen