Communicatieberichten controleren
Je controleert of het verzenden en ontvangen van berichten correct is verlopen.
Je raadpleegt uitgaande (door jou verzonden) berichten en retourberichten in de communicatieomgeving (niet in de subomgevingen). Als je in een subomgeving bijvoorbeeld een btw-aangifte hebt klaargezet, kun je alle berichten raadplegen via de communicatie-omgeving. In de subomgeving kun je bij de btw-aangifte de status zien.
Elektronische berichten die gegenereerd worden in Small Business, krijgen een uniek nummer. De communicatieservice gebruikt dit nummer om het bericht te versturen en kan op basis van dit nummer eventuele retourberichten terugkoppelen bij verzonden berichten. Berichten van Digipoort bijvoorbeeld, die gekoppeld kunnen worden aan een verstuurd bericht (Bericht naar OTP), zullen niet apart zichtbaar zijn, maar worden verwerkt in de regel van het verstuurde bericht. De status van de aangifte wordt dan aangepast, net als het veld Laatste statuswijziging. Bij meerdere retourberichten wordt alleen het bericht met de hoogste status verwerkt. Dit voorkomt dat een bericht (of aangifte), dat geaccepteerd is door de Belastingdienst, teruggezet wordt naar de status Verzonden.
Als je retourberichten ontvangt die niet gekoppeld zijn aan een verstuurd bericht, zijn deze wel apart zichtbaar in de weergave. Een dergelijk bericht heeft dan als subtype ONB (onbekend bericht). Controleer dergelijke berichten en zoek een oplossing.
Communicatieberichten raadplegen en controleren:
- Ga naar: Small Business / Communicatieservice / Communicatiebericht.
Let op:
Je gebruikt deze functie alleen voor het controleren van berichten en het oplossen van problemen. Je controleert de status van de aangifte in de subomgeving in de aangiftecockpit.
Wel kun je in deze functie een extra weergave toevoegen en hierin velden met meer informatie opnemen.
- Controleer de kolommen Status en Uitgaand bericht niet versturen.
- Onthoud het tijdstip van het bericht met de foutmelding en het id en zoek het bericht op in het communicatielog voor uitleg en eventuele oplossingen.
- Als er een fout is opgetreden, heb je de volgende mogelijkheden:
- Open de eigenschappen van het bericht en ga naar het tabblad Berichtactie. Als hier een melding staat, kun je deze openen en de volledige melding raadplegen.
- Als Uitgaand bericht niet versturen in de weergave is aangevinkt, dan kan dit de volgende oorzaak hebben: het bericht is klaargezet, vervolgens heeft er een wijziging plaatsgevonden en het bericht is opnieuw klaargezet. Als je het bericht alsnog wilt verzenden, klik je op Herstellen berichtstatus.
- Als een bericht door de Belastingdienst is afgekeurd, moet je de omgeving openen waaruit het bericht afkomstig is. In de eigenschappen van elk communicatiebericht staat op de tabblad Bijlage de inhoud (XML) van het bericht.
- Je kunt een bijlage opslaan via de actie Opslaan bijlage op het tabblad Bijlage.
- Andere omgeving selecteren
Als de communicatie-omgeving niet meer gevonden kan worden, kan een bericht niet verzonden of afgehandeld worden. Profit zal automatisch detecteren dat op een bericht nog actie nodig is. Je kunt het bericht openen en in de eigenschappen aangeven welke omgeving voor het verzenden of verwerken gebruikt moet worden. Dit is alleen mogelijk bij berichten waarvoor dit nodig is. Je kunt zelf een omgeving selecteren, of het probleem automatisch laten oplossen.
Bij berichten die correct zijn afgehandeld, kun je geen omgeving selecteren in de eigenschappen van een bericht.
Communicatielog raadplegen
Tijdens het verzenden, verwerken of ontvangen van berichten kunnen zich problemen voordoen. Zo kun je een foutmelding van Profit of een waarschuwing krijgen. Deze kun je raadplegen in het Communicatielog.
In de omschrijving van het logbericht zie je bij welke procedurestap zich de melding heeft voorgedaan, bijvoorbeeld tijdens Bericht verzenden of Verwerken bericht.
Achter een regel staat een Niveaucode ter identificatie van de logregel.
- I - Informatie
- F - Foutmelding
Deze foutmelding is bij de regel opgeslagen en te raadplegen.
Melding bij communicatieprobleem raadplegen en controleren:
- Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Communicatielog.
Je ziet alle logregels uit alle omgevingen.
- Selecteer een regel met een foutmelding.
Je ziet in welke omgeving het probleem zich heeft voorgedaan en onderin bij Info zie je de foutmelding.
- Kopieer eventueel de tekst bij Info, zodat je deze kunt opnemen in een incident voor AFAS Support.
- Los eventuele problemen op.
In sommige gevallen zul je het onderliggende bericht inhoudelijk moeten controleren, om te kijken of dit geldige gegevens bevat.
Bij de melding '210 Authenticatie niet gelukt': controleer of het juiste certificaat gebruikt wordt en controleer of het certificaat bekend is bij de Service Provider.
Als er problemen zijn bij de ontvanger, kun je later proberen de berichten nogmaals te verzenden.
Direct naar |