Type mismatch
Je kan deze melding krijgen bij het inloggen in Profit, het controleren van de loonaangifte, tijdens het importeren van een cao of binnen InSite.
Oorzaak
Er zijn meerdere oorzaken mogelijk:
- Krijg je deze melding bij het uitvoeren van een UpdateConnector? Controleer en test je UpdateConnector.
- Krijg je deze melding bij het controleren van de loonaangifte? Dan is het BSN nummer niet juist ingevuld.
- Krijg je deze melding bij het aanmaken van een transitievergoeding in december? Dan zijn de salarisverwerkingsplannen voor het volgende jaar nog niet toegevoegd.
- Krijg je deze melding bij het verwijderen van een looncomponent? Dan zijn er geen SCORF-regels meer aanwezig.
- Krijg je deze melding bij het toevoegen van een cao? Dan is er iets misgegaan tijdens het importeren van de cao.
- Krijg je deze melding bij het importeren? Dan zit er een fout in de Excel of het importbestand.
- Krijg je deze melding bij het openen van de functie bij de medewerker? Dan is de OE uit het organigram verwijderd.
- Krijg je deze melding bij het inloggen? Deze melding duidt op een fout op de server waarop je probeert in te loggen, of waarop je bent ingelogd.
- Krijg je deze melding in InSite? Zorg ervoor dat je browser up-to-date is.
Oplossing
UpdateConnector controleren
Als je deze melding krijgt bij het uitvoeren van een UpdateConnector dan geeft de melding 'Type mismatch' te weinig informatie. Om te achterhalen wat er precies fout gaat, test je de UpdateConnector via AFAS Connect. We raden je aan om dit in een testomgeving te testen. Hoe je kan testen via AFAS Connect lees je in het artikel UpdateConnector XML testen.
BSN controleren
- Controleer eerst in welke periode van de loonaangifte je deze melding krijgt, zodat je sneller kan zoeken welke medewerkers er vanaf deze periode indienst zijn gemeld.
- Ga vervolgens naar: HRM / Medewerker / Medewerker en filter op het veld Datum in dienst.
- Controleer bij de medewerkers die overblijven in de weergave het BSN nummer. Je vult het BSN nummer in zonder spaties of punten.
- Zijn het veel medewerkers? Maak een nieuwe weergave aan waar je het veld BSN aan toevoegt.
Transitievergoeding
Voeg de salarisverwerkingsplannen voor het volgende jaar toe in de Salarisverwerkingscockpit.
Looncomponent verwijderen
Deze foutmelding krijg je als er wel looncomponenten aanwezig zijn, maar geen SCORF-regels. SCORF staat voor Salaris, Contract, Organisatorische eenheid, Rooster en Functie. Dit kan normaliter niet. Je lost de melding op door een nieuwe contractregel aan te maken voor de betreffende medewerker (maakt niet zoveel uit welke gegevens je hier precies invult). Verwijder vervolgens eerst de looncomponenten en daarna de zojuist aangemaakte contractregel.
Cao opnieuw importeren
Importeer de cao opnieuw via: HRM / Organisatie / Cao, actie Importeren.
Importbestand controleren
Het kan verschillende redenen hebben, waardoor de import deze foutmelding geeft. Controleer de import zorgvuldig om te achterhalen waar de fout zit. Een mogelijke oorzaak is dat het veld Eerste regel bevat veldnamen niet is aangevinkt, terwijl dat in de Excel wel het geval is.
OE toevoegen in het organigram
Koppel de organisatorische eenheid die in de functie staat in het organigram. Dit doe je door de OE van de rechterkant naar de linkerkant te verplaatsen (of maak een nieuwe aan als de OE niet aan de rechterkant staat). Sla het organigram op. Verwijder hierna de functie bij de medewerker en voeg hem opnieuw toe.
Profit geforceerd afsluiten
Je lost de melding op door Profit geforceerd af te sluiten via de toetsencombinatie Ctrl + F1. Klik hiervoor eerst ergens in Profit, zodat je zeker weet dat je deze actie uitvoert in Profit. Kies vervolgens voor Afmelden of Sign out. Nadat Profit is afgesloten, open je Profit opnieuw. Je wordt nu aangemeld op een andere server, waardoor je weer zonder problemen verder kunt werken.
Kan je niet uitloggen via de toetsencombinatie of werk je binnen je eigen organisatie in een Citrix-omgeving? Log dan uit via onderstaande stappen:
- Open de verborgen pictogrammen via het dakje in je taakbalk.
- Klik met de rechtermuisknop op Citrix Workspace.
- Klik op Connection Center.
Klik op het XENAPP mapje en daarna op Log Off of Afmelden.
Incident insturen
Heb je bovenstaande oplossingen doorgenomen, maar lost dit het probleem niet op? Stuur dan een incident in bij Support.